شناسهٔ خبر: 41903772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زهرا شیخی: یک پیام برای زنان جوان داشتم

زهرا شیخی نماینده جوان اصفهان است که در آستانه شروع کار در مجلس، خبر مادر شدنش را توییت کرد و این روزها حضوری فعال در بهارستان دارد.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ سیده راضیه حسینی: یک ماه بعد از شروع به کار مجلس یازدهم، زهرا شیخی در صفحه توییتر خود از تولد فرزند سومش خبر داد. خبری که به‌عنوان یک رویداد متفاوت در شروع مجلس جدید، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. نماینده مردم اصفهان هفت روز بعد از تولد فرزندش، کارش را شروع کرد و این روزها در یکی از پرکارترین روزهای کمیسیون بهداشت به‌عنوان سخنگو حضور دارد. گفت‌وگوی ما با زهرا شیخی را در ادامه بخوانید.

 

*شما به‌عنوان یک مادر و یک نماینده مجلس حتما کار سختی در پیش دارید. چه انگیزه‌ای باعث شد این دو مسئولیت سنگین را با هم بر عهده بگیرید؟

در حال حاضر دغدغه‌ای که وجود دارد این است که ما نیاز به یک کشور قدرتمند در تمام سطوح داریم؛ و برای این توانمندی در تمام عرصه‌ها ازمسائل اقتصادی، علمی و پژوهشی گرفته تا مباحث فرهنگی و اجتماعی در درجه اول به نیروی جوان محتاج هستیم. سوال این است نیروی جوانی که باید در دهه‌های بعدی کشور به این بالندگی و رشد رسیده باشند چه زمانی باید متولد شوند؟ چه بسا اگر زمان طلایی فرزند آوری برای جوانان امروز ایران زمین از دست برود جبران ناپذیر باشد و افسوس دیگر کارساز نباشد. اگر خدایی‌نکرده نسل آینده ما، نسل جوانی نباشد و فقط شاهد سالمندی باشیم با مشکلات زیادی گریبانگیر خواهیم بود.

از طرف دیگر در فرایند مدیریت کشور حضور جوانان مومن انقلابی یک امر ناگزیر می‌باشد. سوال مهمی که در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که آیا منظور از جوان مومن انقلابی فقط مردان هستند؟ بانوان ایرانی در این سازندگی نقشی ندارند؟ یا  اگر زنان جوان بخواهند وارد عرصه شوند، آیا نباید به وظیفه مهم خود برای فرزندآوری نیز عمل کنند؟ اینجاست که مسئولیت سنگین‌تر زنانی که در عرصه‌های مختلف توانمند هستند، مشخص می‌شود.

*بعد از اعلام تولد فرزندتان، واکنش‌های مختلفی در فضای رسانه‌ای به‌وجود آمد. چه چیزی باعث شد این موضوع را در صفحه شخصی خود اعلام کنید؟

بانوانی که به عرصه‌های سیاسی اجتماعی قدم می‌گذارند با دشواری‌های زیادی مواجه‌اند؛ مخصوصا آن‌هایی که مادر هستند. بنابراین ما به یک عزم جدی نیاز داریم برای اینکه زنان توانمند کشورمان هم بتوانند به وظایف اصلی خود برسند و هم حضوری موثر و تحول‌آفرین در جامعه داشته باشند. برای تحقق این هدف باید قوانین اصلاح شود و تسهیلاتی برای زنان فراهم شود که بتوانند به هر دو عرصه برسند.

من دو فرزند دیگرم نیز در حین دوران تحصیل و مسئولیت به‌دنیا آمدند و شرایط بسیار سختی داشتم؛ خداوند به من کمک کرد تا هر دو مسئولیت را به‌خوبی به انجام رسانم و حتما یک تلاش مجاهدانه را هم می‌طلبید. اما با توجه به اینکه این شرایط را خودم لمس کرده‌ام، بیشتر درک می‌کنم زنان جامعه من و به‌ویژه مادران چه نگرانی‌ها و نیازمندی‌هایی دارند. قطعا همین می‌تواند موتور محرکه‌ای باشد برای اینکه در اصلاح زیرساخت‌های قانونی موثر باشم.

اینکه در بدو شروع مجلس، درباره تولد فرزند سومم توییت زدم، برای این بود که به مادران صبور کشورم، مخصوصا زنان جوان  این پیام را بدهم که به‌عنوان یک مادر در مجلس حضور دارم، نیازها و مسائل آن‌ها را درک می‌کنم و تمام توانم را به کار می‌گیرم برای اینکه بتوانم در بحث قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، برای حل مشکلات آن‌ها قدم بردارم. دوست داشتم به زنان جوان تحصیلکرده و توانمند هم این پیام را بدهم که امروز انقلاب و کشور عزیز ما به مجاهدت آن‌ها در ایفای همزمان مسئولیت‌های خانوادگی و به‌ویژه مادری و فرزندآوری و همینطور حضور فعال و موثر در جامعه نیاز دارد. 

*کمی با حوزه مسئولیت‌تان در مجلس بیشتر آشنا شویم. با توجه به اینکه قبل ازین بیشتر در محیط‌های علمی حضور داشتید، چه چیزی باعث شد تصمیم به حضور در حوزه قانونگذاری  بگیرید؟

تا پیش از این در مسئولیت‌هایی مثل ریاست پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی یا مدیریت کلینیک تخصصی لنف‌ادم حضور داشتم. همینطور عضو هیأت علمی و مشاور پزشکی در شورایعالی انقلاب فرهنگی هم بودم. طی این مدت فعالیت، ضعف‌هایی را در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی-درمانی دیدم که به‌نظرم در سطح قانونگذاری و تعیین سیاست‌ها می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود. همین باعث شد برای ورود به مجلس انگیزه پیدا کنم. امیدوارم با اصلاح قوانین و زیرساخت‌ها بتوانیم قدم‌های خوبی برداریم و موثر واقع باشیم.

از طرفی به‌عنوان یکی از نمایندگان استان و شهر اصفهان در مجلس، باید هم در حوزه تخصصی خودم یعنی بهداشت و درمان، پیگیر مشکلات مردم شهر و استانم باشم. همین دو هفته قبل جلسه‌ای داشتیم و خانم دکتر چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گزارشی از وضعیت پزشکی استان مطرح کردند، که نکات قابل تأملی داشت. یکی از نگرانی‌هایی که در خصوص استان ما وجود دارد آمار بالای مرگ‌ومیر در بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون، دیابت و سرطان است. علاوه برآن با مسائلی مثل مشکلات آب‌وهوا و تغذیه هم مواجه هستیم. موضوع نگران‌کننده بعدی پیری جمعیت استان است که نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی و موثر دارد. چه بسا برای سال‌های آینده برای نیروی کار جوان، مجبور شویم از استان‌های دیگر کمک بگیریم که طبیعتا با توجه به کاهش رشد جمعیت در کشور، سایر استان‌ها هم با این معضل کمبود نیروی کار جوان مواجه خواهند بود. این خیلی خطر بزرگ و نگران‌کننده‌ای است و حتما برای آن برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

*چه اولویت‌های دیگری در حوزه زنان و خانواده دارید؟

یکی از دغدغه‌های جدی من مسائل زنان استان است که در دوران انتخابات طی صحبت‌های مختلفی که با بانوان داشتیم، در جریان بسیاری از این مسائل قرار گرفتیم. به‌ویژه مشکلاتی که زنان سرپرست خانواده یا بدسرپرست با آن مواجه هستند. برنامه‌هایی مانند اصلاح قوانین بیمه‌ای یا بیمه زنان خانه‌دار از جمله برنامه‌هایی است که در هم فراکسیون زنان و خانواده و هم در کمیسیون‌های مختلف دنبال خواهیم کرد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، قانون تسهیل ازدواج است که به‌نظر من خیلی مهم است؛ خیلی از جوانان ما به‎خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی نگران ازدواج و فرزندآوری هستند. این مشکل کمی نیست و باید در اولویت‌های اصلی کشور قرار بگیرد. این قانون در سال 85 تصویب شده اما اجرا نمی‌شود. پیگیری اجرای قانون تسهیل ازدواج یکی از اولویت‌های اصلی نمایندگان مجلس خواهد بود و من خودم به‌جد پیگیر این موضوع خواهم شد. قوانینی مانند بیمه ناباروی نیز که به هر دو حوزه درمان و خانواده و زنان مرتبط است را نیز به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما