شناسهٔ خبر: 41902675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کدخدایی در نشست خبری:

نظارت بر نمایندگان مجلس می‌تواند مؤثرتر و کارآمدتر باشد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس می‌تواند یک هیئت مؤثرتر و کارآمدتری باشد و قوانینی که راجع به آن هست، قوانینی باشد که کارآمدتر و جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد، گفت: هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس ظاهرا کارایی لازم را نداشته است. در چنین وضعیتی است که از سوی نمایندگان مجلس در دوره‌های مختلف پیشنهاد می‌شود یک مکانیسم نظارتی دقیق‌تری باشد نه اینکه الزاما شورای نگهبان داشته باشد.

صاحب‌خبر -


سرویس سیاسی-

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته‌نمایی متفاوت با قبل داشت و با توجه به شرایط ویژه کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در فضایی باز برگزار شد.
عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست، ایام خجسته دو عید قربان و غدیر و روز خبرنگار را تبریک گفت و یاد خبرنگاران درگذشته را گرامی‌داشت. وی پس از بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات ارسالی از سوی مجلس، بیان داشت: شورای نگهبان همچنان هر هفته جلسات خود را برگزار می‌کند؛ البته به‌خاطر بحث کرونا، جلسات گاهی اوقات از طریق ویدئوکنفرانس و بیشتر اوقات به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه، در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون ملی انتخابات که قرار است بر انتخابات شوراها نظارت کند، گفت: دوستان در مجلس چنین نظری دارند، نظر جدیدی هم نیست؛ در مجلس قبل هم خیلی پیگیر بودند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مؤثر در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار ‌کنند. در مصوبات مشابهی که سال‌های گذشته برای ما ارسال شده بود، آقایان اعضای شورای نگهبان ‌اشکال اصل 99 را گرفتند؛ چون در آنجا، به‌صورت حصری، نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس و همه‌پرسی‌ها را به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته گرفتیم. الان نمی‌دانم طرح مجلس دقیقاً چیست؟ باید منتظر باشیم که طرح مجلس برای ما ارسال شود و ما بعدا اعلام نظر کنیم، اگر طبیعتاً مانند طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد و مورد ایراد واقع خواهد شد.
نظارت؛ یک امر عقلانی
وی خاطرنشان کرد: نظارت یک امر عقلانی است که در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری راجع به انتخابات، این مسئله مطرح شده و مجلس هم پیگیر بوده است. در گذشته قانونی هم برای تشکیل یک هیئتی برای نظارت بر عملکرد نمایندگان تدوین شد که آن هیئت ظاهرا کارایی لازم را نداشته است. در چنین وضعیتی است که پیشنهاد می‌شود یک مکانیسم نظارتی دقیق‌تری باشد نه اینکه الزاما شورای نگهبان داشته باشد.
کدخدایی افزود: طبیعتاً ما در شورای نگهبان هم 4 سال یک‌ بار نظارت را داریم. خب بهتر است نظارت‌ها در طول 4 سال هم برای مجلس یا هر نهاد دیگری وجود داشته باشد، تا از تخلفاتی که در دوره 4 ساله رخ می‌دهد، جلوگیری کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در پژوهشکده شورای نگهبان درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی مطالعاتی انجام شده است؟ اظهار داشت: قبلاً یک مطالعاتی را داشتیم، فکر می‌کنم برخی از گزارش‌هایش هم منتشر شد اما هر وقت که موضوع نسبت به بحث‌های قانون اساسی جدی باشد، طبیعتاً پژوهشکده این آمادگی را دارد که ان‌شاءالله با همت پژوهشگران جوان تلاش کند که در این حوزه‌ها هم بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام و ماحصل آن برای مردم منتشر شود.
همت قابل ارزش و احترام
وی همچنین سؤالی درباره گام‌های مجلس برای بهبود معیشت مردم و تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی را این‌طور پاسخ داد؛ اصل اینکه مجلس یازدهم همت کرده در حوزه معیشت و اقتصاد مصوباتی دارد، قابل ارزش و احترام است، امیدواریم که ادامه پیدا کند اما طبیعتاً همه مصوباتی که برای ما ارسال می‌شود، میزان و معیار ما موازین شرع مقدس هست که آقایان فقهای معظم اعلام می‌کنند و هم قانون اساسی که اعضای محترم شورای نگهبان اعلام می‌کنند. طبیعتاً همه این طرح‌ها و لوایح معیشتی یا اقتصادی نباید مغایر با قانون اساسی و موازین شرع باشد، در این صورت شورای نگهبان هم آمادگی دارد که حمایت کند و سریع‌تر نسبت به این مصوبات اعلام نظر کند.
نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره قانون انتخابات و موضوع تحزب، بیان داشت: امیدواریم که مجلس همت کند و هرچه زودتر این مصوبه(قانون جامع انتخابات) را آماده کند که ما هم بتوانیم اعلام نظر کنیم اما علاوه‌بر قانون انتخابات که می‌تواند خیلی از مشکلات را در حوزه انتخابات حل کند، مباحث دیگر مانند احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی و شاید در حل برخی مشکلاتی هم که در نظام انتخاباتی داریم، مؤثر باشد اما الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود؛ ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هم هستیم، مخصوصاًً بین سیاستمداران و بین مردم محترم‌مان. این را در جای دیگر هم صحبت کردم، البته موضع شخصی بنده هست نه شورای نگهبان. باید همه دستگاه‌ها اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقای فرهنگ سیاسی داشته باشند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: هر مرحله‌ای را که دوستانمان در وزارت کشور به نتیجه برسند، مغایرتی با مسائل امنیتی نداشته باشد و سلامت انتخابات را به خطر نیندازد، ما هم آماده همکاری هستیم.
تاریخ مرحله دوم انتخابات مجلس
وی همچنین سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط ویژه کرونا، آیا تاریخ جدیدی غیراز 21 شهریور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس از سوی وزارت کشور پیشنهاد شده است؟ را این‌طور پاسخ گفت؛ دیشب معاون محترم وزیر کشور در این زمینه صحبتی داشتند و اعلام کردند که ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده که می‌‌توانید انتخابات مرحله دوم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنید.
کدخدایی با بیان اینکه نظر رسمی ‌برای ما اعلام نشده و همچنان تاریخ قبلی اعلام شده، تاریخ انتخابات است، افزود: شاید در شیوه تبلیغات تدابیری اندیشیده شود که از تجمعات کاسته و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی اسامی‌ برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح شده، آیا شورای نگهبان بررسی انتخابات ریاست‌جمهوری را آغاز کرده است؟ اظهار داشت: خیر شورای نگهبان درگیر انتخابات نشده است.
وی خاطرنشان کرد: باید با اعضای شورای نگهبان مشورت شود و موضع رسمی ‌شورای نگهبان نیست اما شاید بشود توصیه کرد، کسانی که در ادوار گذشته ثبت‌نام کردند و صلاحیت‌شان احراز نشده است، دیگر این‌بار ثبت‌نام نکنند. این یک توصیه می‌تواند باشد از جهت بهتر شدن مسائل.
نظارتی مؤثرتر و کارآمدتر
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان آیت‌الله جنتی پیرامون نظارت بر نمایندگان مجلس، گفت: بیانات حضرت آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی بود و لزوم اعمال یک نظارت مؤثر و واقعی نسبت به نمایندگان و گرنه آنچه هم که الان انجام می‌شود و قانون این اختیارات را داده است، به هر حال ما در طول دوره 4 سال نمایندگان را رصد می‌کنیم و موقعی که برای مرحله بعدی ثبت‌نام می‌کنند، دوباره همین اعمال نظارت انجام می‌شود. در بین این 4 سال مکانیسم‌های مختلفی می‌تواند به‌وجود بیاید. همان‌طور که عرض کردم، مانند هیئت نظارت بر نمایندگان که از داخل مجلس شکل گرفت. می‌تواند این هیئت، یک هیئت مؤثرتر و کارآمدتری باشد و قوانینی که راجع به آن هست، قوانینی باشد که کارآمدتر و جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد.
حرفی خنده‌دار
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره ادعای علی مطهری مبنی بر اینکه همکاری کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان با مجلس، به استقلال مجلس لطمه می‌زند! چیست، تصریح کرد: اگر کسی از دانشگاه‌ها آمد و اعلام کرد که ما حاضریم نظر کارشناسی به شورای نگهبان بدهیم و نظرات کارشناسی ما را مدنظر قرار دهید، یعنی استقلال شورای نگهبان زیر سؤال می‌رود؟ این حرف ناپسند و غیرقابل قبول است که ایشان مطرح کرده است.
وی افزود: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی ‌است که کار کارشناسی انجام می‌دهد و نظراتش را در اختیار همه قرار می‌دهد. ما با دوستانمان در دولت، قوه قضائیه و مجلس این همکاری را داریم؛ این استقلال کدام‌یک از این نهادها و قوای سه‌گانه را مخدوش کرده است؟ فکر می‌کنم این حرف یک مقداری خنده‌دار است.

نظر شما