شناسهٔ خبر: 41897374 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپایی‌ها از اعتراض‌های خیابانی در بلاروس حمایت کردند

تهران – ایرنا – اعتراض‌های بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، واکنش‌هایی را از طرف مقام‌های اروپایی به همراه داشت و شماری از سران اروپا برخورد پلیس و نیروهای امنیتی با این تجمعات را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در توییتی در مورد اعتراض های بلاروس نوشت: آزار و سرکوب  خشونت بار معترضان مسالمت آمیز، جایی در اروپا ندارد.

وی در ادامه این توییت آورد: حقوق اساسی در بلاروس باید رعایت شود. از مقام های بلاروسی می خواهم تضمین دهند که آرا انتخابات روز گذشته، به درستی شمارش و منتشر می شود.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه برگزار شد و کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور امروز اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه شمارش آراء، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور با کسب ۸۰ درصد آراء پیروز شده است. دیشب و پس از پایان زمان اخذ رای،  هزاران تن از مخالفان لوکاشنکو در شهرهای مختلف بلاروس به خیابان‌ها آمدند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند.

لهستان: اتحادیه اروپا درمورد انتخابات بلاروس به مذاکره نشسته است

پیشتر در روز جاری «یاتسک جاپوتوویچ» وزیر امور خارجه لهستان در یک کنفرانس خبری گفت که وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مذاکراتی را در مینسک با محوریت انتخابات ریاست جمهوری بلاروس برگزار کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تنها توانسته است با «آرتور میچالسکی» سفیر لهستان در بلاروس از طریق تلفن ماهواره ای تماس برقرار کند، تاکید کرد که سفیران اروپایی از رویدادهای بلاروس، دلسرد و نومید شده اند.

واکنش اتحادیه اروپا به تحولات بلاروس: خشونت را متوقف کنید

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اعتراض های بلاروس در توییتی نوشت: خشونت نامتناسب و غیرقابل قبول دولت علیه معترضان مسالمت آمیز در بلاروس باید بی درنگ متوقف و حقوق اساسی رعایت شود.

وی در ادامه این توییت آورد: لازم است آرا انتخابات ریاست جمهوری بلاروس به دقت شمرده شود و نتایج منعکس کننده انتخاب مردم باشد.

لوکاشنکو: اجازه نمی‌دهیم کشورمان چند پاره شود

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس روز دوشنبه گفت که مقام های این کشور اجازه نمی دهند بلاروس با بی ثباتی ناشی از اعتراض های مردمی، چند پاره شود.

«سوتلانا تیخانوفسکایا» نامزد مخالفان بلاروس، نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رد کرده و با اشاره به مخدوش شدن انتخابات با تقلب، از ادامه اعتراض های مردمی خبر داده است.

اما لوکاشنکو در واکنش به این مساله گفت: پاسخ، متناسب خواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد کشور چند پاره شود.

لوکاشنکو، حامیان گروه مخالف را که به نتیجه انتخابات معترض هستند، گوسفندانی نامیده است که از خارج از کشور کنترل می شوند.

وی همچنین تاکید کرد که مقام های بلاروس، افرادی را که در اعتراض های شب گذشته شرکت داشتند، تحت نظر دارند.

وی افزود: ما تماس هایی را از خارج کشور ضبط کردیم. تماس هایی از لهستان، انگلیس و جمهوری چک برقرار شد که - عذرخواهی می کنم - گوسفندان ما را هدایت می کنند.

در همین حال، «دیمیتری پالیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل ناآرامی‌های شب گذشته مینسک را با وقایع سال ۲۰۱۴ اوکراین مقایسه کرد. به گفته وی، غرب در تلاش است با استفاده از نارضایتی عده کمی از مردم بلاروس نسبت به نتایج اولیه انتخابات، اوضاع کشور را همچون شرایط سال ۲۰۱۴ در اوکراین، ناآرام و بی‌ثبات کند.

 بر اساس گزارش رسانه های روسی، خیابان های مرکزی مینسک عصر روز گذشته صحنه اعتراضات گسترده بود و نیروهای شورشی در چند مورد از گاز اشک آور و اسپری گاز فلفل برای پراکنده کردن معترضان استفاده کردند.

ارتش بلاروس هم برای کمک به آرام کردن اوضاع در چند نقطه مینسک مستقر شد.

نظر شما