شناسهٔ خبر: 41896966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پرونده «سینما در خانه» (۱۱)/ کدام فیلم‌ها در راه «اکران آنلاین» هستند؟

روایت تاریخچه استقلالی‌ها و «حمال طلا» با «رستاخیز» احتمالی درویش

این روزها حرف و حدیث فراوانی برای فیلم‌های در راه «اکران آنلاین» به گوش می‌رسد که در نهمین قسمت از پرونده «سینما در خانه» به بررسی وضعیت این طرح نوپا و معرفی گزینه‌های جدی «اکران آنلاین» پرداخته‌ شده است.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- عباس اسماعیل گل؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می‌شود، یکی از بحث‌های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگین‌تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین‌تر می‌شود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می‌شود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت‌های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه‌های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه‌حل‌های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال‌هاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.

روایت عرفانی «نرگست مست»  با جدایی مشهور سینما راس «هفت و نیم»

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه‌ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می‌برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین‌گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!

تصمیم ابراهیم حاتمی‌کیا و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای کمک به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم «طلا» به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن‌ها از نسخه‌های قاچاق همراه شود، می‌تواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها می‌تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند.

اکران آنلاین فیلم های «خروج» و«طلا»  در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مشکلاتی بود با این همه آنچه که می‌توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این انتقادات، باز هم آغاز اکران آنلاین با اثری مهم همچون «خروج» گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میشود که می‌تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مشکلات اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل کند و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت‌تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.

بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح "اکران آنلاین" مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین برخی از این آثار قطعی به نظر میرسد و برخی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به «اکران آنلاین»،  باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران شود که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:

سعید آقاخانی با «حمال طلا» آمد

روایت تاریخچه استقلالی‌ها و «حمال طلا» با «رستاخیر» احتمالی درویش

فیلم سینمایی حمال طلا نخستین ساخته تورج اصلانی به عنوان جدیدترین اثر اکران آنلاین این روزها به نمایش درآمده است، این فیلم که سال گذشته حضور در بخش فیلم های اول جشنواره فیلم فجر را تجربه کرده بود آنچنان که باید مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار نگرفت .
اصلانی پیش از این فیلم سینمایی «جینگو» را ساخته است. اصلانی سابقه طولانی در مدیریت فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی دارد و در فیلم‌هایی مانند «قسم» و «کامیون» این وظیفه را برعهده داشته است. جدیدترین فیلم اصلانی یعنی «حمال طلا» اما موضوعی اجتماعی دارد و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم ایرانی پیش از این در جشنواره فیلم بوسان حاضر شده است. خلاصه داستان فیلم سینمایی «حمال طلا» به شرح زیر آمده است:
رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک میگیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می کند.
فیلن سینمایی «حمال طلا» با بازی سعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف الله سیفی، ژاله صامتی، امید روحانی، امین آقا فرزانه، علیرضا مهران، حسن زاهدی، داود محمدآبادی، محمود شفیع خانی و رضا شفیع خانی جلوی دوربین رفته است.


مستند استقلالی ها بالاخره آمد

روایت تاریخچه استقلالی‌ها و «حمال طلا» با «رستاخیر» احتمالی درویش

مستند «آبی به رنگ آسمان» که روایتگر تاریخچه باشگاه استقلال ایران است درسال گذشته و قبل از دوران کرونایی مدتی بر پرده سینماها بود که با شیوع کرونا و تعطیلی سینماها به ناچار به اکران خود پایان داد این مستند که با روایتگری چهره هایی مطرح سینما همچون همایون ارشادی، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی روایتگر بیش از هفتاد سال قدمت باشگاه استقلال به قلم زنده یاد خشایار الوند در این مستند است قرار بوده اوایل خردادماه در قالب طرح "اکران آنلاین" به نمایش خود ادامه دهد ه این مسئله با تاخیر 3 ماهه بزودی رقم خواهد خورد.
به همین خاطر امیر رفیعی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «آبی به رنگ آسمان» گفت: بیش از ۱۰۰۰ شهر ایران سینما ندارند و حتی حدود ۸۰ درصد از شهرهایی که سینما دارند، بنابه دلایلی نتوانستند میزبان این فیلم باشند و به همین دلیل مخاطبان بسیاری از مشاهده آن محروم مانند.
رفیعی خاطرنشان کرد: هواداران استقلال طی پیام‌های خود پیگیر دیدن این اثر هستند تا همچنان دنبال ادامه اکران اما به صورت آنلاین باشم که امیدوارم ضمن تحقق موضوع و احترام به خواسته آن‌ها، با همراهی باشگاه استقلال و بازیکنان حال حاضر و گذشته و حتی هنرمندان، فرهنگ‌سازی بیشتری نیز برای جلوگیری از دیدن غیرقانونی این فیلم که به‌صورت مستقل و شخصی ساخته شده صورت بگیرد تا بدین شکل از آن حمایت شود.

رستاخیر می آید؟

روایت تاریخچه استقلالی‌ها و «حمال طلا» با «رستاخیر» احتمالی درویش

فیلم سیسنمایی رستاخیز به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش که در ۱۳۹۱ ساخته شده است رستاخیز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.
این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر هم‌زمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد
فیلم رستاخیز در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن در پی مخالفت برخی علما و مراجع با محتوای آن و به تصویر کشیدن چهره برخی از اهل بیت(ع) پرده سینماها به پایین کشیده شد.
اما این روزها شنیده میشود سازندگان این فیلم با اعمال اصلاحیه هایی جزئی در صدد اکران آنلاین این فیلم در آستانه ماه محرم هستند که سخنان دیروز رئییس سازمان سینمایی درباره عدم مشکل اکرن آنلاین این فیلم گمانه زنی ها را برای حضورش در اکران آنلاین تقویت کرده است و باید دید در پایان چه اتفاقی رخ میدهد.

سازندگان «خوب بد جلف» بالاخره راضی شدند

روایت تاریخچه استقلالی‌ها و «حمال طلا» با «رستاخیر» احتمالی درویش

«خوب بد جلف ۲ ارتش سری» تنها فیلم کمدی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که پیمان قاسم‌خانی نخستین قسمت آن را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برده بود؛ فیلمی در سری نخست که بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد و باعث شد پیمان قاسم خانی دنباله‌ای برای آن بسازد.
پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، امیرمهدی ژوله، مارال فرجاد و شکیب شجره ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهد؛ پیمان قاسم‌خانی از پرقدرت‌ترین نویسندگان آثار کمدی به شمار می‌آید این را می‌شود از آثار موفق او همچون «سن پترزبورگ»، «ورود آقایان ممنوع» و… فهمید.
در روزگاری که کمدی‌های دست چندم با شوخی‌های اروتیک به یکی از آفت‌های سینما تبدیل شده‌اند، «خوب بد جلف ۲ ارتش سری» سعی کرده از این فضا فاصله بگیرید . این فیلم که به همراه شنای پروانه در شرایط باز بودن نصف و نیمه سینماها اکران شد، به لحاظ شرایط کرونایی جامعه به فروش قابل ملاحظه ای نرسید و تصمیم گرفته است به اکران خود در «اکران آنلاین» ادامه دهد. هر چند اوایل پیمان قاسمخانی با اکران آنلاین فیلم مخالف بود اما با توجه به شرایط کشور انگار چاره ای جز اکران آنلاین فیلمش نداشت.

نظر شما