شناسهٔ خبر: 41896433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بازتاب درگذشت پیرغلام اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 20 مردادماه بیش از هر خبری به اخبار پیرامون درگذشت «فیروز زیرک‌کار»، پیرغلام اهل بیت(ع) پرداخته‌اند.

صاحب‌خبر -

بازتاب درگذشت پیرغلام اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، امروز 20 مردادماه بخش زیادی از خبرهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها به اخبار پیرامون درگذشت «فیروز زیرک‌کار»، مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی کوتاه به برخی صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز گفت‌وگویی با «محمدرضا پورزرگری»، قاری بین‌المللی کشورمان انجام داده و در آن جزئیات پویش مباهله را جویا شده است. این قاری بین‌المللی در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته است: «در این پویش از قاریان، مبتلان و گروه‌های تواشیح دعوت کردیم تا با تلاوت آیه مباهله یا مدیحه‌سرایی و ابتهال موضوع مباهله به تبلیغ این اتفاق بزرگ بپردازند. هدف از برگزاری این پویش، تبلیغ و معرفی واقعه مباهله است، زیرا باید توجه کنیم که مباهله قدیمی‌ترین سند برای اثبات حقانیت اهل بیت (ع) است».

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوالفضل هادی‌منش»، نویسنده و پژوهشگر به بهانه بازنویسی و تحقیق مقتل «قمقام زخار» اثر «فرهاد میرزای قاجار» یکی دیگر از مطالب منتشر شده در خبرگزاری فارس است. وی در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه انگیزه‌ام برای این کار زمانی بیشتر شد که شنیدم آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، این کتاب را برترین مقتل شیعه خوانده است، تصریح کرد: «انجام کار روی این مقتل، حدود سه سال طول کشید و الحق چه سال‌های خوبی بود. یک بار دیگر، واقعه عاشورا برایم بازخوانی شد و تمام رویدادها و گزارش‌های آن مرور شد. موفق شدم حماسه عارفانه عاشورا را به قلم خودم برای مخاطبان به نثر روان امروزی، بازگردانی کنم».

بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۴۴۷ قرآن شامل آیات ۲۵ تا ۵۱ سوره مبارکه صافات با صدای مرحوم منشاوی و خبری در مورد توسعه حرم امامین جوادین(ع) از دیگر مطالب معارفی منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.

«دنیا و دنیاگرایی در کلام امام کاظم(ع)»،‌ «یادبود سیدعباس موسویان به صورت مجازی برگزار می‌شود» و «کیمیاگر، نوشته رضا مصطفوی در یک ‌سال به چاپ بیستم رسید» از دیگر اخبار این خبرگزاری است. 

فارس همچنین بخشی از خبرهای امروز خود را به آخرین اخبار در مورد درگذشت حاج «فیروز زیرک‌کار» پیرغلام اهل بیت(ع) اختصاص داده است که از جمله آنها می‌توان به «پیرغلامی که در نوکری خستگی‌ناپذیر بود/ مداحان تبریز یتیم شدند»، « حاج فیروز زیرک‌کار فردا در تبریز به خاک سپرده ‌می‌شود»،‌ ««حاج‌فیروز آقا» و راز ماندگاری «مکتب مرثیه تبریز»/ قطره‌ای بودم، به این دریا پناه آورده‌ام» و «پیام‌های تسلیت چهره‌ها و مسئولان در پی درگذشت فیروز زیرک‌کار» اشاره کرد.

«مهدی رسولی فردا دعای توسل جمکران را می‌خواند»،‌ «۸ جشن میلاد امام هفتم در هیئت‌های کشور» و ««قصه کربلا» به روزهای داغ تابستان رسید» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری فارس در روز 20 مردادماه است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه بخش قابل توجهی از خبرهای خود را به سالروز ولادت امام کاظم(ع) اختصاص داده و در یکی از آنها صحبت‌های حجت‌الاسلام «ناصر رفیعی» استاد حوزه علمیه قم که به بیان روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع) اختصاص یافته است را منتشر کرده است.

«داستان قیام شهید «فخ» و اندوه امام کاظم از شهادت وی/ ماجرای فردی که با ادعای مهدویت فتنه آفرید»، «۳ ویژگی شیعیانِ عصر غیبت که مورد تحسین امام کاظم(ع) قرار گرفت»، «هشدار امام کاظم(ع) دربارۀ استفاده صحیح از سرمایۀ عمر»، «امام کاظم(ع) و مبارزه با زره تقیّه»، «ماجرای بی‌اعتنایی امام کاظم(ع) به زائر خانۀ خدا» و «امام کاظم(ع) با چه راهکارهایی پرچم اباعبدالله(ع) را برپا نگه‌داشت؟» از دیگر خبرهای منتشر شده با موضوع امام کاظم(ع) است.

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم همچنین در خبر دیگری از برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در ورزشگاه آزادی خبر داده است. این مطلب در نشست خبری مجمع جهانی حضرت علی اصغر‌(ع) بیان شده است. دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) در این نشست خبری بیان کرده است: «هدف ما آن است که تا 30 سال آینده به 44هزار مجلس شیرخوارگان در جهان برسیم. امسال این همایش به عنوان فراخوان دعا و توسل خواهد بود».

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری بزرگ‌ترین محفل قرآنی کشور به صورت مجازی خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است بزرگ‌ترین محفل قرآنی کشور از شب اول محرم به مدت ۱۰ شب با حضور ۲۰ نفر از قاریان بین‌المللی و ممتاز کشوری به صورت مجازی و از طریق اینستاگرام برگزار خواهد شد.

ایسنا در یکی دیگر از مطالب معارفی امروز خود شعری از «ابوالفضل زرویی» برای حضرت ابوالفضل(ع) را منتشر کرده و در خبر دیگری از برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «جامعه ما» در بعدازظهر روز 27 مردادماه خبر داده است.

«تعطیلی حرم حضرت زینب(س) تا اول محرم»، «دلیل مقابله هارون با شیعیان در زمان امامت امام موسی کاظم(ع)»، «خنثی‌سازی مقاصد شوم دشمنان با وحدت شیعه و سنی» و «حجت‌الاسلام ارزانی درگذشت امام جمعه اهل سنت کرمانشاه را تسلیت گفت» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین به معرفی کوتاهی از کتاب «قصه کربلا» پرداخته است. کتاب قصه کربلا برش‌هایی از زندگی امام حسین(ع) از آغاز تا پرواز نوشته «مهدی قزلی» به‌تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب گزیده وقایع تاثیرگذار از واقعه عاشورا و زندگی امام حسین(ع) را شامل می‌شود. قزلی پیش از این‌، کتاب «پنجره‌های تشنه» را درباره انتقال ضریح مرقد امام حسین‌ (ع) از ایران تا کربلا را نوشته و منتشر کرده است.

این خبرگزاری همچنین در سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) گفت‌وگویی با مسئول پژوهشکده تخصصی امام موسی کاظم(ع) انجام داده است. «بهمن بابیزان رودسری» در این گفت‌وگو بیان کرده است: «کتابخانه تخصصی امام موسی کاظم(ع) حدود سه هزار جلد کتاب دارد که شامل آثار تک جلدی، دوره‌ای و ... درباره ایشان است».

««کیمیاگر» رضا مصطفوی در یک‌سال به چاپ بیستم رسید»، «کتاب «آتش تأویل بر خرمن تنزیل» منتشر شد»، «الحاد جدید بعد از 11 سپتامبر پا به میدان کارزار با دین گذاشت» و «عدالت و تداوم سیاسی در سنت علوی» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در یکی از خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و معارف از میزبانی فرهنگسراهای تهران از عزاداران خبر داده است. حجت‌الاسلام «میثم امرودی»، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این زمینه اظهار کرده است: «این سازمان محرم امسال برای حمایت و پشتیبانی از هیات‌های مردمی، فضاهای در اختیار خود را که با شرایط دستوالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت منطبق بوده است، در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌دهد».

این خبرگزاری همچنین گزارشی در مورد «فیروز زیرک‌کار»، مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) منتشر کرده و آن را با تیتر «مرحوم زیرک کار به معنای واقعی فخرالذاکرین بود» بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار سه خبر و مطلب معارفی به روزرسانی شده است. در یکی از این مطالب حدیثی از امام موسی کاظم(ع) در باب مشورت گرفتن منتشر شده و در مطلب دیگری به دوران امامت امام موسی کاظم(ع) پرداخته شده است.

گفت‌وگو با «داوود صفرزاده»، نویسنده و کارشناس مذهبی از دیگر مطالب منتشر در باشگاه خبرنگاران جوان است. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «در حدیث ثقلین به روشنی پیامبر دو میراث بزرگ خود را یکی کتاب و دیگری عترت معرفی می‌کند. از نکاتی که پیامبر اکرم (ص) در واقعه غدیر خم و خطبه غدیر بر آن بسیار تأکید کردند، همراهی امیرالمؤمنین علی علیه السلام با قرآن است و با مضامین مختلف بسیار تصریح کردند که هر آیه‌ای در مدح مؤمن نازل شده، در شأن علی‌بن‌ابی‌طالب است و هر آیه‌ای در مذمت کسی است، درباره دشمنان امیرالمؤمنین علی علیه السلام است».

میزان

خبرگزاری میزان نیز در صفحه دین و اندیشه تسلیت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پی درگذشت یکی از پیرغلامان اهل بیت(ع) را منتشر کرده و در مطلب دیگری حکم سفر تحصیلی طلاب و دانشجویان بورسیه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری را جویا شده است.

خبرگزاری مهر نیز تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی قرار نداده است.

انتهای پیام

نظر شما