شناسهٔ خبر: 41894735 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احتمال روی آوردن دوباره سعودی‌ها به تاکتیک افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

سعودی‌ها یک بار در سال 2017 توانستند قیمت نفت را 51 درصد افزایش دهند. آمارهای صادرات نفت این کشور به آمریکا نشان می‌دهد که احتمالا آنها دوباره قصد دارند با تاکتیک مشابه روند افزایش قیمت را رقم بزنند. سعودی‌ها یک بار در سال 2017 توانستند قیمت نفت را 51 درصد افزایش دهند. آمارهای صادرات نفت این کشور به آمریکا نشان می‌دهد که احتمالا آنها دوباره قصد دارند با تاکتیک مشابه روند افزایش قیمت را رقم بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، مقامات سعودی با کاهش صادرات نفت به آمریکا به دنبال آن هستند که میزان نفت انبار شده این کشور را کاهش داده و تعادل بیشتری به روند عرضه و تقاضای نفت در جهان بدهند. 

میزان ورود و خروج نفت به بنادر آمریکا تاثیر زیادی بر میزان مازاد عرضه نفت در آمریکا دارد. آمارهای هفته‌ای که در این کشور منتشر می‌شود، نشان دهنده روند تغییر در میزان نفت انبار شده در آمریکا بوده و بر تصمیم‌گیری فعالان بازار و همچنین قیمت نفت اثرگذار است.

جولیان لی، کارشناس نفتی، معتقد است که ریاض تلاش می‌کند تا میزان نفت انبارشده آمریکا را از میزان بالایی که در ماه‌های می و ژوئن شاهد بودیم پایین‌تر بیاورد. هم افزایش تولید نفت عربستان و هم شیوع ویروس کرونا باعث شده است که شاهد بالا رفتن میزان انبار کردن نفت در آمریکا باشیم. بین روزهای 20 مارس تا 24 آوریل شاهد افزایش مازاد عرضه نفت در آمریکا به 2.1 میلیون بشکه در روز بودیم و این مسئله در روزهای نخست ماه ژوئن هم در سطوح بالایی قرار داشت. 

لی می‌گوید: با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی موسسات رهگیری خطوط کشتیرانی شاهد آن هستیم، در حالی که سعودی‌ها در ماه‌های می و ژوئن به طور پیوسته نفت خود را با نفتکش به بنادر شرقی و غربی آمریکا می‌فرستادند، اما حالا این روند بسیار محدود شده است.

به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد که تا اواسط ماه سپتامبر فقط 6 نفتکش با مجموع محموله 9 میلیون بشکه‌ای از عربستان به آمریکا خواهد رسید و کارشناسان بعید می‌دانند که به این زودی‌ها شاهد افزایش این روند باشیم؛ چراکه بالا بودن میزان نفت انبار شده تجاری و نه استراتژیک در آمریکا تاثیر زیادی بر قیمت نفت می‌گذارد.

* تاکتیک‌های نفتی سعودی‌ها

سه سال پیش سعودی‌ها با موفقیت توانستند میزان نفت انبار شده آمریکا را کاهش دهند. آنها صادرات نفت به آمریکا را به شدت کاهش داده و به کمترین میزان در 30 سال رساندند. 

اعضای اوپک و 10 کشور دیگر تولیدکننده نفت هم از سال 2017 توافق کردند تا با هدف کاهش اثرات توسعه تولید نفت شیل در آمریکا عرضه نفت خود به بازار جهانی را پایین بیاورند. با این حال اما مازاد عرضه نفت به بازار جهانی همچنان رو به فزونی گذاشت. 

تاکتیک‌های عربستان باعث شد تا در یک بازه زمانی در سال 2017 قیمت نفت 51 درصد افزایش یافته و در یک بازه زمانی از 44.82 دلار به 67.87 دلار افزایش یابد. 

با توجه به آن که عربستان همچنان از نظر پایین بودن قیمت نفت تحت فشار بودجه‌ای و به افزایش قیمت نیاز دارد و از سوی دیگر صنعت نفت شیل آمریکا هم برای بازپرداخت بدهی‌های خود نیاز دارد که قیمت بالا برود، به نظر می‌رسد که دو طرف تمایل دارند از طریق کاهش واردات از عربستان این هدف را تحقق بخشد. 

ممکن است شاهد موفقیت دوباره تاکتیک سعودی‌ها که در سال 2017 افزایش قیمت را رقم زد، در شرایط کنونی باشیم و آنها بتوانند از طریق پایین آوردن صادرات به آمریکا دوباره قیمت را بالا ببرند. البته شرایط پرنوسان کنونی در کنار روند تقریبا غیرقابل پیش بینی شیوع ویروس کرونا باعث شده تا نتوان پیش بینی کرد، این سیاست عربستان تا چه حد می‌تواند موفقیت آمیز واقع شود.

انتها پیام/ب

نظر شما