شناسهٔ خبر: 41894587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدابیر آلمانی‌ها برای به حداقل رساندن شیوع کرونا در مدارس

تهران- ایرنا- همزمان با آغاز سال تحصیلی در آلمان، مقامات این کشور تدابیری را برای به حداقل رساندن میزان شیوع ویروس کرونا در محیط‌های آموزشی به کار بسته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سال تحصیلی جدید امروز (دوشنبه) در سه ایالت دیگر آلمان با اقدامات محافظتی در برابر کرونا آغاز می شود. طی روزهای گذشته دانش آموزان به مدارس مکلنبورگ-فورپومرن و هامبورگ بازگشتند و اکنون نوبت به ایالت های شلسویگ-هولشتاین، براندنبورگ و برلین رسیده است.

در شلسویگ-هولشتاین تعداد تقریباً ۳۶۳ هزار دانش آموز امکان حضور در کلاس های درس حضوری را پیدا می کنند. «کارین پرین» وزیر آموزش و پرورش این ایالت از حزب دموکرات مسیحی (CDU) از آغاز سال تحصیلی با تدابیر شدید بهداشتی خبر می دهد. این وزارتخانه به شدت توصیه می کند که دانش آموزان و معلمان برای دو هفته اول در همه اماکن آموزشی به ویژه در کلاس، دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانند.

این در حالی است که با وجود مراقبت ها، یک مدرسه در نزدیک شهر «هوسوم» به دلیل ابتلای یکی از معلمان، برای هفته آینده بسته شد. با این وجود، نتایج منفی آزمایش همکاران وی که روز یکشنبه مورد آزمایش قرار گرفتند، دانش آموزان را امیدوار کرده زودتر به کلاس برگردند.

در ایالت براندنبورگ، دانش آموزان و معلمان باید در راهروها، راه پله ها و کافه تریاها از ماسک استفاده کنند، اما در کلاس ها و حیاط مدرسه استفاده از ماسک اجباری نیست. از آنجا که مقامات ایالتی روز سه شنبه در مورد مقررات کرونا رایزنی می کنند، فعلا محافظت از دهان و بینی با ماسک در مدارس داوطلبانه است. برنامه فاصله گذاری حداقل ۱.۵ متری نیز برای معلمان الزام آور بوده، اما برای دانش آموزان اجباری نیست. آنها باید در کلاس به نحوی بنشینند که تماس نزدیک با یکدیگر به حداقل برسد.

در مدارس ایالت برلین حداقل فاصله ۱.۵ متری اعمال نمی شود. درعوض مقامات این ایالت تصمیم گرفته اند که همه حاضرین در ساختمان مدرسه از جمله معلمان و دانش آموزان باید ماسک بپوشند. بر این اساس استفاده از ماسک در راهروها، سالن ها و اتاق های جلسات اجباری بوده اما در کلاس یا حیاط مدرسه اختیاری است.

با وجود این مراقبت ها، در نخستین هفته آغاز فصل مدارس در آلمان دو مدرسه در ایالت مکلنبورگ-فورپومرن واقع در شمال شرق این کشور بار دیگر تعطیل شد. تارنمای شبکه رادیویی شمال آلمان (NDR) با اعلام این مطلب از آلوده شدن شماری از معلمان این دو مدرسه به کرونا خبر داد.

بر این اساس آزمایش کرونای دو معلم دبیرستانی در لودویگس لوست مثبت بوده و به دنبال آن ۲۰۵ دانش آموزی که با آنها درس داشته اند، قرنطینه شده اند. همچنین کادر اداری و آموزشی ۵۵ نفره این دبیرستان برای اطمینان از آلوده نبودنشان به ویروس کرونا ملزم به دادن آزمایش مجدد شده اند.

به دلایل مشابه ۱۰۴ دانش آموز یک دبستان نیز در این ایالت به همراه ۸ نفر از کادر آموزشی در قرنطینه به سر می برند و مدسه آنها به مدت دو هفته تعطیل شده است. سال تحصیلی جدید از امروز (دوشنبه) در سه ایالت برلین، براندنبورگ و مکلنبورگ-فورپومرن آغاز شده و در نوردراین-وستفالن پرجمعیت ترین ایالت آلمان نیز از فردا آغاز می شود.

در همین رابطه «آرمین لاشت» نخست وزیر این ایالت از حزب حاکم دموکرات مسیحی تاکید کرده است که اقدامات احتیاطی باید به طور ویژه در دستور کار مدارس قرار گیرد. به گفته وی استفاده از ماسک دست کم تا پایان ماه جاری در مدارس اجباری خواهد بود.

قرار است برنامه های مختلفی در ایالت های مختلف برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا از طریق مدارس در دستورکار قرار گیرد. به عنوان مثال مقامات ایالت براندنبورگ می خواهند معلمان و کارمندان علاوه بر مراقبت های روزانه بهداشتی، هر دو هفته یک بار مورد آزمایش قرار گرفته و این کار برای سه ماه ادامه یابد. در برخی ایالت های دیگر برنامه ریزی برای آزمایش های تصادفی مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش های اخیر در مورد افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در آلمان، به گمانه زنی ها در خصوص شروع موج دوم شیوع کرونا در این کشور دامن زده است. در حالی که تعداد افرادی که روزانه در آلمان به کووید-۱۹، بیماری ناشی از کرونای جدید متبلا می‌شدند برای مدتی طولانی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود، اما در روزهای گذشته آمار مبتلایان جدید به‌شدت بالا رفته است.

طبق آخرین آمارهای رسمی تاکنون ۲۱۷ هزار و ۲۸۱ نفر در آلمان به ویروس کرونا آلوده شده اند که از این میان ۹ هزار و ۲۶۱ نفر جان باخته و ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ نفر نیز بهبود یافته اند.

نظر شما