شناسهٔ خبر: 41894465 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بیمه بیکاری کارگران کنتورسازی قزوین هنوز برقرار نشده است

کارگران بیکار شده کنتورسازی ایران می‌گویند: هنوز بیمه بیکاری به ما تعلق نگرفته است.

صاحب‌خبر -

کارگران بیکارشده کنتورسازی ایران در تماس با خبرنگار ایلنا، از عدم دریافت بیمه بیکاری خبر دادند.

یکی از کارگران شرکت کنتورسازی ایران واقع در قزوین گفت: از فروردین ماه همزمان با اعلام تعطیلی کارخانه برای بیمه بیکاری تقاضا داده‌ایم اما به دلیل عدم پرداخت چندین ماه حق بیمه، بعد از گذشت ۵ ماه هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

این کارگر با بیان اینکه بیکار شدن ما به بهانه کرونا غیرارادی بوده و ما هیچ تقصیری در این زمینه نداشته‌ایم، از مسئولان سازمان تامین اجتماعی درخواست کرد در ارتباط با پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدامات لازم را به عمل آورند تا همه بیکارشدگانِ  شرکت کنتورسازی ایران بتوانند از این مقرری که حق هر بیمه‌پردازی است، بهره‌مند شوند.

او گفت: از مجموع ۱۳۶ کارگر کارخانه کنتورسازی حدود ۱۱۰ نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شده‌اند. کارفرما سه ماه حق بیمه سال ۹۸ و یک ماه حق بیمه فروردین ماه سال جاری کارگران را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است به همین دلیل تا زمانی که تامین اجتماعی مطالبه خود را وصول نکند، امکان برقراری مقرری بیمه بیکاری کارگران نیز فراهم نمی‌شود.

این کارگر در ارتباط با سایر کارگران نیز گفت: مابقی کارگران امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را به دلیل آنکه پیش از این از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند را ندارند. از این تعداد حدود ۴ تا ۵ نفر با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند که به نظر می‌رسد آنها برای وصول مطالبات بازنشستگی خود باید طرح شکایت کنند تا به مرور از طریق مراجع قضایی بتوانند به مطالبات زمان اشتغال و بازنشستگی خود برسند.

وی افزود: در روز پنجشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور برخی مسئولان استانی و شهرستانی و یکی از معاونان وزارت اقتصاد تشکیل شد، وزارت اقتصاد پذیرفت با تامین دو تا سه میلیارد تومان، بخشی از بدهی‌های معوقه مزدی کارگران کنتورسازی را بپردازد. از سوی دیگر کارگران به دنبال بازپس‌گیری ۱۵ تا ۱۶ میلیارد تومان پولی هستیم که با فروش سهام شرکت «نیرو کلر» به خزانه دولت واریز شده است.

کارگر کارخانه کنتورسازی همچنین اظهار داشت: طبق حکم صادره بدهی کارفرما به کارگران چندین میلیارد تومان است این درحالی‌ست که کارگران تلاش دارند طلب خود را از طریق فروش سهام شرکت نیرو کلر که از دارایی‌های شرکت است، جبران کنند اما در این زمینه نیز پیگیری‌های آنها تاکنون مثمرثمر نبوده است.

وی در خاتمه افزود: خارج شدن شرکت از مدیریت بخش خصوصی یکی از مطالبات اصلی کارگران کنتورسازی است و اگر نهادی دولتی باشد که بتواند از این کارخانه حمایت کند، قطعا بخش اعظم مشکلات ما برطرف خواهد شد.

نظر شما