شناسهٔ خبر: 41893567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پیچ و مهره صنعتی فولادی و استیل

پیچ و مهره های صنعتی در گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید می شوند و اغلب در شکل های پیچ و مهره شش گوش، پیچ آلن، استاد بولت و پیچ متری مورد استفاده قرار می گیرند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

هر چند تمامی پیچ و مهره ها در واقع قطعاتی صنعتی هستند اما لفظ پیچ و مهره های صنعتی اغلب برای پیچ و مهره های سنگین که در صنایع سنگین مانند صنایع ماشین آلات صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی، سازه های سنگین و اسکلت ساختمان ها، پل سازی، سد سازی و نیروگاه ها بکار می رود مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ و مهره های صنعتی در گرید های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید می شوند و اغلب در شکل های پیچ و مهره شش گوش، پیچ آلن، استاد بولت و پیچ متری مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد های مختلفی در تولید پیچ و مهره های صنعتی بکار گرفته می شوند که بیانگر شکل گل پیچ، نوع و سایز دنده ها، طول گام و عمق دنده می باشند.

دو نوع دنده در تولید پیچ و مهره های صنعتی دارای کاربرد گسترده ای است. دنده درشت COARSE THREAD که برای تمامی انواع و گرید های پیچ و مهره صنعتی بکار گرفته می شود و دنده ریز FINE THREAD که تنها برای پیچ و مهره های صنعتی با گرید های بالای مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد دنده های ریز پیچ و مهره ها با توجه به عمق کم و طول گام کوتاهی که دارند در گرید های پایین مانند گرید های آهنی به سرعت دچار سایش شده تخت شده و عملا کارکرد پیچ به حداقل می رسد.

استاندارد های متریک پیچ و مهره های صنعتی

پیچ و مهره های صنعتی با استاندارد های متنوعی تولید می شوند. اما برخی از استاندارد ها در سطح جهانی دارای کاربرد گسترده تری هستند. در این میان پیچ و مهره های متریک که دارای ابعاد میلیمتری هستند اغلب با استاندارد DIN آلمان تولید می شوند حال آنکه پیچ و مهره های اینچی اغلب طبق استاندارد ASTM آمریکا تولید می شوند. پر مصرف ترین استاندارد های پیچ و مهره های صنعتی به قرار زیر می باشند.

  1. استاندارد DIN933 پیچ و مهره شش گوش تمام دنده یکی از پر کاربرد ترین استاندارد های صنعتی محسوب می شود که از دنده های میلیمتری در گرید های مختلف آهنی 4.8، 5.6 پیچ خشکه 8.8 و فولادی 10.9 و 12.9 مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پیچ و مهره نیم دنده شش گوش استاندارد DIN931 یکی دیگر از پر کاربرد ترین استاندارد های پیچ و مهره های صنعتی است که اغلب با دنده درشت تولید می شود و برای تمامی گرید های پیچ ومهره فولادی و استیل بکار گرفته می شود.
  3. استاندارد DIN912 برای پیچ آلن نیم دنده که در گرید های آهنی، فولادی و استیل تولید می شود و برای پیچ آلن سر استوانه ای که با مهره شش گوش ساده جفت می شود بکار می رود.
  4. استاندارد DIN6914 برای پیچ سازه یا پیچ HV که در سازه های سنگین و ساختمان ها بکار می رود. پیچ سازه اغلب با گرید 10.9 تولید میشود اما استاندارد DIN6914 بیانگر استاندارد ابعادی است که در آن گل پیچ درشت تر و دارای گوشت بیشتری است.
  5. استاندارد DIN934 که برای تولید مهره شش گوش ساده بکار می رود. این مهره شش گوش بر روی انواع پیچ شش گوش استاندارد DIN931, DIN933 , DIN912 متصل می شود.
  6. مهره استاندارد DIN6915 که بر روی پیچ های سازه HV استاندارد DIn6914 متصل شده دارای ارتفاع بالاتر و گوشت بیشتری نسبت به مهره استاندارد DIN934 می باشد.

استاد بولت

استاد بولت ها یکی دیگر از انواع پیچ و مهره های صنعتی محسوب می شوند که دارای کاربری عمده ای در اتصالات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستند. استاد بولت ها در واقع شباهت زیادی به پیچ های متریک دارند یعنی به شکل یک میله تمام دنده تولید می شوند اما در واقع استاندارد های دقیق تری داشته و دارای کاربری صنعتی تر و با استحکام بالاتری هستند. استاد بولت ها اغلب با استاندارد اینچی ASTM A193 تولید می شوند و دارای دنده های اینچی هستند. استاد بولت همراه با دو مهره و واشر بر روی بسیاری از اتصالات شیر آلات صنعتی و فلنج ها اتصال پیدا می کند که استاندار  مهره بکار گرفته شده در اتصال استاد بولت نیز ASTM A194 می باشد.

استاد بولت در گرید های آهنی با استاندارد های B7 , B16 , L7 و در استاندارد های استنلس استیل در گرید های B8 , B8M مورد استفاده قرار می گیرد. استاد بولت های فولادی دارای تنسایل مقاومتی نسبتا برابری هستند و تفاوت عمده آنها در مقاومت حرارتی ساختار می باشد. استاد بولت فولادی گرید B16 دارای مقاومت حرارتی بالاتری در دماهای بالاتر از 450 درجه سانتی گراد نسبت به استاد بولت گرید B7 می باشد. استاد بولت فولادی L7 نیز اغلب برای کاربری در محیط های فوق سرد تا -24 درجه سانتی گراد طراحی و تولید می شود.

 

 

نظر شما