شناسهٔ خبر: 41891776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توصیه تلویحی کدخدایی به احمدی ‌نژاد؛ ردصلاحیت‌شده‌ها ثبت نام نکنند | حرف مطهری خنده‌دار است | واکنش به ایده جنتی درباره نظارت بر نمایندگان

سخنگوی شورای نگهبان، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فاقد کارایی لازم ارزیابی کرد و گفت: شورای نگهبان هر ۴ سال یکبار نظارت خود بر نمایندگان را اعمال می‌کند؛ بهتر است نظارت‌ها در طول ۴ سال باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه در نشست با اصحاب رسانه‌ اظهار داشت: پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته‌ اگر بحث جدیدی درباره ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد.

مرحله دوم انتخابات مجلس با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌شود

کدخدایی درباره مرحله دوم انتخابات گفت: دیشب با معاون وزیر کشور صحبتی در این باره داشتم ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده مرحله دوم را می‌توانید برگزار کنید ولی با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

وی افزود: مرحله دوم انتخابات در همان تاریخ قبلی برگزار می‌شود و در شیوه تبلیغات تدابیری اندیشیده می‌شود تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به شرایط کرونا، روند الکترونیکی شدن انتخابات فعال‌تر شده است همکاری‌های خوبی میان ما و وزارت کشور در این باره انجام شده است.

کدخدایی گفت: سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم برای ما مهم‌ است، در هر مرحله‌ای که وزارت کشور درباره الکترونیکی شدن انتخابات به نتیجه برسد و مشکل امنیتی وجود نداشته باشد، آماده همکاری است.

وی با بیان این که جلسات شورای نگهبان هر هفته برگزار می شود افزود: البته به دلیل شیوع کرونا گاهی اوقات این جلسات به‌شکل ویدئو کنفرانس ولی بیشتر اوقات این جلسات به صورت حضوری برگزار می‌شود که در آینده هم این جلسات ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شواری نگهبان درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک گفت: در جای جای این اساسنامه، منشور کمیته بین المللی المپیک را حاکم دانسته شده است، البته اعضای شورای نگهبان اعتقاد داشتند که باید این منشور و مفاد آن برای آنها ارسال شود تا بتوانند بر اساس آن اعلام نظر کنند.

کدخدایی گفت: از جمله ایرادات مشابه در مفاد این اساسنامه، بحث هم ارزی منشور المپیک و قوانین داخلی کشور وجود دارد که برای اعضا مشخص نبود که در صورت تعارض میان مفاد منشور و قوانین داخلی کشور کدام یک از این موارد حاکم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: در موارد متعددی این ابهام در اساسنامه کمیته ملی المپیک مطرح شده که در برای اولین بار است که در یک سند رسمی زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی دانسته اند، که مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی است و ایراد گرفته شده است، البته ایرادهای متعددی نیز وجود دارد که اعلام خواهد شد.

کدخدایی با بیان این که اساسنامه صندوق کارآفرینی امید هم در شورای نگهبان مجدد بررسی شد، گفت: این اساسنامه قبلا هم با ایراد مواجه شده بود که البته این بار ایراد دیگری هم درباره مستثنیات مطرح شد که تکلیف مواردی که به این صندوق هبه و اموال اباحه شده باید روشن شود و چون تکلیف آن روشن نشده بود، فقهای شورای نگهبان آن را خلاف موازین شرع دانستند و البته آن ایراد قبلی همچنان باقی است.

سخنگو شورای نگهبان با بیان این که اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از دیگر مواردی بود که در شورا بررسی شد، افزود: این صندوق ماهیتا عملیات بانکی انجام می‌دهد، اما در خود اساسنامه اشاره‌ای به آن نشده است، که احکام آن می‌تواند متفاوت باشد؛ ایراد مهمی که به اساسنامه این صندوق گرفته شده است؛ روشن نبودن تکلیف وضعیت کاری این صندوق است که باید تکلیف آن در عملیات بانکی مشخص شود.

وی با بیان اینکه اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در شورای نگهبان بررسی شد، گفت: در ماده یک اساسنامه گفته شده که این سازمان از حکم قوانین مستثنا است که برای اعضا مشخص نبود که این ماده همه احکام و قوانین  موضوع روز کشور یا فقط برخی از آنها را را نادیده گرفته است؛ که باید روشن شود تا اعلام نظر نهایی بشود؛ یا در جای دیگر موضوع سیاستگذاری را مطرح کرده است که نمی‌تواند در اختیار این سازمان قرار بگیرد که باید تکلیف آن هم روشن شود.

کدخدایی گفت: دو مورد از مصوبات جدید مجلس را نیز بررسی در شورای نگهبان کردیم اما هنوز برای مجلس ارسال نشده است که تا پایان وقت اداری نظر رسمی شورای نگهبان برای مجلس ارسال می شود.  

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه موافقتنامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند برای اجتناب از مالیات مضاعف و فرار مالیاتی که به همراه پروتکل به شورا ارسال شده بود که شورا این لایحه را مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی ندانست.

وی دومین مصوبه شورای نگهبان را لایحه مالیات بر ارزش عنوان کرد و افزود: این لایحه پس از تصویب از مجلس به شورای نگهبان ارسال شده بود که البته ابهام ها  و موارد تذکر آن زیاد است.

کدخدایی اظهار داشت: در این لایحه در تبصره جز ۱۰ ماده الف به وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره شده است و چون فراتر از اصل ۱۰۰ قانون اساسی (اصل نظارت) است، این بند مغایر این اصل قانون اساسی تشخیص داده شد و همچنین در موادی دیگر در فصل نهم درباره پیش بینی نحوه تخصیص منابع حاصل از محل اخذ مالیات ارزش افزوده مطرح بود که مواد ۴۱ تا ۵۲ است که به نظر می‌رسد تحدید اختیارات دولت در بودجه است.  

وی با تاکید بر اینکه تدوبن و تقدیم لایحه بودجه از اختیارات دولت است، افزود: مجلس در مصوبه لایحه مالیات بر ارزش در موارد متعددی برای درآمدهای مالیاتی به دولت تعیین تکلیف کرده است که باید در لوایح سنواتی رعایت کند که این مشکل‌ساز است و طبیعتا اختیارات دولت را محدود می‌کند که شورا به این بند هم ایراد گرفته است.

کدخدایی بیان کرد: شورای نگهبان همچنین این لایحه را در بحث منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده که میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها صرفا بر اساس شاخص جمعیت توزیع کرده است، مغایر با اصول ۳ و ۴۸ قانون اساسی دانسته است و در برخی از موارد هم مغایرت با اصل پانزدهم وجود دارد و طبیعتا این موارد دارای ایراد است که سایر ایرادات، به همراه تذکرات نسبت به این مصوبه و نتیجه نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

مجلس هر چه زودتر مصوبه اصلاح قانون انتخابات را آماده کند

وی درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را اماده کند تا اعلام نظر کنیم اما علاوه بر قانون انتخابات مباحث دیگری مثل وجود احزاب می تواند در توسعه بحث های انتخاباتی ما موثر باشد اما الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی شود و ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم.

وی گفت: البته این موضع شخصی من است نه شورای نگهبان. باید همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات اراده جدی داشته باشند تا بتوانیم برخی از مباحثی را که در هنگام انتخابات بوجود می آید حل کنیم‌.

کدخدایی افزود: پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته‌ اگر بحث جدیدی درباره ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح شود، آمادگی لازم را جهت نظر مشورتی دارد.

وی ادامه داد: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران جوان پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مصوبات مجلس در صورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

وی درباره مصوبات مشابه FATF، گفت: در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد.

وی در خصوص واگذاری نظارت بر نامزدهای شورای شهر به شورای نگهبان گفت: دو بحث است، یکی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه که آیت‌الله جنتی اشاره کرد نظارت بر نمایندگان بود، نسبت به بحث اول دوستانمان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند.

کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند چون در آنجا  نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌ایم باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: نظارت بر نمایندگان مجلس که ما مطرح کردیم، بحث شخصی شورای نگهبان نیست بلکه موضوعی است که قانون اساسی تاکید کرده است.

افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده اند دیگر ثبت نام نکنند

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است.

وی تصریح کرد: افراد از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری ردصلاحیت می شود، بیان کرد: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

کدخدایی درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: متاسفانه از  وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به  مجلس رفته و هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود حتما اطلاع رسانی می کنیم. از دوستان مجلس آن را بپرسید.

کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است و  امیدواریم ادامه پیدا کند.  طبیعتا طرح‌ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آنها را سریع تر بررسی و تایید کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

وی تصریح کرد: موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کردیم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که ادعاهایی را مطرح می کنند، به صورت شفاف مواردشان را اعلام کنیم.

نظر شما