شناسهٔ خبر: 41888022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کدخدایی: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارآیی لازم را ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در گذشته قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شده که کارایی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 20 مرداد 99) برگزار شد، گفت: جلسات شورای نگهبان هر هفته به‌طور مستمر برگزار می‌شود که البته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، برخی از جلسات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس نظری دارند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مستمر بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را ندارد آن را به شورای نگهبان واگذار کنند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پیش از این هم مجالس قبل طرح‌هایی را به شورای نگهبان ارسال کردند که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و منتظریم که مجلس طرح خود را ارسال کند اما اگر مانند طرح‌های قبل باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، گفت: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده است و مجلس هم پیگیر است.

وی تصریح کرد: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارایی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود.

وی اظهار داشت: قبلاً مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الآن هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان آماده‌اند که در این زمینه مطالعاتی داشته باشند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا با توجه به شیوع ویروس کرونا، تاریخ جدیدی غیر از 21 شهریور از سوی وزارت کشور پیشنهاد شده است یا خیر، گفت: معاون وزیر کشور دیشب در این زمینه با من صحبتی را داشتند و اعلام کردند که ستاد مبارزه با کرونا هم اعلام کرده است که "انتخاب مرحله دوم را می‌توانید برگزار کنید، البته با رعایت پروتکل های بهداشتی."

وی افزود: این صحبت مطرح بود که برای تبلیغات چه اقدامی باید انجام دهیم، هنوز نظر رسمی برای ما اعلام نشده و همچنان تاریخی که قبلاً تعیین شده، تاریخ انتخابات است اما اخیراً هم من نظرات آقایان را شنیدم که ظاهراً مخالفتی با برگزاری مرحله دوم نداشتند چون تعداد حوزه‌های انتخابیه کم است و تعداد 12 نفر نماینده را داریم که باید در مرحله دوم، انتخاب شوند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ستاد مقابله با کرونا هم مخالفتی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس نکرده است، شاید در شیوه تبلیغات تدابیری اندیشه شود که از تجمعات کاسته شود که رعایت بهداشت هم انجام شود.

کدخدایی همچنین درباره  اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را آماده کند تا اعلام نظر کنیم، اما علاوه بر قانون انتخابات مباحث دیگری مثل وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی ما موثر باشد.

وی تصریح کرد:  الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود،  ما نیازمند ارتقاء فرهنگ حزبی هستیم؛ البته موضع شخصی بنده این است و نه شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد:  باید همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات اراده جدی داشته باشند تا بتوانیم برخی از مباحثی را که در هنگام انتخابات بوجود می‌آید را حل کنیم‌.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره الکترونیکی شدن انتخابات، اظهارداشت: در این زمینه تحول خاصی اتفاق نیفتاده، البته با توجه به شرایط شیوع کرونا، رسیدگی‌ها در این روند شدت یافته است تا بتوانیم از طریق الکترونیکی نیز  اقدام کنیم؛ دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی انجام دادند که امیدواریم به نتیجه‌ای برسد، اما آنچه مهم است، سلامت انتخابات و پاسداری از رأی مردم است، چه انتخابات الکترونیکی یا روش سنتی باشد، باید ما نگاه‌مان به پاسداری از آراء مردم باشد؛ در هر مرحله‌ای که  وزارت کشور  در این زمینه به نتیجه برسد و سلامت مردم  به خطر نیفتد، ما آماده همکاری هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بررسی 12 طرح ضدآمریکایی در کمیسیون امنیت ملی مجلس و رویکرد شورای نگهبان در این باره، گفت: مصوبات مجلس در صورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تأیید خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره رویکرد این شورا پیرامون مصوبات مجلس نظیر FATF، تأکید کرد: در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد.

کدخدایی همچنین درباره اعلام برخی از اسامی برای ریاست‌جمهوری سال آینده، ادامه داد: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده است و اقدامی نیز نکرده است، از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.

وی درباره اظهارات آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان پیرامون نظارت بر نمایندگان مجلس، گفت: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در بین چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید، هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و قوانینی که بحث می‌شود، جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد؛ صحبت آیت‌الله جنتی نیز درباره نظارت موثر بر نمایندگان بود، الآن هم رفتار نمایندگان را در 4 سال رصد می‌کنیم.

کدخدایی اضافه کرد: سخنان آقای  علی مطهری درباره زیرسوال رفتن استقلال مجلس در صورت ارائه مشورت و نظر کارشناسی توسط کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان به مجلس، ناپسند و غیرقابل قبول است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت لایحه اصلاح بخشی از قانون نظام بانکی، موسوم به "حذف چهار صفر از پول ملی، گفت:  متأسفانه از  وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و  به  مجلس رفته، هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود، حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم، این موضوع را از دوستان مجلس بپرسید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره واگذاری نظارت بر نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از مجلس به شورای نگهبان، تأکید کرد: دو بحث است، یکی انتحابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و یکی نظارت بر نمایندگان، آنچه که آیت‌الله جنتی اشاره کردند، نظارت بر نمایندگان بود، دوستان‌مان در مجلس چنین نظری دارند که با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت موثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند، اما نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق قانون اساسی است.

کدخدایی اضافه کرد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل 99 قانون اساسی را گرفته بودند، زیرا به صورت حصری نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده شده است،به همین دلیل این ایراد را در گذشته ما گرفته‌‌‌ایم و باید منتظر طرح مجلس باشیم، اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه ظاهرا وزارت بهداشت در آستانه ایام محرم آمار کرونا را به صورت دقیق اعلام نمی‌کند، آیا شورای نگهبان به این مسئله ورود می‌کند؟، خاطرنشان کرد: همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اگر در هر زمینه‌ای شک و تردید کنیم، قطعا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، آمار را مراجع رسمی اعلام می‌کنند و هر چه اعلام می‌کنند موجه است، مگر خلاف آن ثابت شود.

انتهای پیام/+

نظر شما