شناسهٔ خبر: 41886382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

کسانی ‌که بخواهند اعتراضات در لبنان را به آشوب تبدیل کنند حتما عوامل خارجی هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: وقتی جایگزین یا دولت بدیل وجود نداشته باشد قطعا این حرکات به نقطه‌ی مطلوب نمی‌رسد. کسانی ‌که بخواهند اعتراضات در لبنان را به آشوب تبدیل کنند حتما عوامل خارجی هستند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| «مصیب نعیمی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره حمله به وزارت امور خارجه لبنان و نقش عوامل خارجی در ناآرامی‌های لبنان گفت: قطعا عواملی که در لبنان بحران ایجاد کرده‌اند، عوامل داخلی هستند اما حتما با تحریک عوامل خارجی و با برنامه‌ریزی این کار را صورت داده‌اند چرا که نوع برخورد از سطح مطالبات دمکراتیک گذشته و به سمت یک آشوب پیش می‌رود که قطعا نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. 

 

نعیمی با تاکید بر اینکه این تحرکات به نتیجه‌ مطلوبی نخواهد رسید، اظهار کرد: وقتی جایگزین یا دولت بدیل وجود نداشته باشد قطعا این حرکات به نقطه‌ی مطلوب نمی‌رسد. نیت کشورهایی که منافع استعماری خود را از دست داده‌اند این است که مردم را به عقب برگردانند از این رو این بحران، بحرانی است که مردم را به دلیل مشکلات به میدان آورده‌اند ولی کسانی‌که بخواهند اعتراضات در لبنان را به آشوب تبدیل کنند، حتما عوامل خارجی هستند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره سفر مکرون به بیروت، عنوان کرد: فرانسه خود را همیشه قیم لبنان می‌دانسته و زمانی هم لبنان تحت استعمار فرانسه بوده است. بعد از خارج شدن لبنان از استعمار فرانسه، در دو سه دهه اخیر آمریکا به همراه صهیونست‌ها نسبت به لبنان و آینده‌اش حساس‌اند و این کشور را به میدان جنگ تبدیل کرده‌اند و فرانسوی‌ها هیچ دفاعی از مردم لبنان، نداشتند.

 

سفر مکرون برای پر کردن این خلا بود اما فرانسه برای کمک عمده به لبنان ضعیف است و خود مکرون هم با مشکلاتی در کشورش مواجه است که اجازه نمی‌دهد، حرفش تاثیرگذار باشد. دوران حکومت‌های مقتدر فرانسه که بر مسائل سیاسی لبنان موثر بودند، گذشته است و مکرون فقط برای فرار از واقعیت به لبنان رفت. 

 

او درباره شاکله‌ سیاسی لبنان و امکان اصلاح آن توضیح داد: حکومت لبنان بین مذاهب و طوایف تقسیم شده است. با توجه به حجم هر مذهب و طایفه گروه‌هایی ایجاد شدند. همه از این صحبت می‌کنند که این نه دمکراسی است و نه پایدار اما جایگزینش را پیدا نکرده‌اند. اگر قرار باشد امروز لبنان نظام طایفه‌ای را طرد کند و جایگزینی انجام دهد، امکان رسیدن به نقطه مطلوب و مشترک بسیار سخت است و به گفته برخی سیاستمداران لبنان چند نسل می‌طلبد که بتواند، این روند را به روندی دمکراتیک تبدیل کند. 

 

نعیمی با بیان اینکه مشکلات امروز لبنان به دلیل تقسیم‌بندی طایفه‌ای نیست، گفت: مشکل عمده نفوذ کشورهای طمعکار و استعمار قدیم در حاکمیت‌های لبنان است که رژیم صهیونیستی در این زمینه بسیار فعال است، این رژیم در فتنه‌افکنی، مشکلات و جنگ داخلی در لبنان همیشه فعال است و به تبع او، آمریکا نیز حامی اسرائیل است.

 

کشورهای غربی هیچ کمکی به لبنان نکرده‌اند و شرط همکاری و کمک و پایان دادن به کینه و عداوت را تغییر سیستم سیاسی لبنان تحت عنوان اصلاح ساختاری مطرح می‌کنند.

 

منبع: برنا

 

نظر شما