شناسهٔ خبر: 41882982 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

واشنگتن برای دومین‌بار قصد دارد پرونده تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع بدهد

تلاش واشنگتن برای فرار از شکست

دولت آمریکا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است، مجددا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی خواهد گذاشت؛ تلاشی که از ماه‌ها پیش آن را آغاز کرده است. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علاوه بر این، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ قطعنامه‌‌ای که در آزمون قبلی، سرافکنده ظاهر شد و حتی نتوانست همراهی و همگامی اروپایی را به خود جلب کند.

صاحب‌خبر -

 قطعنامه بدون پشتوانه آمریکا
 روز گذشته نشریه فارن‌پالیسی گزارش داد که دولت آمریکا روز سه‌شنبه(فردا) قطعنامه‌ای که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به رأی خواهد گذاشت. فارن‌پالیسی این قطعنامه را نمونه‌ای از سندی با ویژگی‌های «دیپلماسی ترامپ» توصیف کرده و نوشته است: این قطعنامه جسورانه است و به دنبال تحمیل تعهدات حقوقی جامع به کشورها و ملزم ‌کردن آنها به مقابله با کشتی‌های حامل بارهای ایران و توقیف آنهاست. این رسانه آمریکایی تصریح کرده که قطعنامه آمریکا احتمالاً از حمایت اندک در میان متحدان اروپایی این کشور برخوردار شود چون این کشورها فکر می‌کنند تصویب چنین قطعنامه‌ای، به نابودی توافق هسته‌ای برجام منجر خواهد شد. از سوی دیگر، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود ایالات متحده این قطعنامه را روز دوشنبه(امروز) رسماً ارائه کند و برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته است تا سه‌شنبه در خصوص آن رأی‌گیری انجام شود. چین و روسیه به صراحت اعلام کرده‌اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد. با این حال، ممکن است کار اصلاً به وتو هم نکشد چون واشنگتن احتمالاً از ۹ رأی لازم برای تصویب قطعنامه خود نیز برخوردار نیست. در این میان، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از دیپلمات‌‌‌های سازمان ملل نوشت که این قطعنامه در شورای امنیت، به دلیل عدم‌برخورداری از پذیرش حداکثری، رد خواهد شد. این خبرگزاری، گزارش کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، باوجود مخالفت‌های‌ پیاپی روسیه و چین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هفته آینده، قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برای رأی‌گیری به شورای امنیت خواهد فرستاد. این رسانه فرانسوی تاکید کرد: دیپلمات‌های غربی نگران هستند که این قطعنامه آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را در معرض خطر قرار دهد زیرا ایران بارها تأکید کرده است که حق دفاع از خود را دارد و ادامه ممنوعیت تسلیحاتی به مفهوم پایان برجام است.
 
پادوهای ظلم
با وجود حمایت سرد متحدان اروپایی آمریکا از قطعنامه علیه ایران، چندی پیش شورای همکاری خلیج‌فارس در نامه‌‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد. در نامه‌‌ای که شورای همکاری خلیج‌فارس روز شنبه نوشت، از شورای امنیت سازمان ملل درخواست شد تا این تحریم، تمدید شده و در راستای جلوگیری از آنچه «اشاعه بی‌ثبات‌کننده تسلیحات ایران» عنوان شده، «اقدامات لازم دیگری نیز مانند توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای افراد مشارکت‌کننده در تامین، فروش و انتقال تسلیحات به ایران یا از آن انجام شود.» عربستان‌سعودی به عنوان یکی از اعضای موثر در شورای همکاری خلیج‌فارس، در حالی مدعی بی‌ثباتی فعالیت‌‌‌های تسلیحاتی ایران شده که ریاض مدت‌هاست دور از انظار سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، مشغول فعالیت‌‌‌های هسته‌‌ای مشکوک است؛ فعالیت‌‌هایی که برخی از آن، به عنوان آغازگر مسیری برای دستیابی به سلاح‌‌‌های نامتعارف یاد کرده‌اند. در همین‌باره، دو روز پیش، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وی با اشاره به اینکه عربستان‌سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است، تاکید کرد: باوجود اینکه عربستان عضو «ان‌پی‌‌تی» است و توافقنامه جامع پادمان دوجانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متاسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌‌کند و باوجود درخواست‌های مکرر چندین‌ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه‌‌ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.
 
تیرهای به‌سنگ‌خورده آمریکا
آمریکا در حالی قصد دارد برای تمدید تحریم‌‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که طبق برجام، قرار است مهرماه به پایان برسد، اقدام کند که پیش از این، یک‌بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل، به در بسته خورده بود. شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه، 10 تیر 99 برای ارائه گزارش 6 ماهه درباره اجرای قطعنامه 2231 این شورا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل جلسه داد؛ جلسه‌‌ای که محمدجواد ظریف و مایک پمپئو، وزرای خارجه ایران و آمریکا هم در آن به صورت مجازی صحبت ‌کردند. این جلسه همزمان با فشار آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برگزار می‌شد. فضای حاکم بر جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل، برخلاف آن چیزی بود که آمریکایی‌ها خیال می‌‌‌کردند. علاوه بر حمایت تمام‌قد چین و روسیه از ایران، حتی کشورهای اروپایی ضمن آنکه بعضا مواضع دوگانه داشتند اما از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران حمایت نکردند و اینطور پیش‌بینی می‌‌شد که شاید قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران 9 رای هم نیاورد که نیازی به وتوی چین و روسیه باشد. امید بعدی آمریکا مکانیزم ماشه بود که استفاده از این سازوکار علیه ایران نیز توسط دیگر طرف‌‌‌های برجامی با مخالفت روبه‌رو شده است و نماینده‌‌‌های کشورهای اروپایی در سازمان ملل نیز مخالفت خود را با آن به طور صریح بیان ‌کرده‌اند. همان زمان، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با اشاره به تلاش ناکام آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه تمدید تحریم‌‌‌های تسلیحاتی علیه کشورمان، گفت: این یک پیروزی حقوقی و سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران در قبال تلاش‌‌‌های آمریکا برای اعمال فشار روی ایران بود. آمریکا و متحدان اروپایی آن، در مقابل استحکام منطق و مواضع جمهوری اسلامی ایران آچمز شدند.

نظر شما