شناسهٔ خبر: 41881201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

روسیه و چین به نفع ایران وتو خواهند کرد/ در نشست آینده شورای امنیت آمریکا شکست خواهد خورد

فرشته صائمی

یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: با توجه به حسن نیت صادقانه‌ای که ایران در موضوع هسته‌ای داشت، اگر آمریکایی ها اصرار بورزند که این قطعنامه تمدید شود و تحریم ها همچنان باقی بماند حتما روسیه و چین این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۷ مرداد ماه در توئیتر بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد و نوشت: ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که ممنوعیت فروش تسلیحاتی، تمدید می‌شود.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در رابطه با نقش قطعنامه 2231 بر جلوگیری از تمدید نشدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در واقع قطعنامه 2231 زمانی تصویب شد که ایران در شرایط قبل از مذاکرات هسته ای بود. اما بعد از مذاکرات هسته‌ای یکی از شرایطی که در برجام مندرج است این است که قطعنامه 2231 پس از اینکه برجام اجرایی شد و ایران به تعهدات خود عمل کرد، این قطعنامه و قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: قرار است نشستی در مورد بررسی این قطعنامه و پایبندی ایران به تعهدات خود برگزار شود. در واقع طبق 14 گزارشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منتشر کرده ایران در طول 5 سال گذشته به همه تعهدات خود عمل کرده و هیچ گونه انحرافی در فعالیت هسته‌ای صلح آمیز خود، ندارد.

هانی‌زاده با اشاره به جلسه گذشته شورای امنیت با محوریت ایران تصریح کرد: قبل از این هم شورای امنیت جلسه‌ای در این خصوص تشکیل داد که در آن آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه کشور عضو دائم شورای امنیت تلاش کردند که قطعنامه 2231 را تحریف کنند.

این کارشناس روابط خاورمیانه ادامه داد: لذا به نظر می‌رسد در جلسه‌ای که قرار است برگزار شود با توجه به حسن نیت صادقانه‌ای که ایران در موضوع هسته‌ای داشت، اگر آمریکایی ها اصرار بورزند که این قطعنامه تمدید شود و تحریم ها همچنان باقی بماند حتما روسیه و چین این قطعنامه را وتو خواهند کرد و آمریکایی‌ ها، شکست دیگری خواهند خورد چراکه روسیه و چین به شدت به دنبال این هستند که از تمدید قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران جلوگیری کنند.

هانی‌زاده با اشاره به دفاع کشورهای اروپایی از برجام اظهار کرد: نگاه برخی کشورهای اروپایی نسبت به برجام، مثبت است اما مسئله اینجاست که این سه کشور علیرغم اینکه به صورت رسانه‌ای و سیاسی اظهارنظرهای مثبتی در مورد برجام دارند اما عملا به تعهدات خود عمل نکردند. به عبارت دیگر عملیاتی شدن برجام تنها از سوی ایران بوده و به غیر از روسیه و چین، هیچ کشور دیگری عملا گامی برای اجرایی کردن برجام برنداشتند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا از برجام خارج شد و عملا از چرخه تاثیرگذاری هم خارج شد و فرانسه و انگلیس به عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان به تعهدات خود عمل نکردند، با این حال ایران دنبال حفظ برجام بوده و هر چند که ادبیات این سه کشور با آمریکا اختلاف دارد اما تاکنون، گام مثبتی برای اجرایی کردن تعهدات خود برنداشتند.

هانی‌زاده در ارزیابی فضای جلسه آینده شورای امنیت و اینکه تا چه اندازه احتمال دارد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید نشود، یادآور شد: به نظر می‌رسد در این نشست یکسری اتهام‌زنی‌هایی از سوی کشورهای اروپایی به ایران وارد خواهد شد اما در نهایت اگر رای‌گیری شود و پیش‌نویس قطعنامه جدید یا تمدید قطعنامه 2231 به رای‌گیری گذاشته شود حتما با رای منفی روسیه و چین روبرو خواهد شد. 2/5

بیشتر بخوانید:

نظر شما