شناسهٔ خبر: 41881119 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش| سنگ‌اندازی سیاسی مسئولان استان مرکزی در مسیر فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌/ فرصت‌ها‌یی که از دست ‌می‌رود

گروه استان‌ها ـ درحالی این روزها خبر از خروج و ترک استان مرکزی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء استان مرکزی به گوش می‌رسد که درصورت خروج این قرارگاه، فرصتی ارزشمند از مردم این استان و به ویژه کلانشهر اراک گرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، پس از خاتمه هشت سال دفاع مقدس، ظرفیت‌های موجود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به منویات و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت سازندگی کشور سوق پیدا کرد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با شرکت در عرصه سازندگی در شرایط سخت کشور یعنی شرایط تحریم‌ها و شرایط منطقه همواره یار و یاور دولت‌های وقت در اجرای پروژه‌های مختلف و آبادانی کشور بوده است و با وجود کاستی‌ها و کمبودهای موجود همواره با توجه به هدف متعالی خود دست از کار و تلاش برای سازندگی نکشیده است.

در زمان حاضر نیز باتوجه به نبود نقدینگی و مطالبات سنگین قرارگاه از دولت، در همه عرصه‌های سازندگی از جمله سدسازی، نفت و گاز، شهرسازی و احداث خطوط متروی شهری، احداث خطوط ریلی و جاده‌ای و... قدم‌های بلندی برای داشتن ایرانی آباد برداشته است.

اقدامات چشمگیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در استان مرکزی

حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(موسسه شهید رجایی) در کلانشهر اراک با توجه به نیاز شهر و تمایل شهرداری از سال 1394 و با پیگیری استاندار وقت از سال 1392 عملیاتی شد که باتوجه به طرح‌های ارائه شده از سمت شهرداری اراک 3 طرح بزرگ شهری زیرگذر میدان امام حسن(ع)، تقاطع میدان شریعتی(شهدای مدافع حرم) و تقاطع میدان ورزش (آزادگان) اجرایی و با توجه به مشکلات عدیده‌ای همچون وجود معارضین متعدد و عدم همکاری متناسب از سوی ادارات، مشکل نقدینگی و عدم تامین مالی از سوی کارفرما، ترافیک بالای شهری و سختی کار عمرانی در این شرایط و بعضا تبلیغات مغرضانه به ناحق برخی جریانات کاسب‌کار علیه فعالیت این قرارگاه، مورد بهره‌برداری و استفاده مردم کلانشهر اراک قرار گرفت.

البته حضور قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در استان مرکزی دستاوردهای مهمی نیز به همراه داشت که تقدیم 3 پروژه بزرگ به مردم کلانشهر اراک در راستای بالارفتن سطح رفاه شهروندی، اشتغال‌زایی 1000 نفر به صورت مستقیم و 4000 نفر به صورت غیرمستقیم در شرایط نابسامان اشتغال، انعقاد بیش از 250 قرارداد جهت اجرای پروژه‌ها و ایجاد چرخه و رونق اقتضادی در فضای کسب و کار شهر، مشارکت تجاری با بیش از 1000 بنگاه اقتصادی خرد و حمایت از کسبه شهر در وضعیت رکود اقتصادی موجود، احیای پروژه نیمه کاره شهید صیدی و تقدیم آن به مردم در سال 99 پس از سال‌ها بلاتکلیفی پروژه و جلوگیری از نابودی و تخریب بیت‌المال، سرعت بالای افتتاح پروژه‌های قرارگاه نسبت به سایر پروژه‌های در حال اجرا در کلانشهر اراک، پرورش نیروی انسانی متخصص بومی و مدیران و پیمانکاران در تراز کشوری و همچنین کاهش 40 درصدی آمار تصادفات و سوانح شهری به دلیل حداسازی مسیرهای مواصلاتی بخشی از این اقدامات و دستاوردها بوده است.

از سوی دیگر، اجرای پروژه‌های توسط این قرارگاه نتایج دیگری همچون کاهش 20 درصدی زمان سفر در اثر غیرهمسطح سازی مسیرهای عبوری و متعاقب آن کاهش مصرف بنزین و صرفه جویی در مصرف انرژی، تغییر و زیباسازی بافت شهری در نتیجه ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح با شکل هندسی متناسب و متقارن، بهره‌مندی مناطق محروم منطقه از خدمات فنی و مهندسی و مالی قرارگاه در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی به دنبال داشته است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این مدت تنها در این بخش‌ها هم متوقف نبوده و اعزام نفرات و تجهیزات پروژه اراک به مناطق سیل زده، مرمت، بازسازی و تجهیز مناطق محروم اراک، اعزام روحانی به روستاهای محروم استان، اهدای 250 بسته کمک‌های مومنانه معیشتی، آماده‌سازی 100 سرویس جهیزیه و 500 بسته کمک معیشتی، توزیع 1000 سری لوازم التحریر، راه اندازی دو واحد کارگاه خیاطی و اشتغال‌زایی برای 10 نفر بصورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیرمستقیم از دیگر اقدامات جهادی این قرارگاه به شمار می‌رود.

تلاش استان‌های مختلف برای استفاده از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)

درحالی که در شهرهای بزرگ و کوچک کشور همچون مشهد مقدس، رشت، کرمانشاه و حتی شهری مانند کاشان برای استفاده از ظرفیت موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیا به دلیل سوابق ارزنده در فعالیت سازندگی پل و ابنیه همچون ساخت پل صدر و طبیعت در کلانشهر تهران در کلانشهری همچون اراک به دلیل کارشکنی و آنچه به گفته شهردار اراک مخالفت برخی اعضای شورای شهر همچون "فدائی" رئیس شورای شهر اراک نام گرفته سنگ‌اندازی در مسیر کار این مجموعه و محروم کردن مردم استان از خدمات این قرارگاه در دستور کار مجموعه مدیریت شهری اراک قرار گرفته است.

 

اینها درحالی اتفاق می‌افتد که پروژه‌های بزرگ شهری اراک همچون پروژه شهید نبیری پس از 8 سال که از 2 دوره قبل شورا کار اجرایی خود را آغاز کرد توسط جهادنصر به مدت 8 سال کار، به ثمر رسید و پروژه شهید صیدی نیز پس از چندین سال توقف و رهاشدن پروژه توسط شرکت آبادراهان توسط قرارگاه خاتم الانبیا در دست اجرا قرار گرفت، این قرارگاه تمامی پروژه های خود را ظرف 3 سال تکمیل و تحویل داده است.

از دست رفتن فرصت‌ها به دلیل سیاسی‌کاری و نگاهی شخصی مدیران شهری

هرچند مدیران شهری اراک بارها از پروژه‌های تکمیلی قرارگاه نمدی برای کلاه تبلیغ خود ساخته‌اند تا آنجا که در پروژه میدان ورزش (آزادگان)یکبار با حضور استاندار مرکزی و در مرداد سال قبل اقدام به افتتاح کردند و یکبار نیز با تبلیغ بسیار در مهرماه و همزمان با سفر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که این امر نشان می‌دهد مجموعه مدیریت شهری چه از بعد عمرانی و چه تبلیغی به حضور قرارگاه به شدت نیاز دارد اما نگاه سیاسی، فردی و جریانی این روزها مانع شده است.

این روزها خبر از خروج قرارگاه خاتم الانبیا(ص) از اراک و استان مرکزی منتشر می‌شود، موضوعی که با پیگیری خبرنگار تسنیم به دلیل نبود قرارداد و تعریف پروژه جدید برای این مجموعه تایید شدنی است.

موضوعی که در صورت وقوع آن، استان مرکزی و مردم ضرر کننده اصلی آن خواهند بود که از ظرفیت بزرگی که دیگر استان‌های کشور برای استفاده از آن تلاش می‌کنند به سادگی و در هیاهوی نظر شخصی و بازی سیاسی برخی آقایان ار دست می‌رود.

به گزارش تسنیم، حال باید دید واکنش بزرگان استان مرکزی و مسئولان ارشد نسبت به از دست رفتن این ظرفیت مهم و بزرگ و خروج احتمالی قرارگاه از استان مرکزی چه خواهد بود؟

انتهای پیام/711/ش

نظر شما