شناسهٔ خبر: 41881058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاخیر دولت در تامین اعتبار 50 میلیون یورویی رفع مشکل آب و فاضلاب خوزستان

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به عدم دسترسی 800 روستا به آب شرب پایدار گفت: با وجود گذشت 5 ماه از سال جاری، اعتبار 50 میلیون یورویی مشخص شده برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان به این استان تعلق نگرفته و شاهد تامین اعتبار مذکور توسط دولت نبوده‌ایم. نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به عدم دسترسی 800 روستا به آب شرب پایدار گفت: با وجود گذشت 5 ماه از سال جاری، اعتبار 50 میلیون یورویی مشخص شده برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان به این استان تعلق نگرفته و شاهد تامین اعتبار مذکور توسط دولت نبوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به اجازه مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت 100 میلیون یورو در دو قسط 50 میلیون یوریی از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی کشور به منظور رفع مشکل آب و فاضلاب استان خوزستان، گفت: با وجود گذشت 5 ماه از سال جاری، اعتبار 50 میلیون یورویی مشخص شده برای رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان به این استان تعلق نگرفته و شاهد تامین اعتبار مذکور توسط دولت نبوده‌ایم.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد دولت به منظور تاخیر در تامین اعتبار مشخص شده، گفت: بهترین زمان برای فعالیت عمرانی به منظور رفع نواقص شبکه آب و فاضلاب نیمه اول سال است و در نیمه دوم، به دلیل از سرگیری بارش‌ها امکان فعالیت عمرانی سلب خواهد شد. در حقیقت تاخیر دولت در تامین اعتبار 50 میلیون یورویی می‌تواند زمینه ایجاد مشکلات در نیمه دوم سال را فراهم کند.

وی در ارتباط با مشکلات پیش روی احتمالی که به واسطه تاخیر در تامین اعتبار 50 میلیون یورویی برای مردم به وجود خواهد آمد گفت: مشکلات استان خوزستان در حوزه تامین منابع آب به واسطه کارهای پوپولیستی بعد از مخاطراتی نظیر سیل حل نخواهد شد و زیرساخت‌های شبکه آب رسانی این استان باید در حداقل زمان مورد بازنگری و ترمیم قرار گیرد.

*اختلاف 800 میلیارد تومانی در تبدیل ریالی اعتبارات در نظر گرفته شده

یوسفی در بخش دیگری از انتقادات خود نسبت به عملکرد سازمان برنامه و بودجه در زمینه تامین اعتبار 50 میلیون یورویی برای رفع نواقص شبکه آبرسانی خوزستان گفت: سازمان برنامه و بودجه به منظور تبدیل ریالی 50 میلیون یورو مذکور، نرخ 10 هزار تومان را در نظر گرفته است، در حالی که قیمت یورو در سامانه نیما بسیار بیشتر از رقم 10 هزار تومان است.

نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به این نکته که تصمیم دولت برای تامین اعتبار 50 میلیون یورویی با قیمت هر یورو 10 هزار تومان، منجر به کاهش 800 میلیارد تومانی این رقم خواهد شد، تصریح کرد: اعتبار تخصیص پیدا کرده برای حل مشکلات شبکه آب‌رسانی استان خوزستان، حق مردم این استان است و بدون شک دولت باید پاسخگو باشد، البته بنده نیز از تمام اختیارات قانون خود در جهت حل این مسئله استفاده خواهم کرد.

*800 روستای اهواز به آب شرب پایدار دسترسی ندارند

این نماینده مجلس در تشریح مشکلات موجود شبکه آب‌رسانی استان خوزستان، گفت: مشکلات شبکه آب‌رسانی استان شامل تامین  افت فشار، فرسودگی تصفیه‌خانه و شبکه آبرسانی و فعالیت‌های غیرکارشناسی در زمینه انتقال آب دسته بندی می‌شود.

وی درباره مشکلات موجود در زمینه تامین آب، افزود: قصه پر غصه مردم خوزستان آن است که مردم 800 روستای این منطقه علی رغم نزدیکی به 5 سد بزرگ و 7  رودخانه، به آب شرب پایدار دسترسی ندارند.

یوسفی در پایان، با اشاره به نکته که فعالیت‌های غیر کارشناسی در زمینه انتقال آب سبب کاهش دبی ورودی به رودخانه‌های خوزستان شده است، گفت: این کاهش دبی و همچنین فرسودگی شبکه فاضلاب این منطقه، زمینه ورود فاضلاب به رودخانه‌ها را فراهم کرده و در بسیاری از نقاط استان، شاهد آلودگی آب رودخانه‌ها هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما