شناسهٔ خبر: 41879273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آخرین خبرها از سینمای ایران در روزی که گذشت

خبرگزاری میزان- سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.  

سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالن‌ها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازه‌ای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج دوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

«قطارآن شب» در جشنواره اشلینگل روی پرده می‌رود

فیلم سینمایی «قطارآن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی در جشنواره اشلینگل آلمان به نمایش درمی‌آید.

این فیلم درنخستین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اشلینگل آلمان به روی پرده خواهد رفت.

بر اساس این خبر، این جشنواره معتبر که هرساله میزبان سینماگران و فیلمسازان برجسته حوزه سینمای کودک و نوجوان از سراسر جهان است، در شهر کمینتز آلمان و از تاریخ ۱۰ الی ۱۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی (۱۹ تا ۲۶ مهر ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد.

«قطار آن شب» با اقتباس ازرمان قطار آن شب نوشته احمد اکبرپور در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است و افشین هاشمی، سیامک صفری، مریم بوبانی، بهناز نادری، بهرام شاکری و بازیگر خردسال آیلین رشیدیان در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این فیلم در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنده پروانه زرین بهترین فیلم کودک از نگاه داوران کودک، دیپلم افتخار بهترین بازیگر و پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران و جایزه نوآوری شد.

رونمایی از پوستر «بچه زرنگ» با حضور وزیر آموزش و پرورش

پوستر انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در استدیو هنرپویا رونمایی شد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به همراه فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در استدیو هنرپویا از پوستر انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» که با سرمایه گذاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنرپویا در حال تولید است رونمایی کردند.

وزیر آموزش و پرورش در کنار رونمایی از پوستر «بچه زرنگ» از استدیو هنرپویا بازدید کرد و از روند تولید این انیمیشن سینمایی و سریال مطلع شد.

در خلاصه داستان انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» آمده است: «محسن پسربچه‌ای است که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش بازگرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است ....».

«بچه زرنگ» که اولین انیمیشن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، توسط مجموعه «هنرپویا» در دست ساخت است، مجموعه‌ای که تا امروز تجربه ساخت و عرضه موفق فیلم‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را به عنوان پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینمای ایران، در کارنامه خود دارد.

انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان با سرمایه‌گذاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکت هنر پویا تولید شده است.

تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران مستند شد

مستند «دیافراگم» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «جواد وطنی» که فیلمبرداری آن به تازگی پایان یافته، به تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران در دوره‌ی قاجاریه تا پهلوی می‌پردازد.

فیلمبرداری مستند «دیافراگم» پس از دو سال به تازگی پایان یافته و این فیلم که به مستندنگاری ورود و تحول صنعت ضبط موسیقی روی صفحه گرامافون و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن در ایران می‌پردازد، وارد مرحله تدوین و صداگذاری شده است.

جواد وطنی درباره‌ی شکل‌گیری این مستند توضیح داد: در ابتدا قرار بود مستند- پرتره‌ای با حضور یکی از دوستانم بنام «علی ابوالخیریان» که مجموعه‌دار گرامافون و صفحه‌های ایرانی‌ست، تولید کنم، اما به دلیل گستردگی و اهمیت ضبط موسیقی و صفحه، با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلی‌نقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی و... تاریخچه‌ی ضبط موسیقی در ایران را بررسی و ثبت کردم.

وی افزود: ورود دستگاه‌های فنوگراف و گرامافون، سرآغاز ضبط صدا، موسیقی اصیل ایرانی و اجرای بسیاری از هنرمندان بر روی صفحه‌های گرامافون شد که بازگوکننده‌ی شیوه آوازی، ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در بیش از یکصد سال گذشته است.

این مستندساز با اشاره به دشواری‌های پیش‌روی فیلمسازان برای ساخت مستند‌های آرشیوی خاطرنشان کرد: تولید و ساخت فیلم‌های آرشیوی، پژوهش‌محور و تاریخی همواره به دلیل نبود و یا دسترسی محدود به منابع پژوهشی و هزینه بالای تهیه مواد و متریال آرشیوی دشوار است؛ اما نمی‌توان از جذابیت و لذت دست یافتن به این منابع و اسناد تاریخی چشم‌پوشی کرد. همین لذت کشف و جستجو در تاریخ ضبط موسیقی ایران، انگیزه اصلی من برای ساخت «دیافراگم» بعد از مستند «وَرس» شد.

گفتنی است که عوامل تولید مستند «دیافراگم» عبارتند از: پژوهشگران: سارا اقبال، جواد وطنی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: جواد وطنی، فیلمبرداران: فربد صالحی، جواد وطنی، صدابردار: منوچهر معصومی، تدوین: آرش زاهدی‌اصل، صداگذار: حسن مهدوی، مدیر تولید: پارسا خزاعی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

قابلیت دریافت برنامه‌های «سوینا» روی همه پلتفرم‌ها

مخاطبان می‌توانند برنامه‌های تولیدی سوینا را روی همه پلتفرم‌های پادکست دریافت کنند. از این پس مخاطبان می‌توانند برنامه‌های این گروه را روی همه پلتفرم‌های ارائه پادکست.

سوینا (سینمای نابینایان) با همکاری هنرمندان نسخه صوتی فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی، کتاب‌های گویا و پادکست‌های فرهنگی-هنری را تهیه می‌کند که این برنامه‌ها از این پس علاوه بر سایت سوینا، در همه پلتفرم‌های دریافت پادکست بارگذاری می‌شود.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com از فعالیت‌های سینمای نابینایان مطلع شوند.

انتهای پیام/

نظر شما