شناسهٔ خبر: 41861396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

تلاش اسرائیل برای تطهیر وحشی گری با ارائه کمک به لبنان

اسرائیل رژیمی نیست که کمک های بشردوستانه ارائه دهد، بلکه باعث فجایع بشردوستانه می شود. این رژیم بر روی استخوان ها و جمجمه های فلسطینی ساخته شده و هزاران سال در فلسطین زندگی می کند و آنها را به قتل می رساند. من مانند اکثر مردم در جهان معتقدم که اسرائیل چهره انسان دوستانه ندارد. هنگامی که کمک های بشردوستانه را پیشنهاد می کند، مطمئناً هدف دیگری مانند جمع آوری اطلاعات در بیروت را در ذهن دارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در روز سه شنبه انفجار بزرگی در بندر بیروت لبنان رخ داد و باعث ویرانی زیادی در پایتخت لبنان شد که در طی آن حداقل 150 نفر کشته و 5000 نفر زخمی شده اند. به گفته فرماندار بیروت، در طی این انفجار بیش از 300هزار نفر بی خانمان شدند و مقامات لبنان قبل از اعمال وضعیت اضطراری دوهفته ای، بیروت را « شهر فاجعه» اعلام کردند. شاهدان عینی بر این تاکید دارند که زخمی ها در صف انتظار بیمارستان های پر شده، جان خود را از دست می دهند. این کشور قبلا با بحران های جدی بشردوستانه، اقتصادی و سیاسی روبرو بوده و به وضوح قادر به مقابله با چنین فاجعه ای در مقیاس بزرگ نیست.

 

بعد از این که حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان روز پنجشنبه اظهار داشت که این کشور برای مقابله با عواقب این فاجعه به کمک های بیشتری نیاز دارد، چندین کشور از جمله ترکیه، ایران، قطر، اردن و عراق در حال حاضر بیمارستان های میدانی و کمک های پزشکی ارسال کرده اند. حمد حسن به رادیو ساوت لبنان گفت: «ما برای تأمین کمک های پزشکی با کشورهای عربی و اروپایی در تماس هستیم. آنچه امروز مورد نیاز است، راه اندازی بیمارستان های میدانی در پایتخت است و این باید شامل بیمارستان های نظامی باشد.»

 

در میان این فاجعه دلخراش، چندین مقام اسرائیل اشغالگر از جمله بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه بر ارائه کمک بشردوستانه به لبنان اعلام آمادگی کردند. در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مائیر بن شبات رئیس شورای امنیت ملی دستور داد تا با نیکلای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه گفتگو کند تا چگونه اسرائیل می تواند به لبنان کمک کند. ریون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل، تسلیت خود را به مردم کشته و زخمی شده لبنان ابراز کرد و در توییتی نوشت: « ما با مردم لبنان همدرد هستیم و صمیمانه در این زمان دشوار ما به آن ها کمک می کنیم».

 

در حقیقت، لبنان قبل از وقوع انفجار، با مشکلات ملی گسترده ای روبرو بوده است. بنی گانتز در دیدار با آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش که پنج شنبه گذشته برگزار شد به نیروهای دفاعی اسرائیل دستور داد در صورت هر گونه درگیری احتمالی با لبنان، زیرساخت های اساسی این کشور بمباران شود. این اظهارات بعد از روزها تنش در جبهه شمالی مطرح شده است. لبنان از دولتی که دکترین داهیا را ایجاد کرده است، کمک نمی خواهد. دکترین داهیا یک استراتژی نظامی است که تحت ادعای جلوگیری نظامیان از مکان غیرنظامی، بر تخریب زیرساخت های غیرنظامی تاکید می شود. برای تحصیل این هدف، نیروهای اسرائیل مجاز هستند تا از این قدرت نامتناسب بهره ببرند. این استراتژی به نام محله داهیا بیروت نامگذاری شده که در سال 2006 توسط اسرائیل به صورت کلی نابود شد.

 

در جای دیگر نفتالی بنت در مصاحبه با روزنامه هاآرتص گفت: «در صورت وقوع جنگ، مراکز، فرودگاه، زیرساخت ها، ایستگاه های برق و پایگاه های ارتش لبنان باید مورد هدف قرار بگیرند. این همان چیزی است که اکنون باید به آن ها و جهان بگوییم، اگر حزب الله به سمت سرزمین اسرائیل موشکی پرتاب کند، این به معنای بازگشت لبنان به قرون وسطی خواهد بود». بنی گانتز که امروز از ارائه کمک های بشردوستانه به لبنان از طریق مجاری بین المللی و دیپلماتیک سخن می گوید، در گذشته بر تخریب کامل نوار غزه و بازگشت آن به عصر حجر سخن گفته بود. وی هنگامی که پای خود را به سیاست گذاشت به قتل فلسطینی ها توسط اسرائیل افتخار می کرد. اخیراً در سال 2014 ، هنگامی که رئیس ستاد بود ، ارتش وی در یک حمله 51 روزه در نوار غزه، بیش از 2260 فلسطینی را کشته است.

 

این کافی است تا ثابت کنیم که اسرائیل رژیمی نیست که کمک های بشردوستانه ارائه می دهد، بلکه باعث فجایع بشردوستانه می شود. اسرائیل رژیمی است که بر روی استخوان ها و جمجمه های فلسطینی ها ساخته شده است و هزاران سال در فلسطین زندگی می کنند و آنها را به قتل می رسانند، فقط به بهانه اینکه " منتخب خدا" هستند. من مانند اکثر مردم در جهان معتقدم که اسرائیل چهره انسان دوستانه ندارد. هنگامی که کمک های بشردوستانه را پیشنهاد می کند، مطمئناً هدف دیگری مانند جمع آوری اطلاعات در بیروت را در ذهن دارد. اگر اسرائیل چهره بشردوستانه ای دارد، چرا این کشور محاصره سختی را به نوار غزه تحمیل می کند و مانع از برخورد مناسب با ساکنان آن می شود؟ چرا معالجه مناسبی برای زندانیان داخل زندان خود انجام نمی دهد و منجر به مرگ و میرهای غیرضروری و بی معنی هر ساله می شود؟ تعداد نامحدودی از سوالات مشابه وجود دارد. من مطمئن هستم که چهره واقعی اسرائیل از طریق سیاستمدار کهنه کار اسرائیلی یعنی « موشی فیگلین» رئیس حزب هویت ( زهوت) منعکس شده است. وی انفجار بیروت را جشن گرفت و ادعا كرد كه آرزو می كند كه اسرائیل مسئولیت این امر را بر عهده داشته باشد. فیگلین با اشاره به این انفجار از خدا تشکر کرد که چنین جشن « شگفت انگیز» را برگزار کرده است. وی نوشت: «امروز Tu BauAv است، روزی برای شادی - و یک تشکر صمیمانه و بزرگ از پروردگار و همه نبوغ و قهرمانان (!) که این جشن شگفت انگیز را به افتخار تعطیلات عشق ایجاد کردند.» این همان اسرائیل است نه بیشتر و نه کمتر.

 

نظر شما