شناسهٔ خبر: 41861080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چه کسی پاسخگوی گرانی است/ قطار گرانی بعد از مرغ اینبار به ایستگاه محصولات لبنی رسید

این روزها در بازار شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته و سرسام آور اقلام و مایحتاج ضروری زندگی مردم هستیم به طوری که این افزایش قیمت نه هر ماه بلکه هر روز و لحظه به لحظه مشاهده می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس گچساران_ سمیرا نصاری، در حالی که این روزها  اقتصاد کشور  تحت تاثیر شرایط ناشی از شیوع کرونا قرار گرفته، موجب شده که سودجویان از این فرصت استفاده کرده  و برای برهم زدن نظم بازار اقلام مورد نیاز و ضروری هر خانوار را  به هر قیمتی که دوست دارند در بازار عرضه کنند تا از این طریق بتوانند به سود بیشتری برسند.

این روزها در بازار شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته و سرسام آور اقلام و مایحتاج ضروری زندگی مردم هستیم به طوری که این افزایش قیمت نه هر ماه بلکه هر روز و لحظه به لحظه مشاهده می‌شود و این گرانی نای مردم گرفته به طوری که زندگی در این شرایط  برای مردم سخت‌تر شده است.

در ماه‌های گذشته شاهد افزایش یکباره قیمت مرغ در بازار بودیم  و مسوولان وعده  کاهش قیمت مرغ گرم را در بازار دادند اما این وعده عملیاتی نشد و اینبار این قطار گرانی به فرآورده‌های لبنی رسید به طوری که در یک ماه گذشته این افزایش قیمت  سرسام آور بوده است.

 فرآورده‌های لبنی یکی از نیازهای مهم و ضروری هر خانوار است و بی تردید این افزایش قیمت افسار گسیخته محصولات لبنی در کشور موجب کاهش چشمگیر قدرت خرید  مردم و حذف شدن این محصولات حیاتی از سبد خانوار مردم شده است.

 قیمت فرآورده‌های لبنی در یک ماه اخیر با یک خیز تند افزایش یافته و با ثبت رکوردهای نامعقولی موجب شده که این  ماده غذایی از سفره اقشار کم درآمد  جامعه حذف شود و حذف این ماده غذایی از سفره‌های مردم تبعات سنگینی برای حوزه سلامت دارد چرا که مسوولان حوزه سلامت بر مصرف روزانه فرآورده‌های لبنی از جمله شیر، کره، ماست، پنیر تاکید فراوانی دارند.

این افزایش قیمت‌ها شاید برای دولت  و سودجویان به نوعی عادت تبدیل شده، اما صدای مردم را درآورده و کمرشان را  زیربار این همه گرانی خم کرده است.

وقتی هم که دلیل آن را از مسئولان امر جویا می شویم، اذعان می‌کنند که این افزایش قیمت‌ها یک موضوع کشوری و تصمیم ستاد تنظیم بازار است.

مسوولان در این باره اذعان دارند که  افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در بازار و شیوع کرونا یکی از دلایل افزایش قیمت محصولات و اقلام ضروری  است  که این وضعیت نابسامان و افسار گسیخته  را در بازار ایجاد شده  و شرایط زندگی را برای مردم روز به روز  سخت‌تر کرده است.

حال که مردم قشر متوسط و کم درآمد بسیاری از ماده‌های غذایی پروتینی از جمله گوشت، مرغ و ماهی را از سفره‌های خود حذف کردند و حالا که  نوبت به فرآورده‌های لبنی رسید باید منتظر تبعات سنگینی در حوزه سلامت باشیم.

 به گفته کارشناسان سرانه مصرف شیر در ایران یک‌ سوم سرانه جهانی است به طوری که 90درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و 80درصد آنها با کمبود ویتامین D به‌عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبه‌رو هستند.

غلامی، یکی از شهروندان گچسارانی در این باره با انتقاد از افزایش بی‌رویه  قیمت محصولات لبنی در کشور گفت: آیا مگر می‌شود در یک هفته آن هم برای خرید یک محصول لبنی بایستی قیمت بیشتری را پرداخت کرد.

 وی با بیان اینکه  تمامی فرآورده‌های لبنی  افزایش قیمت داشته است، افزود: در یک هفته قیمت یک بطری دوغ 2500 تومان افزایش قیمت داشته است.

این شهروند ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون شاهد افزایش قیمت اقلام مورد نیاز خانوار در بازار بودیم به طوری که ناگهانی و یک شبه حبوبات با افزایش قیمت صددرصدی، گوشت و مرغ و برنج به دنبال این افزایش قیمت و حال این نابسمانی و افسار گسیختگی به  فرآورده‌های لبنی رسیده است.

 یکی دیگر از شهروندان گچسارانی در این باره ابراز کرد: در این مدت شاهد آن هستیم که قیمت یک شیر پاکتی از 7400 تومان به 10هزار تومان، قیمت پنیر هفت هزار تومانی به 10 هزار و 500 تومان رسیده است.

 محمدی ادامه داد: در گذشته افزایش قیمت اقلام در بازار سالی یک بار رخ می‌داد اما امسال و از ابتدای سال تا کنون  نه هرماه  و هر هفته بلکه هر روز و لحظه به لحظه شاهد افزایش قیمت اقلام مورد نیاز و ضروری خانوار هستیم.

خانمی که در حال خرید از یکی از فروشگاه‌های گچساران بود، عنوان کرد: هر سال با سریال افزایش قیمت برخی محصولات مواجه هستیم، اما امسال بسیاری از کالاها با افزایش چند برابری مواجه شده و کم کم بسیاری از مواد غذایی از سفره مردم رخت بربسته است.

 وی ادامه داد: وقتی که عامل گرانی محصولات را از فروشندگان جویا می‌شویم آنها دلیل گرانی ها را خریدها و نرخ های جدید بیان می کنند.

زاهدی ابراز کرد: متأسفانه قیمت لبنیات از سال گذشته تاکنون ثبات ندارد و این امر موجب شده که بسیاری از شهروندان اقلام مورد نیاز و ضروری را از سفره‌های خود خذف کنند و این امر برای خانواده‌ها که دارای چند فرزند کوچک هستند نگران کننده است.

به گزارش فارس، حال که در کشور شاهد لحظه به لحظه افزایش قیمت کالاهای ضروری و مورد نیاز خانوارها هستیم و این افزایش قیمت بر گرده بسیاری از مردم فشار می‌آورد  می‌طلبد که مسوولان به فکر چاره‌ای مناسب باشندو این افسارگسیختگی را در بازار کنترل کنند.

 انتهای پیام/82031

 

 

نظر شما