شناسهٔ خبر: 41860944 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

فقدان آموزش‌ها و آگاهی‌های مناسب از موانع ازدواج آسان جوانان است

عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی گفت: عدم دریافت آموزش‌ها و آگاهی‌های مناسب، سطح توقعات، نداشتن انگیزه برای ازدواج به دلایل مختلف، ترس از ازدواج، مشکل در انتخاب همسر، برخی از نگرش‌ها و دیدگاه‌های خانواده‌ها از قبیل اینکه اوّل باید برادر یا خواهر بزرگتر ازدواج کنند و بعد کوچکترها، عدم اشتغال، نداشتن مسکن، مشکل در تهیّه جهیزیه و هزینه‌های عروسی از موانع ازدواج آسان جوانان است.

صاحب‌خبر -

علی شیخ الاسلامی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از راهکارها در زمینه ترویج ازدواج آسان، تغییر نگرش عمومی از طریق رسانه‌های جمعی می‌باشد.

وی با بیان اینکه معرفی زوجینی که ازدواج آسان داشته و زندگی موفقی دارند، می‌تواند در ترغیب جوانان و خانواده‌ها به ازدواج آسان تاثیرگذار باشد، ادامه داد: مسئولان می‌توانند و باید مقدمات اشتغال و تهیّه مسکن را برای جوانان فراهم بیاورند.

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه روانشناسان و مشاوران متخصص می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در ترغیب ازدواج آسان داشته باشند، ادامه داد: باید به جوانان آگاهی داد که با تاخیر انداختن ازدواج، جوانی را از دست می‌دهند و از ترس جوانان برای ازدواج کاست.

عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه باید به خانواده‌ها در زمینۀ آسیب‌های ناشی از ازدواج‌های دیرهنگام آگاهی داد، اظهار کرد: خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را برای ازدواج آسان تشویق و ترغیب نمایند و باید به خانواده‌ها در زمینۀ خطرات سختگیری و برگزاری مراسم‌های پرهزینه آگاهی داد.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به خانواده‌هایی که از اقدام برای ازدواج فرزندانشان ترس دارند فرموده‌اند نترسید که من زندگی این زوج‌ها را تامین می‌کنم، اضافه کرد: باید بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، فرهنگ توکل به خدا و ازدواج آسان را در جامعه ترویج داد.

دانشیار گروه آموزشی راهنمایی و مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: واقعیت این است که مسائل اقتصادی می‌تواند عاملی اساسی در زندگی زناشویی باشد و ابعاد مختلفی که در این زمینه مطرح می شود شامل مسکن، ملزومات زندگی، هزینه‌های رفاهی و معیشتی و غیره می‌باشد که هر کدام از این موارد در زندگی نقش مهمی دارد و نبود یا کمبود آنها می‌تواند عامل نارضایتی و اختلاف شود.

وی با بیان اینکه تفاوت سطح اقتصادی دو نفر که قصد ازدواج باهم دارند، باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: پسر جوانی که در یک خانواده با وضعیت اقتصادی پایین بزرگ شده ممکن است نتواند دختری از یک خانواده با وضعیت اقتصادی بالا را اقناع نماید و برعکس این مساله هم صادق باشد بنابراین باید در زمان انتخاب همسر مسائل اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نداشتن امکان مالی برای تامین مایحتاج ضروری زندگی، می‌تواند باعث بروز اختلاف زوجین شود، افزود: ارتباط کلامی بین زن و شوهر ممکن است کم باشد و همین امر موجبات فاصله‌گیری عاطفی را بین زوجین باعث می‌شود و البته در یک زندگی زناشویی چیزی که مهم است و باید به آن توجه کرد میزان و نوع اختلافات است که در زوج های مختلف متفاوت است زیرا در زندگی اغلب زوجین، مشکل وجود دارد و اینکه زندگی بدون مشکل باشد، بسیار نادر است، اما اگر بتوان با هم‌اندیشی، مشکل را تشخیص داده و ریشه‌یابی کرد، می‌توان زندگی زناشویی را بهبود بخشید.

انتهای پیام

نظر شما