شناسهٔ خبر: 41860835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گرانی بنزین و خودروهایی که بمب دست‌ساز در صندوق جابه‌جا می‌کنند

اصلاح نرخ بنزین و در پی آن توجه به سوخت‌های جایگزین و باصرفه و شلوغی جایگاه‌های گاز سی.ان.جی از سوی دیگر سبب شد رفت و آمد خودروها با مخازن گاز ال.‌پی.جی در سطح شهرهای کاشمر و کوهسرخ افزایش یابد؛ مخازن غیرمجاز و ناایمن که مانند بمب‌های متحرک جولان می‌دهند و انفجار هر مخزن فاجعه‌ای بزرگ رقم می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، هرچند مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر اعلام کرده؛ نصب و پُر کردن مخزن گازهای مایع در خودروها در حالی در مناطق مختلف دیده می‌شود که غیر قانونی است اما هم‌چنان هشدارها جدی گرفته نمی‌شود و بارها خودروهای غیر استاندارد گاز سوز زیادی که در صندوق عقب خود یک کپسول ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع دارند در نقاط مختلف دچار انفجار و حریق شده‌اند.

مشکلات اقتصادی مقصر اصلی

در همین خصوص یکی از مسافربرهای مسیر کاشمر به بردسکن که در محل سیلندر پرکنی ابتدای خروجی کاشمر به سمت سه‌ راهی شادمهر در حال پر کردن مخزن خودرو خود از گاز مایع بود، گفت: برای من که به کار مسافربری بین‌ شهری مشغولم سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن مقرون‌ به‌ صرفه نیست و مشکلات اقتصادی موجب شده به‌ اجبار از سوخت مایع برای خودرو خود استفاده کنم.

او با بیان این‌که هر سیلندر گاز مایع به نرخ دولتی هفت هزار و ۸۰۰ تومان است که با پر کردن یک مخزن کامل بسته به نوع خودرو می‌توان حدود ۴۰۰ کیلومتر راه را پیمود، افزود: استفاده از این مخزن‌ها بسیار خطرناک است اما چاره‌ای نداشته و مجبور به استفاده از آن هستیم.

هزینه دو گانه‌سوز کردن خودرو بنزین سوز سی. ‌ان. جی در مقایسه با ال. پی. جی بسیار بیشتر و گران‌تر است، علاوه بر این لوازم دستگاه ال. پی. جی در دسترس‌تر و مناسب‌تر است همچنین اگر بخواهیم سیستم گاز مایع را داشته باشیم حدود سه میلیون تومان است ولی برای سی. ‌ان. جی باید بالغ بر ۶ میلیون تومان هزینه کنیم که پرداخت این مبالغ در توانم نیست.

مراجعه روزانه ۱۰ تا ۱۷ نفر

در ادامه نیز ناظر مرکز سیلندر پرکنی کاشمر گفت: با وجود این‌که مراجعه افراد برای گاز کردن خودرو با گاز مایع بسیار کاهش‌ یافته اما با همین وجود باز هم روزانه به‌ طور میانگین ۱۰ تا ۱۷ نفر مراجعه می‌کنند. البته تا چند روز قبل از پایان سال، خود ما اقدام به گاز کردن خودروها می‌کردیم اما پس از این‌که ممنوع شد، اکنون خود صاحبان خودرو این کار را در بیرون از شرکت انجام می‌دهند که خطرات بیشتری دارد.

علیرضا یغمایی افزود: متأسفانه در زمان پر کردن مخزن خودرو با گاز مایع هیچ‌گونه نظارتی نیست، از سویی چون در اطراف شرکت نمی‌توانند کپسول را خالی کنند به همین دلیل برخی به داخل منطقه حسین‌آباد می‌روند، حال آن‌که متأسفانه یک‌ بار داخل میلان کنار شرکت، خودرویی پس از این‌که گاز می‌زند؛ با روشن کردن ماشین خود، دچار حریق می‌شود.

اغلب افرادی که از گاز مایع استفاده می‌کنند شرایط اقتصادی مطلوبی ندارند و اگر هزینه‌های گاز سوز کردن خودروهای سی. ان. جی کاهش پیدا کند قطعاً این افراد هم تمایل به استفاده از گاز مایع ندارند.

نصب کپسول گاز مایع در خودرو غیر قانونی است

مسئول آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر گفت: نصب و پُر کردن مخزن گازهای مایع در خودروها در حالی در مناطق مختلف دیده می‌شوند که غیر قانونی است. علاوه بر این صاحبان این خودروها از کپسول‌هایی استفاده می‌کنند که حق مردم مناطق محروم از نعمت گاز است.

امیر نژادرحیم افزود: در حال حاضر هیچ جایگاهی که برای خودروها سوخت‌گیری گاز مایع را انجام دهد، نداریم و از سویی مخازنی که در داخل خودروها استفاده می‌شوند همه به‌ صورت دستی هستند و کارخانه‌ای نیست و بسیاری مواقع دیده شده افراد کپسول را در داخل صندوق‌ عقب نصب کرده و به‌ عنوان منبع سوخت‌ رسان استفاده می‌کنند.

مرجعی که بخواهد این‌گونه سوخت‌رسانی را تائید کند، نداریم از سویی قیمت آن مناسب‌تر است به همین دلیل مردم به استفاده از گاز مایع (ال. پی. جی) روی آورده‌اند.

چون گاز ال. پی. جی مایع است وقتی می‌خواهد به گاز تبدیل شود ۲۷۰ تا ۳۰۰ برابر انبساط حجمی دارد که این امر خطر ساز است و در بسیاری مواقع اتفاقاتی حتی به‌ صورت انفجاری در کاشمر داشته‌ایم.

مرکزی نیست که وضعیت این نوع خودروها در آن ثبت شود، به همین دلیل آماری از تعداد خودروهایی که از گاز مایع استفاده می‌کنند نداریم، اما تعدادشان کم نیست.

به گفته او قبلاً برخی مراکز به‌ صورت غیر استاندارد با شیلنگ آب اقدام به پر کردن مخزن‌های گاز می‌کردند که به دلیل بروز اتفاقات ناگوار، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد و تأسیسات آنها جمع‌آوری شد.

استفاده از کپسول مایع برای خودروها ممنوع است و هر چند در زمان سوخت‌گیری نکات ایمنی رعایت شود باز هم غیر استاندارد است، بنابراین اگر کسی می‌خواهد از خودروی دوگانه استفاده کند باید با مراجعه به مراکز استاندارد از سی. ‌ان. جی استفاده کند تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

وی با بیان این‌که مراکزی به‌ صورت دستی اقدام به نصب مخازن ال. پی. جی می‌کنند اما غیر مجازند و متأسفانه قانونی برای پلمب آنها نداریم، گفت: بسیاری از تعمیرکاران مخازن ال. پی. ‌جی را روی خودروها نصب می‌کنند که باید توصیه کرد صرف این‌که استفاده از این نوع گاز مقرون‌ به‌ صرفه است جان خود و خانواده‌شان را به خطر نیندازند.

تصویر وارونه کردن سیلندرهای گاز، نمایشی از وارونه کردن امنیت ارائه می‌دهد که مصرف‌ کنندگان آن آگاهانه و یا نا آگاهانه خود را در معرض حادثه قرار می‌دهند و معلوم نیست که این خطرپذیری تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

هرچه که هست نظم‌ دهی به این سیستم و از بین بردن این خطر بزرگ باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد و باید امیدوار بود با اقدامات فرهنگی و بازدارنده در این زمینه از بروز خطرهای این‌ چنینی که سالانه جان تعدادی از هموطنان را به خطر می‌ندازد، جلوگیری کرد.

نظر شما