شناسهٔ خبر: 41860689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون قضایی دادگستری استان همدان:

ارسال گزارشات به «سجام» از شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند

زهرا قاسمی نیما

معاون قضایی دادگستری استان همدان گفت: ارسال گزارشات به سامانه سجام موجب افزایش مشارکت‌های مردمی، مسئولیت پذیری اجتماعی و جلوگیری از شکل‌گیری دعاوی مختلف و در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

عباس نجفی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف مهم اصلی قوه قضائیه براساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در کنار اقدامات متعدد پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف تلاش دارد در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضائیه از حداکثر ظرفیت‌های مردمی در قالب اشخاص حقیقی در سازمان‌های مردم نهاد با هدف پیشگیری از وقوع جرایم، تخلفات و کاهش هزینه‌های ناشی از آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت در مبانی دینی تحت عنوان امر به معروف نهی از منکر دیده شده که براساس آن آحاد مردم جامعه به لحاظ اقتضائات زندگی اجتماعی باید نسبت به منکرات در سطح جامعه حساس و از خود واکنش نشان دهند، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جای جای قانون اساسی در موضوعات مختلف پیش‌بینی شده و در مجموعه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با راه‌اندازی سامانه سجام(سامانه جامع اطلاعات مردمی) اقدام به ایجاد بستر مناسب برای دریافت گزارشات مردمی در حوزه تخلفات و جرائم در سطح ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف جامعه کرده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان اضافه کرد: از محاسن سامانه سجام امکان دسترسی عموم مردم به این سامانه تحت عنوان دیده‌بانان پیشگیری و بدون افشاء هویت آنان است که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ورود به سامانه به آدرس http://sajam.scpd.ir نسبت به درج اطلاعات اولیه و ارسال گزارشات خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: کلیه گزارشات ثبت شده به صورت روزانه توسط کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم رصد و حسب مورد برای رسیدگی و اعلام نتایج به دستگاه مربوط ابلاغ و تاحصول نتیجه پیگیری انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان بیان کرد: هر موضوع مجرمانه یا تخلفی مانند تخلف کارمندان در ادارت که به سامانه اعلام شود، به هیئت بررسی ارجاع داده می‌شود و پس از بررسی‌های مورد نیاز دستور پیگیری و رسیدگی آن صادر خواهد شد.  

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری روند مشارکت مردم در سامانه سجام افزایش پیدا کرده و متوسط در هر ماه بیش از ۱۰۰ گزارش مردمی در حوزه‌های مختلف در این سامانه ثبت و به این معاونت واصل شده است.

نجفی ارسال گزارشات به سامانه سجام را موجب افزایش مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی افراد دانست و یادآور شد: این اقدام همچنین از خسارات بیشتر و شکل‌گیری دعاوی مختلف جلوگیری می‌کند که در نهایت موجب کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین در کنار سامانه سجام، رئیس قوه قضائیه اقدام به تنظیم و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه در تاریخ ۹۸/۱۲/۶ در راستای ساماندهی و جذب حداکثری سازمان‌های مردم نهاد در زمینه‌های سیاست‌گذاری قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، میانجی‌گری، صلح و سازش، نظارت بر اجرای قوانین، رسیدگی و باز اجتماعی شدن متهمان و مجرمان کرده است.

وی اظهار کرد: به همین منظور پیش‌بینی شده تا سامانه جامعی برای دریافت اطلاعات و گزارش‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان‌ها راه‌اندازی شود تا گزارشات واصله پس از دریافت در هیئت استانی متشکل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان و نیز یک نفر شخص حقیقی به انتخاب رئیس کل دادگستری استان، مطرح و اقدامات حمایتی لازم از قبیل ارائه خدمات مشورت‌های حقوقی، معاضدت‌های قضایی و تسهیل ارتباطی با مراجع قضایی یا نظامی را به نهادهای مردمی ارائه کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان، وی گفت: گزارشات واصله توسط این هیئت صحت سنجی شده و پس از بررسی‌های اولیه در صورت احراز جرم یا تخلف گزارشات به صورت محرمانه به سازمان‌های مربوطه و ضابطان قضایی و نظامی ارسال و تا تحقق کامل امر از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان این موضوع پیگیری می‌شود همچنین نتایج در سامانه ثبت و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما