شناسهٔ خبر: 41860454 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در منطقه ۱۱

درنگی دلـپذیر  در مراکز محلی 

تغییر رویکرد شهرداری تهران در اجرای پروژه‌های توسعه شهری از پروژه‌های بزرگ مقیاس و کلان به پروژه‌های کوچک مقیاس و محلی یکی از اتفاقات خوبی است که این روزها شهروندان تهرانی شاهد آن هستند.

صاحب‌خبر -

همشهری محله_ فاطمه عسگری‌نیا: پروژه‌هایی که محله به محله در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران اجرا می‌شود تا کیفیت زندگی شهروندان تهرانی ارتقا یاید. در گفت‌وگو با شهرداران نواحی ۴‌گانه منطقه ۱۱ درباره این پروژه‌ها صحبت کردیم. پروژه‌های کوچک مقیاسی که قرار است در کوچه‌پسکوچه‌های هرمحله اجرا شود، این روزها به‌عنوان پروژه مرکز محلی شناخته می‌شود. مرکز محلی، پر ترددترین نقطه هر محله است که با مسائل و مشکلات شهری مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، از مشکلات ترافیکی گرفته تا فضای سبز و سیمای شهری نامناسب. شهرداری منطقه ۱۱ قرار است با تمرکز بر مراکز محلی ضمن مناسب‌سازی این نقاط بستری فراهم کند تا کیفیت زندگی شهروندان در هر محله ارتقا یابد.   

  • ۵ مرکز محلی در ناحیه ۴
محمدرضا فراقتی / شهردار ناحیه 4 

ناحیه ۴ در منطقه ۱۱ یکی از نواحی دارای بافت متراکم و ریزدانه است که این ویژگی شرایط ایجاد خیلی از زیرساخت‌های شهری اعم از بوستان و پارکینگ و... را سخت کرده است، اما شهرداری ناحیه می‌کوشد با اجرای طرح‌های کوچک مقیاس یا همان مراکز محلی بخشی از نیازهای شهروندان را تأمین کند. «محمدرضا فراقتی» شهردار ناحیه ۴ منطقه می‌گوید: «در هر محله از ناحیه ۴ منطقه ۱۱ شهروندان شاهد اجرای یک مرکز محلی خواهند بود.» او با اشاره به بهسازی آسفالت کوچه ریاحی پور، کانیوبندی نهر در محله هلال‌احمر و ساخت بازارچه میوه و تره‌بار در محله راه‌آهن به‌عنوان پروژه‌های مرکز محلی ناحیه، ۴ می‌گوید: «حصارکشی بوستان هاشمی در محله انبار نفت و افزایش امنیت این بوستان به درخواست اهالی محله یکی دیگر از پروژه‌های مرکز محلی خواهد بود.»

  • محله انقلاب و شیخ هادی در ناحیه یک

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ با اشاره به پروژه‌های مرکز محلی در ناحیه تحت مدیریت خود می‌گوید: «در ناحیه یک ۲ محله انقلاب و شیخ هادی را داریم. تقاطع جامی و شیخ هادی محل اجرای پروژه مرکز محله شیخ هادی است؛ نقطه‌ای که‌ تردد شهروندان در آن زیاد است و امیدواریم با اجرای طرح مرکز محلی و آرام‌سازی ترافیک در کنار بهسازی پیاده‌راه، ساماندهی آب‌های سطحی، روکش آسفالت و نهرکشی رضایت شهروندان را در این نقطه فراهم کنیم.»
«علی‌اصغر طاهری» در ادامه با اشاره به محله انقلاب و پروژه مرکز محلی این محله هم می‌گوید: «در محله انقلاب هم تقاطع خیابان هاشمی‌فر با خیابان رازی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که قطعاً بعد از آرام‌سازی و ایجاد فضای سبز و نورپردازی می‌تواند به محل مکث دلچسبی برای شهروندان در محله تبدیل شود.» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ معتقد است اجرای پروژه‌های مرکز محلی بیش از پروژه‌های بزرگ مقیاس و کلان می‌تواند زمینه رضایت شهروندان را فراهم کند، از ایجاد یک نهر گرفته تا جداره‌سازی‌های معابر شهری، آنجا که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی شهروندان بگذارد.

  • نقاط هویتی در ناحیه ۲
لاله قیاسی / شهردار ناحیه 2 منطقه 11

در ناحیه ۲ منطقه ۱۱ پروژه‌های مرکز محلی در خیابان‌هایی اجرا می‌شود که هرکدام قصه‌ای برای شنیدن دارد. شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۱ می‌گوید: «تمامی پروژه‌های کوچک مقیاس یا مرکز محلی ناحیه در قالب سند توسعه محله‌ها تعریف شده است.»
«لاله قیاسی» در ادامه به پروژه مرکز محلی محله فروزش اشاره می‌کند و می‌گوید: «این پروژه در چهارراه معروف به چهارراه حاج رضا در خیابان فروزش، نبش تشکری اجرا می‌شود.» نقطه‌ای که قیاسی از آن سخن می‌گوید یکی از نقاط پر تردد شهری ناحیه است. او می‌گوید: «با ساماندهی ترافیک، بهبود سیمای شهری، کاشت گل وگیاه زینتی و استقرار گلدان‌های شهری می‌کوشیم محیطی آرام برای اهالی محلی ایجاد کنیم.» در محله امیریه هم پروژه مرکز محلی قراراست در خیابان ژیان پناه و تقاطع شیبانی اجرا شود یعنی درست در حدفاصل کارگر جنوبی و ولی‌عصر(عج). شهردار ناحیه ۲ می‌گوید: «در این نقطه میدانگاهی کوچک قرار دارد که در میان اهالی به میدان بونصر مشهور است و پیش‌بینی می‌شود با نصب پایه چراغ، ایجاد روشنایی، و فضای سبز به زیبایی این کوچه جذاب و دیدنی که در برگیرنده خانه معروف شیبانی، تنها پارک امیریه و آتشکده پیروان زرتشت است، افزوده شود.»  
شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۱ در ادامه به پروژه مرکز محلی منیریه اشاره می‌کند که قرار است در چهارراه معروف حاج محراب اجرا شود. او می‌گوید: «چهارراه حاج محراب در تقاطع ولی‌عصر(عج) و وحدت اسلامی قرار دارد. در این خیابان هم جاذبه‌های هویتی قابل توجهی داریم، از قدیمی‌ترین دبیرستان پسرانه تهران گرفته تا یک سقاخانه و زورخانه قدیمی.» به گفته قیاسی همجواری مراکز محلی ناحیه با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ناحیه باعث می‌شود تا اهالی محل یا حتی گردشگران کمی در این نقاط مکث کنند و به روایت قصه‌های محله با هم بپردازند. او می‌گوید در محله قلمستان هم اهالی شاهد اجرای یک پروژه مرکز محلی خواهند بود که در تقاطع قلمستان و مدرس اجرا می‌شود. شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۱ ادامه می‌دهد: «تقاطع قلمستان و مدرس به‌عنوان مرکز محلی انتخاب شده است و در آن شاهد تعویض سنگفرش‌ها، نصب پایه چراغ و افزایش فضای سبز خواهیم بود.»

  • ۴ مرکز محلی در ناحیه ۳ 

در ۴ محله ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۱۱ هم ۴ مرکز محلی با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ایجاد می‌شود. «فرشاد داودی» شهردار ناحیه ۳ در این‌باره می‌گوید: «این مراکز محلی در محله‌های مخصوص، جمهوری، حشمت‌الدوله و حر ایجاد می‌شود.» داودی معتقد است از آنجا که پروژه‌های مرکز محلی با همفکری مردم و شورایاری در هر محله پیش‌بینی و اجرا می‌شود، می‌تواند رضایت شهروندان از مدیریت شهری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.  
او بیان اینکه وقتی شهروندان اثرات مثبت پروژه‌های کوچک مقیاس را در زندگی خود لمس می‌کنند، از آرامش روحی و روانی مطلوب‌تری بهره‌مند می‌شوند، ادامه می‌دهد: «در پروژه‌های مرکز محلی پیش‌بینی شده در ناحیه، بخش قابل توجهی از مشکلات محلی مردم که هر روز با آنها سرو کار دارند، حل می‌شود. خیلی از این مسائل و مشکلات محل مناقشات هر روزه شهروندان است. از جمله ترافیک در هم پیچیده میدان حر که پیش‌بینی کرده‌ایم در طرح مرکز محلی میدان حر از بین برود.»

نظر شما