شناسهٔ خبر: 41860260 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت گزارش می‌دهد؛

شما به کدام ویروس مبتلا هستید؟ کرونای فقرا یا کرونای ثروتمندان؟/ مصوبه‌ای برای بیمه درمانی کرونا

ویروس کرونا درمیانه تحریم‌ها و تورم موجود در جامعه در گذر خستگی کادر درمان کشور بسیار بی‌رحمانه می‌تازد، این بیماری که فقیر و غنی نمی‌شناسد، اما گاهی هزینه‌های مادی ملاک زنده ماندن مبتلایان به کووید۱۹ می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت؛ ویروس کرونا درمیانه تحریم‌ها و تورم موجود در جامعه در گذر خستگی کادر درمان کشور بسیار بی‌رحمانه می‌تازد، این بیماری که فقیر و غنی نمی‌شناسد، اما گاهی هزینه‌های مادی ملاک زنده ماندن مبتلایان به کووید۱۹ می‌شود؛ ویروسی که به ازای هر بیمار گاهی هزینه بالای۲۴۰ میلیون تومان خرج روی دست خانواده مبتلا شونده می‌گذارد.گاهی هزینه‌های درمان بیماری کرونا به قدری زیاد است که مبتلا شونده ترجیح می‌دهد آزمایش ندهد تا روزگاری نه چندان دور جواب آزمایش او مثبت اعلام شود و مجبور باشد زیر هزینه‌های کمرشکن درمان جان دهد تا نفسی دیگر جان بگیرد.

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت مدتی قبل در سمینار وبینار «فاصله گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد با سلامت» تاکید کرد: هزینه هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش داشته باشد، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می‌رسد، در این بین خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین رکود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.

هزینه سرسام آور درمان از زبان مبتلایان

مدتی قبل یک گزارش تلویزیونی از رسانه ملی منتشر شد در مورد هزینه‌های درمان بیماری کرونا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، در بیمارستان‌های دولتی بیمار کرونا اگر بیمه باشید هزینه‌ای بالای ۱۰ میلیون حساب کنید، در این بین اگر تخت ویژه باشد هزینه آزاد محسوب می‌شود. اگر بیمه هم باشید باید دست به جیب شده برای آزمایش‌ها و داروها که قیمت آن سرسام آور است؛ در این گزارش مبتلایان از تزریق آمپول با هزینه ۴۰ میلیون تومان و خالی نبودن تخت در بیمارستان‌های دولتی شکایت کرده و هزینه بستری در بیمارستان‌های خصوصی برای هر بیمار کرونایی در تخت عادی که شبی ۲ میلیون تومان و در تخت خصوصی۵ میلیون تومان برای هر بیمار تمام می‌شود، با یک جمع بندی ساده برآورد هزینه‌های درمان از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان شروع تا ۱۰۰ تومان هم ادامه خواهد داشت، تمام ماجرا به هزینه‌های بیمارستان ختم نمی‌شود، اگر مبتلایان جان سالم به در ببرند باید چند هفته هم در منزل با تجهیزات پزشکی استراحت کنند، بماند به تبع شغلی که دارند از کار بیکار می‌شوند یا خیر که خود ماجرایی دیگرست در لابه لای اوضاع آشفته بازار کار؛ در این بین حمل تجهیزات پزشکی از کپسول اکسیژن تا استخدام پرستار در کنار هزینه دارو و مواد غذایی که بیمار نیازمند است تا بنیه بدنی خود بازیابد موضوعی ماجرای دیگرست که بررسی هر یک از مشکلات سخن به دراز را می‌طلبد.

هزینه کرونا بر پیکر سلامت کشور 

تمام هزینه درمانی کرونا به خانواده‌ها باز نمی‌گردد از هزینه مربوط به تامین وسایل حفاظت فردی پرسنل نظام سلامت، هزینه مربوط به تامین داروهای مرتبط با بیماران، هزینه کیت‌های تشخیصی، هزینه آزمایشگاهی و ایدئولوژیکی بیماران، هزینه بستری و مراقبت‌های ویژه، هزینه بستری و مراقبت‌های ویژه تا هزینه تامین نقاهتگاه‌ها و رسیدگی به بیماران در نقاهتگاه‌ها که بر دوش نظام سلامت کشور است، ناگفته نماند اگر دولت همراه و همگام ملت بود، فقط و فقط در حوزه تولید ماسک رایگان هزینه می‌کرد شاهد چنین هزینه‌های سنگینی بر پیکر نحیف اقتصاد در تحریم نبودیم.

رایگانی بودن هزینه درمان فقط نامی بیش نیست

شیوع کرونا در بهمن ماه ۹۸ با تمام سختی و بدی که به همراه داشت یک خوبی هم داشت که دولت اعلام کرد، در درمان این بیماری همراه ملت بوده، خبرهایی مبنی بر مجانی بودن درمان کرونا منتشر و تمام طبقات جامعه از دارا تا ندار در یک کفه ترازو قرار گرفتند.علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا تهران در مورد رایگان بودن درمان بیماری کرونا، گفت: اگر فردی بیماری کووید ۱۹ داشته باشد و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه شده به این فرد رایگان خواهد بود.(البته در کل کشور)

«بیمار غیر از درد هزینه هم دارد» جمله‌ای کلیشه‌ای از دیر باز شنیده‌ایم، بیماران بی‌پول بیشتر آن را حس کرده و لمسش می‌کنند

«بیمار غیر از درد هزینه هم دارد» جمله‌ای کلیشه‌ای از دیر باز شنیده‌ایم، بیماران بی‌پول بیشتر آن را حس کرده و لمسش می‌کنند، بحث هزینه‌های کمرشکن درمان سالیان دراز موضوع بحث بسیاری از رسانه‌ها بوده تا جایی که گاهی درد بی‌پولی بیشتر از درد بیماری بیماران را آزار داده است.

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از هزینه‌های آزمایشگاهی کرونا به دنبال توقف پایش رایگان انتقاد کرد و در گفتگویی تاکید می‌کند: توقف پایش رایگان بیماری موجب شده مردم برای انجام هر آزمایشی توسط بخش خصوصی و آزمایشگاه‌ها مبلغی بین۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که این موضوع موجب گله‌مندی مردم شده است. 

محسن فتحی عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد هزینه‌های درمانی بیماری کرونا به خبرنگار خانه ملت می گوید: هزینه‌های درمان کرونا در بیمارستان‌های دولتی باید به صورت رایگان باشد، تا شخص مشکوک به کرونا بدون ترس اقدام به انجام آزمایش کند تا اینکه با پنهانکاری منجر به شیوع بیشتر بیماری در سطح کلان باشد. گاهی از نظر هتلینگ بیمارستان خدماتی که به همراه بیمار ارائه می‌کنند،از ماسک و کفش و...که همگی جزو هزینه بیماران محسوب می‌شود.

کرونا


نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: بیشتر بیماران مبتلا به کرونا گلایه‌مند هزینه‌های درمانی بیماری خود هستند، از رسانه‌های متفاوت این موضوع مطرح می‌شود، همانگونه که اسفند ماه سال گذشته بارها از تربیون وزارت بهداشت و درمان پزشکی کشور عنوان شده هزینه درمان بیماران کرونایی از روزی که تست آنها مثبت اعلام شد تا روزی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند، رایگان است. اگر بیمار تمایلی به درمان در بخش دولتی نداشته باشد با رضایت و هزینه خود به بخش خصوصی انتقال داده می‌شود.

بیمه‌های درمانی با توجه به اسم و رسمی که دارند به میدان بیایند

نماینده مردم در مجلس یازدهم می‌افزاید: در شرایط کنونی که کشور درگیر بحران کرونا است بیمه‌ها به کمک بیماران علی الخصوص بیماران محروم و قشر ضعیف جامعه بیایند، بیمه‌های درمانی هریک با توجه به اسم و رسمی که دارند اکنون به میدان بیایند و نشان دهند همراه مردم هستند .

فتحی با انتقاد از عملکرد ضعیف بیمه‌ها در شرایط بحرانی که کشور درگیر بیماری کرونا است؛ می‌گوید: بیمه سلامت با توجه به گستردگی که داشته همانند بیمه‌های دیگر خرید خدمت را انجام می‌دهد، در شرایط کنونی بسیاری از بیمه‌ها درمانی خدمات دهی کمتری نسبت به دیگر مواقع دارند به دلیل اپیدمی کرونا و بیشتر بیمارستان‌ها تخت‌های خود را به درمان بیماران کرونایی اختصاص داده‌اند و بیماران دیگر از جراحی‌های غیر ضروری و درمان‌های سطحی کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند؛ بر همین اساس بیمه‌ها باید در چنین شرایطی وارد بحث درمان کرونا شده به کمک نظام سلامت بیایند هم اکنون مردم نیازمند حمایت‌ بیمه‌های درمانی هستند.

کاهش یا افزایش پرداختی از جیب مردم

وی در ادامه یادآور شد: بیمه سلامت زیر مجموعه وزارت بهداشت است که در دولت یازدهم روی کار آمد تا مقداری از تبعیض‌های درمانی در سطح ملی کاسته شود  مردم بیش از بیمه‌های دیگر از آن انتظار دارند؛ سال‌های ابتدایی روی کار آمدن بیمه‌های درمانی نسبت به بیماران تعهد بیشتری داشته تا جایی که پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد به مرور زمان متاسفانه نه تنها کاهش پرداختی از جیب بیماران را شاهد نبودیم بلکه تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر هم کمتر شد، بحث‌هایی همچون کمبود بودجه و یا نبود بودجه به میان آمد در صورتی که این موضوع قبل از شروع به کار باید مورد بررسی قرار می‌گرفت و منابع مالی آن تامین می‌شد، تا در مرحله عمل از پذیرش مسئولیت شانه خالی نکنند، در حال حاضر مردم علی الخصوص قشر ضعیف جامعه بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند خدمات دهی این بیمه‌های درمانی هستند؛ در این میان با توجه به نام رسانه‌ای که بیمه‌های درمانی دارند باید همراه مردم علی الخصوص قشر ضعیف جامعه باشند؛ تا اعتماد ساخته شده در سطح ملی وگاهی بین المللی خود را تخریب نکنند.

مصوبه‌ای در مجلس مطرح شده در مورد حمایت بیمه‌های درمانی بیماران کرونا 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم تصریح می‌کند: مصوبه‌ای در مجلس مطرح شده در مورد حمایت بیمه‌های درمانی بیماران کرونا بدون شک کمیسیون بهداشت و درمان پزشکی به صورت جدی و میدانی به موضوع ورود پیدا خواهد کرد، در چنین شرایطی نمایندگان مردم همراه ملت خواهند بود؛ چرا که بحث سلامت جامعه در اولویت تمام برنامه‌های ملی و بین المللی است.

خیرین سلامت به داد قشر ضعیف جامعه بیایند

فتحی عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: شرایط کنونی جامعه در اوضاع نابسامان اقتصادی قرار دارد گروهی از افراد جامعه تمکن مالی برخوردار نیستند هزینه‌های کرونا هم مزید به سختی زندگی این گروه از افراد محروم جامعه شده است، نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، علی الخصوص خیرین سلامت به صورت گروهها و NGO دستگیر قشر ضعیف جامعه باشند تا شاهد مرگ و میر کمتر مردم جامعه باشیم.

از نذر ماسک تا آزمایش تست رایگان کرونا

کلام آخر؛ از حوزه سلامت تا هزینه‌های خودمراقبتی، تورم بالای ۴۰ درصد و تحریم یکجانبه عرصه زندگی را برای ایرانیان سخت‌تر از هر زمان دیگری کرده است. در حال حاضر مردم چشم به حمایت‌های دولتی دارند در این بین تمام افراد مبتلا به بیماری کرونا علاوه بر دردی که می کشند، هزینه‌های کمرشکن درمان را تحمل می کنند، سوال اینجاست این هزینه ها چند درصد هزینه پرداخت ماسک را شامل می‌شود؟! ماسکی که می‌توانست به صورت رایگان و یا نذر در اختیار مردم کم درآمد و قشر ضعیف جامعه قرار بگیرد تا مانع از انتشار این بیماری همه گیر باشد حتی اگر هزینه پرداخت ماسک به صورت رایگان از طرف دولت برای عموم مردم پرداخت می‌شد هزینه‌های کمتری نسبت دیگر هزینه‌ها داشت. در کنار ماسک رایگان، در نظر گرفتن تست کرونا برای اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد نیز می‌توانست تمهیدی دیگر برای کم کردن بار این بحران از دوش این قشرها باشد. که البته تا به امروز که قریب به ۵ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد محقق نشده است./

پایان پیام

گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان

 

 

 

نظر شما