شناسهٔ خبر: 41860027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تکرار ادعای خروج آمریکا از افغانستان؛

پنتاگون: نیرو‌های نظامی مستقر در افغانستان به کمتر از ۵ هزار نفر کاهش می‌یابند

وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعا‌های قبلی، از کاهش شمار نیرو‌های آمریکایی مستقر در افغانستان تا ماه نوامبر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دیروز شنبه تاکید کرد واشنگتن تعداد نیرو‌های نظامی خود در افغانستان را تا ماه نوامبر [موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا] به کمتر از ۵ هزار نفر خواهد رساند.

اسپر در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ما رقمی کمتر از ۵ هزار نیرو را در نظر داریم.

رئیس پنتاگون در حالی چنین وعده‌ای داده است که آمریکا هنوز هیچ اقدامی برای خارج کردن ۸ هزار و ۶۰۰ سرباز مستقر در افغانستان انجام نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که آمریکا تا ماه نوامبر حضور نظامی خود در افغانستان را به حدود ۴۰۰۰ سرباز کاهش می‌دهد.

ترامپ در پاسخ به این سوال که در روز انتخابات در ماه نوامبر چه تعداد سرباز آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، گفت «چهار تا پنج هزار نفر.»

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا پس از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود انتظار ترامپ این بوده است که تمام سربازان باقی مانده آمریکا را تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. او در این خصوص گفت: «ما با طالبان توافق‌نامه امضا کردیم و سربازان مستقر در افغانستان را به صفر می‌رسانیم. ما نیرو‌های خود را از آنجا بیرون می‌بریم. امکان دارد ماه مه سال ۲۰۲۱ این اتفاق بیفتد.»

آمریکا و طالبان در ۲۹ فوریه سال جاری میلادی توافقنامه صلحی را در دوحه قطر امضا کردند.

در اوایل ماه ژوئیه، وزارت دفاع آمریکا عقب نشینی از پنج پایگاه نظامی خود در افغانستان را به عنوان بخشی از توافق با طالبان تأیید کرد؛ طالبان خواستار عقب نشینی کامل در طی نُه ماه و نیم آینده است.

انتهای پیام/

نظر شما