شناسهٔ خبر: 41857918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

«هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

نقض حاکمیت سیاسی لبنان توسط ماکرون/ احتمال صدور حکم قضایی علیه بعضی از اعضای حزب‌الله

هانی زاده با بیان آنکه این فناوری جدید مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی به هر حال برای نخستین بار در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت آزمایش شده و کارایی خود را نشان داده تصریح کرد: این اقدام خطرناکی است که جهان را وارد یک جنگ الکترونیک بسیار خطرناک خواهد ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه ضمن اشاره به حادثه انفجار اخیر در بیروت و گمانه‌های مرتبط با آن اظهار داشت: انفجاری که در بندرگاه بیروت رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۵ هزار نفر شد از دو زاویه قابل تجزیه و تحلیل است.

وی افزود: نخست این که یک تاجر روسی در سال ۲۰۱۴ میلادی قصد داشت یک محموله ۲۷۵۰ تنی نیترات آمونیوم را به یکی از کشورهای آفریقایی منتقل بکند که در مسیر و در نزدیکی بندرگاه بیروت این کشتی دچار نقص فنی شد و محموله آن به انبارهای بندرگاه بیروت منتقل شد.  این محموله به خاطر برخی از سیکل های نامه‌نگاری و بروکراسی موجود در لبنان همچنان در انبار شماره ۱۲ باقی مانده بود و  اگرچه ممکن است این اتفاق یک اشتباه بشری بوده باشد ولی به هر حال به نظر می رسد که نظریه های بعدی می تواند تکمیل کننده یک سلسله سناریوی از پیش طراحی شده باشد.

سناریوهای خطرناکی علیه لبنان طراحی شده

هانی زاده ادامه داد: باید در طول این 6 سال این محموله اشتعال زا و به شدت خطرناک تعیین تکلیف میشد و در بندر مهم بیروت باقی نمی ماند و به جایی امن منتقل می‌شد. ضمن اینکه باید سیستم ایمنی لازم درباره انبار شماره ۱۲ اعمال می‌شد اما متاسفانه دولت آقای سعد حریری توجهی به اخطارهای مکرر نداشته و این مواد اشتعال زا و خطرناک همچنان در این مکان باقی مانده بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی از وجود این ماده خطرناک خبر داشته یکی از احتمالات قوی آن است که رژیم صهیونیستی با استفاده از تاکتیک های جنگ الکترونیک و بهره‌گیری از پهپادهای بسیار کوچک و رادار گریز که حجم آنها به اندازه یک پرنده است اشعه لیزر به انبار شماره ۱۲ بندر بیرون پرتاب کرده و منجر به این انفجار شده است .

وی اضافه کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی اخیراً با همکاری آمریکا به تکنولوژی ساخت یک پهپاد بسیار کوچک دست یافته که این پهباد با در اختیار داشتن ابزارهای راداری و لیزری پیشرفته در اختیار اتاق عملیات تل‌آویو بوده و برای اقدامات این چنینی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

هانی زاده با بیان آنکه این فناوری جدید مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی به هر حال برای نخستین بار در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت آزمایش شده و کارایی خود را نشان داده تصریح کرد: این اقدام خطرناکی است که جهان را وارد یک جنگ الکترونیک بسیار خطرناک خواهد ساخت. به همین دلیل به نظر می‌رسد که نظریه وجود عامل بشری برای این انفجار خطرناک کاملاً دقیق است.

سناریوهای خطرناکی علیه لبنان طراحی شده

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در حال کمیته ای که تشکیل شده باید نظر خود را در این باره بیان بکند اما همچنان نظریه های دیگری هم در این رابطه مطرح است از جمله آن که به زودی دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان احکام خود را صادر می کند و حتماً در احکام جدید برخی از رهبران حزب الله نیز مورد اتهام قرار خواهند گرفت و بعد از آن یک اجماعی علیه حزب الله در جامعه جهانی از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و رژیم‌های مرتجع عرب شکل خواهد گرفت و موضوع به شورای امنیت سازمان ملل منتقل خواهد شد.

هانی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا اگر بتواند، حزب الله را زیر بند هفت منشور سازمان ملل قرار خواهد داد و این می تواند زمینه حمله همه جانبه به لبنان مشابه حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱، عراق در سال ۲۰۰۳ و لیبی در سال ۲۰۱۱ و اجماع سازی برای آن باشد. از این حیث باید گفت طراحی سناریو احتمالی بعدی بسیار خطرناک است.

وی افزود: در پشت این سناریو هم دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قرار دارد زیرا تنها برگ برنده انتخاباتی دونالد ترامپ ایجاد یک بحران در منطقه و به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود. بنابراین ظرف ۳ ماهی که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده حوادث بسیاری در منطقه محتمل خواهد بود و رئیس‌جمهور آمریکا سعی خواهد کرد از این بحران به عنوان برگ برنده انتخاباتی استفاده بکند.

وی در خصوص تحرکات ماکرون در لبنان و دیدار با طیف های سیاسی مختلف گفت این دیدار های ماکرون نوعی نقض حاکمیت سیاسی لبنان محسوب می شود. در واقع تلقی ماکرون آن است که لبنان همچنان تحت الحمایه فرانسه قرار دارد و لذا نگاهی استعمار گونه به لبنان دارد.

سناریوهای خطرناکی علیه لبنان طراحی شده

هانی زاده با طرح این سوال که چه کسی این حق را به ماکرون داده تا در چنین شرایطی وارد لبنان بشود و جریان‌های سیاسی را علیه دولت منتخب آقای حسان دیاب نخست وزیرلبنان و شخص میشل عون تحریک نموده و یک ضرب‌العجل هم در این رابطه تعیین کند؟ تصریح کرد: این یک دخالت آشکار و نقض حاکمیت لبنان است و ماکرون باید نسبت به افکار عمومی در همه طیف های لبنان پاسخگو باشد. چرا که جامعه لبنان تنها محدود به مسیحیان مارونی نیست و ۱۸ طایفه در لبنان وجود دارند که ماکرون با اظهارات سخیف خودش به همه آنها اهانت کرده.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان اظهار داشت: ماکرون در واقع قصد دارد مردم لبنان را علیه حسان دیاب تحریک کند و این دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان است. با این وصف به نظر می رسد تحرکات سیاسی و مواضع او در روزهای گذشته نتیجه و نشانه‌ای از سناریوی خطرناکی است که برای لبنان طراحی شده است!

نظر شما