شناسهٔ خبر: 41857595 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش| رفع مشکل آب شرب بیرم، مطالبه قرارگاه شهید احمدی روشن یک میلیارد و ششصد میلیون تومان برای آب شرب بیرم اختصاص یافت ساکنان بخش بیرم فارس سالهاست از آب شرب سالم محرومند یک میلیارد و ششصد میلیون تومان برای آب شرب بیرم اختصاص یافت ساکنان بخش بیرم فارس سالهاست از آب شرب سالم محرومند ساکنان بخش بیرم فارس سالهاست از آب شرب سالم محرومند

چشم‌انتظاری چند ساله مردم «بیرم» فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی / بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد!

مردم «بیرم» شهر لارستان در استان فارس مدتهاست که با کمبود آب مواجه هستند و بسیاری از چاه‌های مورد استفاده آب شرب این منطقه به علت پایین آمدن کیفیت، قابل استفاده نیست.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ * بیرم لارستان یکی از بخش‌های جنوبی استان فارس است که در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و خشکسالی و کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلاتش به حساب می اید. بسیاری از چاه‌های مورد استفاده آب شرب اهالی به علت پایین آمدن کیفیت از سرویس خارج شده است.

با شروع فصل گرما، در استان فارس همانند سال‌های گذشته مشکلات کم آبی مردم نیز افزایش یافت. معمولا مشکلات روستانشینان بیش از شهرنشینان است و آن هم به این دلیل که از امکانات کمتری نسبت به مردم شهر برخوردارند.
 
 
گفته می‌شود حدود ۶ سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهر‌های شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند، اما این مهم همچنان در پیچ و خم کوچه‌های تامین اعتبار مانده است.
 

چشم‌انتظاری چند ساله مردم بیرم فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی/ ماجرای بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد

آب لوله‌کشی بخش بیرم قابلیت شرب ندارد

شنیده‌ها حاکی از این است که براساس تائید شرکت آب و فاضلاب استان فارس، آب لوله‌کشی بخش بیرم شهرستان لارستان به دلیل وجود املاح بسیار زیاد، قابلیت شرب ندارد.

به گفته گرامی دوست، دبیر قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس ساکنان بخش بیرم شهرستان لارستان، به دلیل عدم امکان تامین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق منابعی نظیر آب شیرین کن دولتی، باید آب مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند، که این موضوع هزینه سنگینی را به آنان تحمیل کرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه استهبان می‌گوید: در سفر استاندار فارس به بخش بیرم و انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های عمرانی خصوصا در بخش آبرسانی، شادی به جمع ساکنان بخش بیرم آمد و این امید را ایجاد کرده بود که چشم‌انتظاری‌ها رو به پایان است، اما مسئولان اعلام کرده‌اند که آب بیرم اگرچه یک اولویت مهم محسوب می‌شود، اما هنوز به صدر اولویت‌های اجرایی نرسیده است!

طرح آبرسانی به شهر بیرم یک پروژه ملی است، اما تامین اعتبار آن از محل اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی، پیش‌بینی نشده است. این پروژه باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری و اعتبارات اجرای آن از محل اعتبارات ملی تامین شود.
 
چشم‌انتظاری چند ساله مردم بیرم فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی/ ماجرای بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد

هرچند مشکلات مربوط به آب منطقه بیرم مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مردم این منطقه از حیاتی‌ترین نیازشان محروم هستند ، اما حالا شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز فارس مشکل کم آبی را در این منطقه تشدید بخشیده و فشار را بر مردم بیش از پیش کرده است.

دبیرقرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس معتقد است تامین آب آشامیدنی مناسب، مشکلی نیست که نتوان آن را برنامه ریزی و ساماندهی کرد بلکه در کنار مشکل خشکسالی در برخی مناطق، می‌توان با مدیریت صحیح و صرف مقداری بودجه رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کرد.

البته با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولین استان فارس، طرح مطالعاتی پروژه آبخیزداری بیرم در شش جلد در سال‌های گذشته به مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ارسال شده بود.
 
اما با گذشت چهار ماه از سال ٩٩ خبری از اجرای طرح آبخیزداری منطقه بیرم نشد. یحیی صفرنژاد، رئیس شورای اسلامی شهر بیرم در این رابطه می‌گوید: به همراه جمعی از مسئولین بخش بیرم برای پیگیری به شیراز مراجعه کردند و متوجه شدیم یک اشتباه تایپی در نامه استانداری فارس بودجه ۱۳ میلیارد تومانی آب منطقه بیرم را یک سال به عقب انداخت و از لایحه بودجه حذف شد.

صفرنژاد در این رابطه می‌گوید: پس از پیگیری متوجه شدیم که در نامه‌ای که از طرف استانداری فارس به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ارسال‌شده، به دلیل اشتباه تایپی نام شهر بیرم، «دیرم» درج‌ شده بود! به دلیل همین موضوع نام شهر بیرم از اعتبارات آبخیزداری استان حذف‌شده بود. ناچار پس از ارائه توضیحات، مسئولان قول دادند در مهرماه ٩٩ از اعتبارات مازاد صندوق توسعه ملی برای این طرح هزینه شود.
 
چشم‌انتظاری چند ساله مردم بیرم فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی/ ماجرای بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد

اما با گذشت چندین سال ماجرای مشکل شبکه آبرسانی بیرم همچنان ادامه دارد. در این راستا، قرارگاه جهادی امام حسین و قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس اخیرا برای برطرف شدن این موضوع جلسه‌ای را با حضور حسین زاده نماینده مردم لار، خنج، اوز و گراش در مجلس شورای اسلامی، مدیر شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان، نماینده مدیر کل سازمان برنامه و بودجه، فرماندار لار، مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس، رئیس شورای شهر بیرم برگزار کردند.

در این جلسه حسین زاده، نماینده مردم لار، خنج، اوز و گراش گفت: برای حل مشکل تامین آب شرب شهرستان بیرم یک راه‌حل کوتاه مدت وجود دارد که این مسئله را موقت حل می‌کند، ولی برنامه بلندمدت این است که آب شرب کل حوزه جنوب تامین شود. در حال حاضر آب‌رسانی لارستان، خنج، گراش و اوز رها شده، در حالیکه آب جزو اولین زیرساخت‌های هر شهر و روستا و منطقه‌ای است.

یحیی صفرنژاد، رئیس شورای شهر بیرم هم در این رابطه معتقد است: زمانی آب در منطقه گراش و بیرم به آب‌قند معروف بود و کیفیت مطلوبی داشت. اما به سبب خشکسالی و بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرسطحی هم‌اکنون از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و مجموعه مسئولین شهرستان از سال ۳۹ تاکنون بیش از ۵۰ مکاتبه را با مسئولین ذی‌ربط در سطح استان و کشور انجام داده‌اند که درنهایت مورد تایید و دستور مستقیم استاندار نیز قرار گرفت. او می گوید تمام مراحل مطالعاتی طرح آبرسانی از محل خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی نیز انجام‌ شده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
 
چشم‌انتظاری چند ساله مردم بیرم فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی/ ماجرای بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد

به گفته بوستانی، مدیر آبفای استان فارس، مشکل آب شرب بیرم در کوتاه مدت می‌تواند با کف شکنی چاه‌های موجود، لایروبی و همچنین اصلاح و توسعه شبکه شهری انجام گیرد و مقرر شد پیمان کار با پیدا کردن دستگاه پمپاژ آب، کار را از هفته آینده شروع کند.

مدیر آبفای استان فارس می‌گوید: برنامه میان مدت این است که ظرفیت بهره‌برداری از خط یک سد سلمان فارسی تا ۹۲۰ لیتر بر ثانیه افزایش یابد؛ این طرح با انشعاب خط یک سد سلمان فارسی به سمت بیرم به طول ۶۶ کیلومتر که هزینه آن تقریباً ۲۰۰ میلیارد تومان است، قابل اجرا می‌شود. در آبفای استان به همراه آب منطقه‌ای استان پیگیر این موضوع هستیم.

دهقانی، مدیرکل شرکت سهامی می‌افزاید: با توجه به نظر کارشناسی اداره آبفای استان فارس و برنامه و بودجه استان، برنامه بلند مدت، جمعیت زیادی از استان، حداقل پنج شهرستان جنوب شرقی استان را ، در بر می‌گیرد. ایجاد طرح آب رسانی خط دوم سد سلمان فارسی به طول ۳۶۸ کیلومتر است که مطالعه فاز ۱ به اتمام رسیده است و فاز ۲ آن در مرحله انجام است. ان شاءلله بعد از تخصیص بودجه که ردیف اعتباری بالای ۲ هزار میلیارد تومان را می‌طلبد، در مدار قرار بگیرد تا مردم بتوانند از آب شرب پایدار استفاده کنند.
 
لازم به یادآوری است که بخش بیرم در فاصله ١٥٠ کیلومتری مرکز شهرستان لارستان با جمعیت تقریباً بیش از ١٦هزار نفری قرار گرفته که به علت کمبود شدید آب به «غیزانیه فارس» معروف شده است.
 
چشم‌انتظاری چند ساله مردم بیرم فارس برای رفع مشکل شبکه آبرسانی/ ماجرای بودجه‌ای که با اشتباه تایپی به تعویق افتاد

نظر شما