شناسهٔ خبر: 41856492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کاهش فوتی‌های روزانه کرونا به ۱۳۲ نفر و لزوم هوشیاری مردم

در شرایطی که طی روزهای اخیر تعداد جان‌باختگان روزانه ناشی از کرونا روندی کاهشی را در پیش گرفته است، تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد مردم نباید با کاهش نسبی آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رها کنند.

صاحب‌خبر -


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با اینکه فوت حتی یک نفر از هموطنان برای ما سخت است اما روند مرگ و میر کرونا در کشور، کاهشی است.
به گزارش وبدا، سیما سادات لاری دیروز در بیان آخرین آمار کرونا در کشور اظهار داشت: از 17 تا ۱۸ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.
لاری افزود: در طول این مدت، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا کنون ۲۸۲ هزار و ۱۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ‌ترخیص شده‌اند اما هنوز
چهار هزار و ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری یادآور شد: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. گفتنی است، آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور طی روزهای 15، 16 و 17 مردادماه به ‌ترتیب 185 نفر، 174 نفر و 156 نفر بوده است که نشانگر کاهش آمار فوتی‌ها است.
3 عامل افزایش شیوع کرونا در کشور
معاون وزیر بهداشت درباره عوامل شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: سه عامل اصلی در کشور باعث بروز مشکلاتی شده است. اول شرکت در مراسم عروسی و مهمانی‌ها، دوم عزاداری‌ها و سوم مسافرت‌ها است که بیش از ۸۴ درصد عوامل انتقال ویروس کرونا به‌خاطر این سه عامل است.
 لطفا مهمانی نروید   
علیرضا رئیسی افزود: روزانه ده‌ها نفر از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دهند و پرستاران و پزشکان جان خود را از دست می‌دهند. به‌خاطر لذت بردن از چند ساعت مهمانی این کار را نکنید و به مهمانی نروید.
وی یادآور شد: ثابت شده که مسافرت‌ها در میزان ابتلا و بستری در آی‌سی‌یو و مرگ و میر به علت کرونا موثر است.
مردم هوشیار باشند
گفتنی است، هر چند طی روزهای اخیر خوشبختانه تعداد جانباختگان روزانه ناشی از کرونا روندی کاهشی را در پیش گرفته است اما تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد مردم نباید با کاهش نسبی آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را رها کنند. در مرحله اول مبارزه با کرونا هم با رعایت اصول بهداشتی و همراهی و مردم با تلاشگران بهداشت و درمان کشور، آمار فوتی‌های روزانه در یک مقطع تا 34 نفر نیز کاهش یافت اما به یک‌ باره با تصور غلط شکست کرونا و عادی شدن شرایط، درصد رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و تجهیزات پیشگیرانه به شدت کاهش یافت و نتیجه آن افزایش دردناک تعداد مبتلایان و فوتی‌های روزانه به بالای 200 هموطن در روزهای گذشته
شد.
با داشتن این تجربه اکنون که شاهد روند کاهشی تعداد فوتی‌ها هستیم نباید اشتباه قبلی دوباره تکرار شود و تا لحظه آخر و قطعیت شکست کرونا همه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم و ضروری کوتاهی نکنیم. نباید فراموش کرد حتی جان‌باختن یک هموطن بر اثر کرونا در شرایطی که می‌توان از ابتلا و شیوع این بیماری با رعایت توصیه‌ها پیشگیری کرد بسیار دردناک و سخت است.

نظر شما