شناسهٔ خبر: 41854884 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق /

پشت پرده افزایش تحرکات داعش و بعثی‌ها در بزرگترین استان عراق چیست؟ / جاده «تهران - مدیترانه» کابوس هر روز آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس

مرزهای مشترک سوریه و عراق در هفته ها و روزهای گذشته صحنه ناامنی های جدیدی بوده و آمریکایی ها با حمایت بیشتر از تروریست ها در استان الانبار همچنان به دنبال قطع جاده راهبردی «تهران - مدیترانه» هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، با افزایش تحرکات و حملات هسته های مخفی گروهک تروریستی داعش در محورهای مرکزی، شرقی و غربی عراق، عملیات نیروهای مسلح این کشور هم برای پاکسازی و تامین امنیت مناطق آلوده گسترده تر شده است.

از محورهای غرب و جنوب غرب استان الانبار خبر می رسد، گروهی از نیروهای امنیتی، ارتش و رزمندگان بسیج مردمی پس از دریافت اطلاعات دقیق، عملیات مشترک جدیدی را علیه عناصر مخفی داعش انجام دادند.  

براساس آخرین اطلاعاتی که یک منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، نیروهای عراقی در جریان این عملیات و جست و جوی نقطه به نقطه موفق شدند امنیت را به مناطق «باغ مناخ، ضایع وادی حلکوم، الهدره، الکعره، العودان، پایگاه سعد بنیان سحالی و سد مدیسیس» بازگردانند.

این منبع میدانی با بیان این که هدف از این عملیات جلوگیری از نفوذ تروریست های داعش است، گفت: مناطق غربی و جنوب غربی استان الانبار اغلب بیابانی و به دلیل قرار گرفتن در منطقه مرموز «وادی حوران» به هسته های مخفی داعش آلوده هستند.

وی با توضیح این که مناطق غربی و جنوب غربی استان الانبار با منطقه اشغالی «التنف» نیز هم مرز هستند و همین مسئله عامل دیگر ناامنی است، افزود: منطقه التنف در جنوب استان حمص در اشغال است و آمریکایی ها به راحتی تروریست های داعش را از این محور به استان الانبار عراق انتقال می دهند.

به گفته این منبع میدانی، آمریکایی ها ورود عناصر مخفی داعش از خاک سوریه (منطقه التنف) به عراق را از طریق گذرگاه مرزی الولید که در جنوب غرب استان الانبار واقع شده کنترل و تسهیل می کنند و این نقطه امنی برای تروریست ها تبدیل شده است.

این منبع میدانی که تحولات را در استان الانبار عراق از نزدیک دنبال می کند، گفت: جاده گذرگاه مرزی «الولید» به منطقه «الرطبه، پایگاه نظامی H۳ و گذرگاه مرزی طریبیل» متصل می شود و در نزدیکی مرزهای مشترک با اردن قرار دارد و این موضوع بر اهمیتش افزوده است.

از شمال استان الانبار (محور جنوبی دریاچه الثرثار) خبر می رسد، تحرکات هسته های خاموش داعش در روزهای گذشته افزایش یافته است و تروریست ها حمله غافلگیرانه ای را در منطقه «العکبه» از توابع بخش «هیت» انجام دادند.

براساس اطلاعات به دست آمده، عناصر مخفی داعش حملات را در این محور علیه ایستگاه نظامی «شهید محمد الکروی» انجام دادند؛ در این حمله که از مناطق بیابانی اطراف صورت گرفت ۲ تن از نیروهای عراقی زخمی شدند.

مناطق بیابانی در شمال استان الانبار در حدفاصل محورهای «فلوجه، الحبانیه، الرمادی، هیت، البغدادی و الحدیث» آلوده به عناصر تروریستی داعش هستند؛ از سویی دیگر، مناطق جنوبی این محورها از جمله بخشی از حومه جاده «کربلا_هیت» به مکانی امن برای تروریست ها تبدیل شده است.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، گروهک تروریسی داعش و بعثی ها با حمایت آمریکایی ها در تلاش هستند مناطق شمالی استان الانبار را به مانند منطقه «الطارمیه» در حومه شمالی پایتخت ناامن کنند و به اهرم فشاری علیه احزاب شیعی تبدیل کنند.

مناطق شمالی استان الانبار نقطه اتصال پایتخت عراق به مرزهای مشترک سوریه (بغداد - فلوجه - الرمادی - البغدادی - القائم - گذرگاه مرزی القائم و البوکمال) است و با قدرت گیری تروریست های داعش و بعثی در این محور کار برای نیروهای بسیج مردمی سخت می شود.

به گزارش مشرق، نکته مهمی که در این خصوص نباید فراموش شود این است که مناطق شمالی استان الانبار بخشی از جاده مهم و راهبردی «تهران - بغداد - دمشق - مدیترانه» محسوب می شوند و به همین دلیل آمریکایی ها به شدت برای ناامنی این محور تلاش می کنند اما حضور پر قدرت نیروهای بسیج مردمی به ویژه رزمندگان کتائب حزب الله در این محور تمامی نقشه ها و برنامه های طراحی شده را ناکام گذاشته و همین مسئله آمریکایی ها را ناامید و عصبانی کرده و به این نتیجه رسانده که آرزوی قطع این جاده را به گور خواهند برد.

نظر شما