شناسهٔ خبر: 41850651 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر پیشین جنگ رژیم صهیونیستی:

لیبرمن: نتانیاهو به پایان راه رسیده است/با روسها اختلاف نظر داریم

مسکو - ایرنا - وزیر پیشین جنگ رژیم صهیونیستی گفت وگوی مفصلی با خبرگزاری دولتی تاس روسیه داشته و در آن به پایان کار نتانیاهو، اختلافات مسکو و تلاویو، دلایل تنش های این رژیم با همسایگان از جمله سوریه و نگرانی این رژیم درخصوص قدرت گرفتن روزافزون ایران در منطقه پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» در گفت وگو با میخاییل گوسمان معاون خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفت: ما با روسیه در برخی مسایل اختلاف داریم با این وجود امکان گفت وگوی مستقیم و صریح در سطح سران و سازمان های مربوطه دو طرف ارزشمند است.

وی افزود: این گونه روابط در عرصه بین المللی کم نظیر است. دو دولت می توانند گفت وگوهای مستقیم کرده و در عین حال تلاش نکنند تا ناهمواریهای موجود در روابط را برطرف کنند. 

لیبرمن گفت: ما تلاش می کنیم موضع خود را توضیح دهیم که گاهی اوقات پذیرفته نمی شود. اما گفت وگوهای دائمی بین دو طرف به حل و فصل وضعیت حتی در سخت ترین شرایط کمک می کند. 

وی گفت: روابط روسیه و اسراییل در اوج قرار دارد اما همه مسائل در گفت وگوهای دو کشور در یک ساعت برطرف نمی شود.

لیبرمن گفت: در هر وضعی روابط کنونی روسیه و اسراییل احتمالا در اوج قرار دارد وضعیت بسیار مناسب است اما این امر هموار کردن ناهمواریها با روسیه را منتفی نمی کند.

وی این را در واکنش به سوالی درخصوص الکسی بورکوف شهروند روس گفت که از اسراییل به آمریکا تحویل شد  و اواخر ماه ژوئن از طرف دادگاه امریکا به اتهام فعالیت های هکری به 9 سال زندان محکوم شد.

 لیبرمن گفت: من نمی توانم وعده بدهم که در سالهای آینده همه ناهمواریها و اختلافات بین اسراییل و روسیه در یک ساعت برطرف می شود و هیچ مساله ای نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که دولت اسراییل مسائل و اختلافات کمی در روابط با واشنگتن، پاریس، برلین و لندن ندارد.  

سفر روسها به اسراییل

لیبرمن گفت:مساله اجازه ندادن به روسها برای سفر به اسراییل در شرایط کنونی بطور کامل برطرف شده است.

 وی افزود: این نمونه مثبتی از همکاریهای دو کشور است. برخی مشکلات وجود داشت که با بلندپروازی حرفه ای برخی از سازمان ها ارتباط داشت، سازمان مهاجرت و بخش کنسولی سفارت وجود دارد و مسائل مربوط به بروکراسی پیچیده مطرح می شود.

به گفته لیبرمن، این مساله در عالی ترین سطح مطرح شد سران این سازمان ها به مسکو رفتند و دیدارهایی صورت گرفت و این نمونه ای موفق است که همه مسائل را برطرف کردیم.

این مقام صهیونیست در ادامه مصاحبه گفت: در زمان حاضر هیچ پروازی بین روسیه و اسراییل به دلیل محدودیت ها بر اثر شیوع بیماری همه گیر کرونا انجام نمی شود. 

وی ادامه داد: این نمونه موفق است که رویکرد سازنده به حل مسائلی که به دلایل غیرواقعی بروز می کند کمک می کند.

لیبرمن گفت: در سال 2019  از سفر حدود 6 هزار نفر از روسها  به اسراییل جلوگیری شد که علت آن رشد مهاجرت کاری غیرقانونی از روسیه بود.

توضیح در خصوص سفیر جدید اسراییل در روسیه

لیبرمن گفت: الکساندر بن تسوی سفیر جدید اسراییل در مسکو دیپلمات بسیار جدی است که منطقه محل ماموریت خود را خوب می شناسد.

وی افزود: بن تسوی در دانشگاه اورشلیم در رشته مناسبات بین المللی تحصیل کرده است. ما سالهای طولانی است با همدیگر آشنا هستیم. وی بدون شک دیپلمات حرفه ای است. من فکر می کنم در آینده نزدیک به مسکو خواهد آمد.

 بن تسوی در سال 1956 در شهر چرنووتسی جمهوری سوسیالیستی اوکراین در شوروی به دنیا آمد و در سال 1971 به اسراییل مهاجرت کرد و کار دیپلماتیک را از سال 1983 آغاز کرد.

  از سال 1986 عضو هیات اسراییل برای برقراری روابط دیپلماتیک با شوروی بود و در سال های 1991 و 1992 هم دبیر اول اداره شوروی در وزارت خارجه اسراییل بود و تا 1995 هم رایزن سیاسی سفارت اسراییل در مسکو بود.

 بن تسوی در سالهای اخیر سفیر اسراییل در اسلوواکی و لهستان بود و دو سال ریاست اداره اوراسیای وزارت خارجه اسراییل را برعهده داشت و به هفت زبان ازجمله روسی تسلط دارد و متاهل و چهار فرزند دارد.

تاکید بر همکاری در عرصه تاریخی با روسیه

لیبرمن در ادامه مصاحبه گفت: اسراییل با موضع روسیه مبنی بر غیرقابل قبول بودن تحریف واقعیت های جنگ دوم جهانی و قهرمان سازی نازی ها موافق است.

وی افزود: در اسراییل این رویکرد (تحریف واقعیت های تاریخی جنگ دوم جهانی ) منتفی است. درک کاملا دقیقی از تاریخ وجود دارد و امروز برای هیچکس پوشیده نیست که در این مساله موضع ما بسیار نزدیک است و تا حدود زیادی با موضع روسیه مطابقت می کند. ما یاد همه کسانی را که در جنگ دوم جهانی (علیه نازیها) جنگیدند گرامی می داریم.

وی ادامه داد: عملا هر اسراییلی بستگانی دارد که در جنگ شرکت کردند و پدر من در سالهای 1941 تا 1946 در قالب ارتش سرخ شوروی جنگید.

لیبرمن در همین حال گفت که اسراییل برای موضع خود در مخالفت با تحریف تاریخ هزینه سیاسی می پردازد که به عنوان نمونه بحران سیاسی در روابط با لهستان است.

وی ادامه داد: ما آماده ایم که هزینه سیاسی بپردازیم اما حاضر به تغییر واقعیت تاریخی نیستیم. از این منظر موضع اسراییل کاملا واضح، پیگیر و مستمر است و صرف نظر از اینکه چه دولتی بر سر کار می آید چنین موضعی خواهیم داشت.

رهبر حزب خانه ما اسراییل همچنین یادآوری کرد که مردم اسراییل هر سال سالروز پیروزی بر آلمان نازی را در روز 9 می جشن می گیرند و به کهنه سربازان موقعیت و امتیازهای ویژه قائل می شوند.

روس‌ها مدعی هستند ‌که در طول جنگ جهانی دوم بیش از ۲۰ میلیون روس جان خود را از دست داده اند وفاتحان اصلی جنگ آنها هستند نه آمریکا و انگلستان و فرانسه.

رژیم صهیونیستی نیز مدعی کشتار چشم گیر یهودیان توسط آلمان نازی چندین برابر جمعیت حال حاضر یهودیان در جهان است از این رو دو طرف اهمیت ویژه ای به هولوکاست می‌دهند و موزه ای نیز با همین نام در مسکو واقع است که تلاش دارد با حمایت از یهودیان، در واقع رشادت روسها برای نجات بشر بویژه اروپایی ها در جنگ دوم جهانی را به نمایش بگذارد.

 ترس از ایران 

 لیبرمن گفت: اسراییل و سوریه تا زمانی که حضور ایران در خاک سوریه ادامه دارد نمی توانند روابط خود را تنظیم کنند.

 به گفته وی، از نقطه نظر اسراییل حضور ایران در خاک سوریه غیرقابل قبول است.

 وی افزود: تا زمانی که حضور ایران در سوریه ادامه داشته باشد برای ما هیچ امکانی برای تنظیم روابط با سوریه وجود ندارد.

در ادامه گزارش تاس گفته شد: همان طور که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ایران به درخواست دولت این کشور در سوریه حضور دارد و تا زمانی که حکومت سوریه این را می خواهد حضور در این کشور ادامه خواهد یافت.

ائتلاف اسراییل با کشورهای عربی

لیبرمن گفت: ایده تشکیل ائتلاف دفاعی اسراییل و کشورهای عربی سنی مذهب مشابه ناتو در زمان حاضر بیش از هر زمان دیگری با واقعیت مطابقت دارد.

به نوشته تاس، زمانی که لیبرمن وزیر دفاع اسراییل بود در سال 2017 به کشورهای عربی سنی مذهب پیشنهاد ایجاد ائتلاف دفاعی مشابه ناتو داد.

لیبرمن گفت: روابط بین کشورها در جهان اسلام به شدت متشنج شده است و این فقط مربوط به کشورهای شیعه و سنی مذهب نیست بلکه در بین کشورهای سنی نیز روابط خراب شده است.

به گفته وی، کشورهای دارای سیاست معتدل در جهان اسلام متوجه شده اند که تهدید اصلی برای موجودیت آنها صهیونیسم، اسراییل یا یهودیان نیستند بلکه در وهله اول جریان رادیکالی در داخل جهان اسلام است. زیرا که به نفع آنها است که با اسراییل در برخی مسائل اقدامات خود را هماهنگ کنند.

 وی ادعا کرد: اسراییل در مبارزه با تروریسم برتریهایی دارد که از آن جمله فعالیت بسیار دقیق و موثر سازمان تجسسی و سرویس اطلاعاتی و بسیاری برتری های دیگر است.

 وی همچنین خاطرنشان کرد که برای هیچکس سفر مقامهای رسمی اسراییل به کشورهای خلیج فارس پوشیده نیست و سفر نخست وزیر اسراییل به عمان محرمانه نبوده و همه از پرواز هواپیماهایی که از هند به اسراییل با عبور از حریم هوایی عربستان سعودی عبور می کنند اطلاع دارند.

لیبرمن گفت: به این ترتیب همه اینها تحقیق می یابد زیرا منافع حیاتی قوی تر از هر گونه عقاید و اعتقادات است.

حل و فصل مسائل خاورمیانه

لیبرمن گفت: حل مسائل بین اسراییل و فلسطین فقط از طریق حل و فصل جامع مناقشه اعراب و اسراییل امکانپذیر است اما اختلافات بین کشورهای عربی مانع دستیابی به این هدف می شود.

وی معتقد است که مناقشه بین فلسطین و اسراییل کاملا من در آوردی است چنین مناقشه ای وجود ندارد. این مساله مصنوعی و جعلی است. در واقع مناقشه بین اعراب و اسراییل وجود دارد که در آغاز قرن بیستم با ورود نخستین مهاجران یهودی از امپراتوری سابق روسیه و لهستان به فلسطین و خاورمیانه بوجود آمد.

  به گفته وی، حل مسائل خاورمیانه تنها در چارچوب حل و فصل مناقشه اعراب و اسراییل ممکن است. این مناقشه سه بعدی است.

وی افزود: نخستین بعد اختلاف بین اسراییل و کشورهای عربی است بعد دوم تنش دائم بین یهودیان و جمعیت عرب در داخل اسراییل و بعد سوم هم تنش بین اسراییل و افرادی است که خود را فلسطینی می نامند.

وی گفت: ما نیاز به نشستن پشت میز مذاکره با کشورهای عضو اتحادیه عرب و با فلسطینی ها و اعراب ساکن اسراییل داریم و اینها همه باید بطور همزمان و در یک ساختار برگزار شود.

لیبرمن معتقد است که جدا کردن موضوع فلسطین و حل آن در صورتی که چنین راهکار جامعی نباشد ممکن نیست.  در این پیوند وی یاداوری کرد که آمریکا در گذشته بارها برای حل مسائل از طریق مذاکرات مستقیم اقدام کرد و با کمک آمریکا سعی شد که از طریق مذاکرات مستقیم بین اسراییل و فلسطین مسائل حل شود اما هر بار توافق بخاطر عدم آمادگی فلسطینی ها با حل و فصل مساله و خودداری از هر گونه مطرح کردن ایرادات در آینده بدست نیامد.

وی افزود: توافق درباره خودداری از طرح هرگونه ایرادات در رویه سه بعدی که مطرح شد شرط اصلی حل و فصل پایدار در مناقشه خاورمیانه است در غیر این صورت مسائل هر بار بروز خواهد کرد.

 لیبرمن گفت: متاسفانه در آینده نزدیک در این راستا جهشی پیش بینی نمی شود و ما  در این زمینه تقصیری نداریم.

وی افزود: نگاه کنید چه در جهان عرب رخ می دهد در کشورهای عراق و لیبی و سوریه و یمن چه رخدادهایی جریان دارد به اختلافات بین قطر و عربستان سعودی و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه کنید.

وی ادامه داد: در جهان عرب آتش مناقشه شعله ور است و نیمی از این کشورها در شرایط جنگ داخلی قرار دارند این تصادفی نیست که آنان با ما نمی توانند به توافق برسند. پس باید صبر کنیم.

 انتخابات زودتر از موعد در اسراییل

  تاس نوشت: ممکن است انتخابات زود تر از موعد پارلمانی در اسراییل در ماههای نوامبر و دسامبر برگزار شود.

 لیبرمن گفت: من معتقدم که در ماههای نوامبر یا دسامبر سال جاری چهارمین انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار می کنیم این در شرایطی است که بیماری همه گیر کرونا و بحران اقتصادی جریان دارد.

لیبرمن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را به مربی فوتبال تشبیه کرد که تیم خود را مدت طولانی تمرین داد اما با ناکامی مواجه شد و حالا سران تیم می خواهند او را کناره بگذارند.

وی افزود: در هر صورت دو چیز قابل فهم است: نتانیاهو در هر صورت کشور را به سوی انتخابات پیش می برد و به احتمال زیاد از برگزاری چهارمین انتخابات نمی توان اجتناب کرد. از سوی دیگر مشخص است که نتانیاهو مجبور خواهد بود از صحنه خارج شود در غیر این صورت هیچ پیشرفتی در کشور بدست نخواهد آمد.

رهبر حزب اسراییل خانه ما در پاسخ به این سوال تاس که وی پس از انتخابات چهارم پارلمانی چه اقدامی را برای منفعت کشور خود اماده است انجام دهد، گفت: باید برنامه ای را تدوین کرد که امکان خروج کشور از بحران اقتصادی را فراهم کند.

وی افزود:در شرایط کنونی بیکاری در اسرایل به 21 درصد رسیده است ادامه این وضعیت امکانپذیر نیست. این رقم برای اسراییل بی سابقه است و رکود و افت اقتصادی به سطح اخلاقی مردم ضربه زده است.  لیبرمن گفت: البته باید بیماری کرونا را پشت سر گذاشت بقیه مسائل در زمان حاضر اهمیت چندانی ندارند. من آماده ام هر مقامی را تصدی کنم و این موضوع در وهله اخر توجهم را جلب می کند. اما هدف اصلی ما در کارزار انتخاباتی این است که دولت را غیردینی و لیبرال کنیم به این صورت که بدون حضور حزب ارتدوکس دولت تشکیل شود چرا که سالهای متمادی این چنین بود.

وی گفت: ما آماده نیستیم که با دو حزب ارتدوکس وارد دولت شویم بنابراین همه اقدامات را بکار می گیریم تا نتانیاهو بازنشسته شود.

 تاس درباره انتخابات نوشت: روزنامه اسراییلی هاآرتص پیشتر نوشته بود که نتانیاهو قصد ادامه مبارزه برای تایید بودجه سال 2020 در پارلمان اسراییل ندارد.

بر اساس قانون اگر دولت نتواند بودجه را در طول 100 روز پس از ادای سوگند به تصویب برساند پارلمان بطور خودکار منحل و انتخابات زودهنگام برگازار می‌شود.

هاآراتص نوشت: اگر بودجه تا روز 25 اوت تایید نشود انتخابات زودتر از موعد در اسراییل در ماه نوامبر سال 2020 برگزار خواهد شد.

 سی و پنجمین کابینه اسراییل دو ماه پیش پس از 500 روز بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی با نام دولت ائتلافی برسرکار آمد و بیش از نصف کرسی ها از 120 کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

نظر شما