شناسهٔ خبر: 41849817 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آنچه باید درباره بلیط چارتر هواپیما بدانید؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کسانی که اهل سفر و گردش هستند حتما با عبارت بلیط هواپیما چارتر برخورد کرده اند. اما اینکه بلیط چارتر دقیقا چیست و چه سودی برای گردشگران می تواند داشته باشد برای همه روشن نیست. در این نوشته تلاش می کنیم به چند پرسش کلیدی در این باره پاسخ بدهیم. بلیط چارتر هواپیما چیست؟ شرکت چارترکننده چه کار می کند؟ بلیط چارتر چه سودی می تواند برای مسافران داشته باشد و در آخر اینکه چه طور می توان بلط هواپیما چارتر و لحظه آخری را پیدا و خریداری کرد؟

بلیط چارتر چیست؟

برای درک بهتر بلیط چارتر باید آن را در کنار بلیط سیستمی دیگر نوع بلیط هواپیما ببینیم. سفر هوایی در اصل توسط شرکت های هواپیمایی یا ایرلاین ها انجام می شود. هر ایرلاین در هواپیمای خود به مقصد خاص در یک زمان خاص، تعدادی صندلی در اختیار دارد که می خواهد آن را به مسافران بفروشد. معمولا ایرلاین ها صندلی های پرواز خود را از طریق آژانس های مسافرتی و سایت های فروش اینترنتی بلیط هواپیما عرضه می کنند و به آنها به عنوان واسطه و بازوی بازاریابی و تبلیغات، کمیسیونی از محل فروش می پردازند. هر مسافر هم بلیط سیستمی را با قیمتی که آژانس پس از افزودن سود خودش معین کرده خریداری می کند و در صورت تمایل برای کنسل کردن، باید جریمه مشخصی بپردازد.

حال اگر یک شرکت سوم مابین ایرلاین و آژانس های مسافرتی عادی قرار بگیرد و همه یا بخشی از صندلی های یک پرواز را پیش خرید کند و هزینه آن را یکجا به ایرلاین بپردازد، به آن شرکت چارترکننده و بلیط هواپیمایی که آن شرکت صادر و عرضه می کند، بلیط چارتر می گویند. بلیط چارتر باز هم در نهایت معمولا توسط همان آژانس های مسافرتی و سایت های فروش بلیط هواپیما به دست مسافر می رسد.

شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که چرا چارتر کردن رخ می دهد و انگیزه شرکت های مسافرتی خاص برای چارتر کردن یک پرواز چیست؟ پاسخ در اینجاست که یک آژانس در زمان چارترکردن، به دلیل پرداخت یکجا و نقدی بهای همه یا تعدادی از صندلی های یک پرواز، تخفیف می گیرد و این تخفیف حاشیه سود چارترکننده است. ایرلاین هم از این موضوع استقبال می کند چون هزینه تبلیغات و بازاریابی را از فرایند کار خود حذف کرده و صندلی های پروازش را یکجا به فروش رسانده است.

بلیط هواپیما چارتر چه مزایا و معایبی برای مسافران دارد؟

بلیط چارتر در حالت عادی تفاوت قیمت خیلی جدی با بلیط سیستمی ندارد. اما اگر به زمان پرواز نزدیک شویم و هنوز صندلی های پرواز به فروش نرفته باشد، شرکت چارترکننده که از قبل مبلغ قیمت پرواز را پرداخت کرده است، برای کاهش زیانش، قیمت بلیط هواپیما را به شدت کاهش می دهد. معمولا این بلیط ها را به نام بلیط لحظه آخری هم می شناسند. هر چند این موضوع ممکن است در مورد بلیط سیستمی هم صدق کند، ولی به دلایلی که در بالا گفتیم، به طور غالب، بلیط چارتر لحظه آخری است که قیمت پایینی دارد. طبیعتا اگر مسافری این بلیط را تهیه کند بسیار خوشحال خواهد بود. هر چند در فصل اوج سفر معمولا پیدا کردن بلیط لحظه آخری دشوار است.

در مقابل بلیط چارتری در غالب موارد، غیرقابل بازگشت یا استرداد است. هر چند بازگشت بلیط سیستمی هم همراه با کسر مبلغ و جریمه است. دلیل این پدیده آن است که شرکت چارترکننده هزینه بلیط هواپیما را از قبل پرداخت کرده است و در نتیجه از بازگشت بلیط خودداری می کند.

بلیط چارتر یا بلیط لحظه آخری برای چه کسانی مناسب است؟

بلیط چارتر هواپیما که در زمان نزدیک پرواز با قیمت کمتری به فروش می روند برای گردشگران حرفه ای و کسانی که قصد سفر دارند یک مزیت چشمگیر به شمار می رود. زیرا کاهش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما یعنی یک صرفه جویی بزرگ در هزینه ها است. اما استفاده از بلیط هواپیما چارتر برای همه هم ممکن نیست. مثلا شما باید همیشه چمدانتان برای سفر بسته باشد. زیرا ممکن است مثلا ۲ ساعت تا پرواز فاصله داشته باشید! دیگر اینکه نیازی به هماهنگ کردن با کسی یا جایی، گرفتن مرخصی و غیره نداشته باشید. چون باید در کوتاهترین زمان، تصمیم به سفر بگیرید. از همین رو معمولا بلیط چارتر هواپیما مناسب گردشگران حرفه ای، افرادی که تنها و سبک سفر می کنند و دانشجوها و کارمندانی است که برای کار و سکونت پیوسته بین شهرهای گوناگون در سفر هستند.

چگونه بلیط هواپیما چارتر را پیدا و خریداری کنیم؟

بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری نیازمند گوش به زنگ بودن زیاد است. زیرا در چند ساعت مانده به پرواز، اگر صندلی پروازی به فروش نرفته باشد ممکن است دچار کاهش قیمت شود. اما تعداد زیادی آژانس مسافرتی و سایت فروش اینترنتی بلیط هواپیما وجود دارد. چه طور می توان همه این سایت را پیوسته دید و رصد کرد؟
بررسی صدها سایت آن هم در یک بازه زمانی کوتاه ممکن نیست. اما راه حل بهینه و درست، استفاده از یک موتور جستجو تخصصی بلیط هواپیما است. سفرمارکت موتور جستجو ایرانی بلیط هواپیما و تور مسافرتی است که توانسته مشکل جستجو و پیدا کردن بلیط هواپیما ارزان را برطرف کند. سفرمارکت با گردآوری و نمایش بلیط هواپیما همه آژانس های معتبر و موفق کشور در یکجا و نمایش آن به کاربر، اطلاعات یکپارچه و مقایسه ای را در اختیار مسافران می گذارد. در نتیجه بدون اینکه نیاز باشد در چندین سایت به دنبال بلیط چارتر بگردید، با یک جستجو می توانید ارزانترین و مناسب ترین بلیط هواپیما یا بلیط چارتر موجود در بازار کشور را پیدا کرده و خریداری کنید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما