شناسهٔ خبر: 41847021 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

خودروی ارزان در ایران تولید شدنی نیست

در حالی که تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به واقعیت‌های فضای کسب و کار، این پروژه قابل اجرا نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به واقعیت‌های فضای کسب و کار، این پروژه قابل اجرا نیست. در این مورد، امیرحسن کاکایی استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: در موضوع تولید خودروی ارزان، تناقضی بزرگ در صحبت‌های مسوولان دیده می‌شود، زیرا از یک طرف به دنبال تولید خودروی ارزان با تیراژ بالا هستند و از طرفی ایده‌هایی که مطرح می‌شود مطابق نیاز روز نبوده یا گران تمام می‌شوند.

طبق اعلام وزارت صمت، این وزارتخانه سه گزینه تولید میکروکار‌ها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند. به گفته کاکایی، ایرانی‌ها از میکروکار استقبال نخواهند کرد و موتورسیکلت را به آن ترجیح می‌دهند، زیرا معتقدند میکروکار‌ها در مقایسه با موتورسیکلت‌ها از ارزش افزوده لازم برخوردار نیستند. وی تاکید کرد: در این راستا تنها گزینه، ساخت خودرو‌هایی مانند پراید است که البته هر محصول شیک‌تر و باکیفیت‌تر از پراید، با قیمت‌هایی بالاتر قابل تولید خواهد بود. این استاد دانشگاه، به تجربه شرکت «تاتاموتورز» هند در ساخت خودرو‌های نانوی دو هزار و ۲۰۰ دلاری اشاره کرد که با شکست همراه شد، زیرا از حداقل‌هایی که باید برخوردار نبود.
 
کاکایی ادامه داد: وقتی قرار باشد استاندارد‌های ۸۵ گانه را روی خودرویی نظیر پراید اعمال کنیم، به‌طور نمونه باید به جای دو کیسه هوا از چهار کیسه هوا استفاده شود و از کاتالیست برای کاهش آلایندگی بهره ببریم و به منظور سبک‌سازی نیز ورق‌های فولادی با قیمت بالاتر به کار گرفته شود و همه این‌ها به معنای افزایش قیمت است.
 
اما محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی نیز در این مورد گفت: با توجه به تجربه جهانی، خودرویی که بتواند استاندارد‌های ۸۵ گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی‌تواند کمتر از ۶ هزار دلار قیمت داشته باشد که با نرخ این روز‌های ارز بیش از ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود.
 
منبع:دنیای اقتصاد

نظر شما