شناسهٔ خبر: 41846159 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

شیخ احمد قبلان:

حادثه بیروت برابر باحادثه چرنوبیل است | فرانسه عامل فرقه گرایی در لبنان است

مفتی شیعیان لبنان ضمن انتقاد از سفر رییس جمهور فرانسه به این کشور، اظهار داشت که ماکرون حق دخالت در امور لبنان را ندارد و فرانسه عامل اصلی فرقه گرایی در این کشور است.

صاحب‌خبر -
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ احمد قبلان مفتی شیعیان لبنان طی سخنانی، بیان کرد: مشروعیت دولت، ناشی از مشروعیت بخشیدن ملت به آن است و هر خیانتی در هر زمینه قانونی، سیاسی و اداری که باشد، در واقع خیانت به خدا، کشور و ملت است. دولت موظف است که به از منافع مردم حمایت کند. اتفاقی که در بندر بیروت رخ داد، کشور را در فاجعه ای بسیار بزرگ قرار داد و این به سبب بی توجهی و فساد های دولت در ادارات است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل همه فساد ها و غارت ها، تخلف سیاستمدارن است که کشور را به این فاجعه رسانده اند و ان را به قراضه تبدیل کردند به طوری که مردم را به مردگان زنده تبدیل شده اند. آنچه در بیروت رخ داد، می تواند معادل حادثه چرنوبیل باشد.
وی خاطر نشان کرد: مشکل کشور سیستم فرقه ای است و این ذهنیت که از نظر سیاسی، فرقه ای با نفوذ در قدرت می تواند، اداره نهاد های عمومی و مشاغل مختلف از جمله امنیت و گمرک را به دست آورد و این امری است که سبب عدم اعتماد به دولت و موسسات تابع آن می شود، به طوری که مردم به آنچه که به آنها وعده داده می شود، باور ندارند. مردم از دروغ و نفاق و از حرف بی عمل و از این همه فاجعه سیر شدند، هیچ وجدان بیداری وجود ندارد. باید گفت تا چه زمان بازی مرگ و فروپاشی کشور را ادامه می دهید و از خود خجالت نمی کشید؟ جواب کسانی که از شما سؤال می کنند، چیست؟ آیا شما می توانید از خطوط  قرمز فرقه ای، منطقه ای و بین المللی عبور کنید؟ پاسخ به همه این سؤالات باید نشان دهنده عمق فاجعه باشد، اما در نظر خواهیم گرفت ترس از این فاجعه شاید عده ای را بیدار کند.
قبلان افزود: بله، ما در قلب یک فاجعه هستیم که در بستر آن، رسوایی طاقت فرسایی و فاجعه ای بدتر از یک بمب هسته ای اقتصادی-اجتماعی، رخ داده و بدترین فاجعه در تاریخ آن شکل گرفته است. لذا توضیحات قانع کننده و تحقیقات شفافی می خواهیم به خصوص که یکی از شرایط معامله قرن با مختل کردن بندر بیروت و لغو نقش آن انجام می شود، بنابراین تحقیقات باید به آنچه در انبار شماره 12 بود، و از مقام رسمی و سلسله مراتبی آغاز شود، به عبارت دیگر، ما برای کشوری که نیمی از بایگانی های آن نابود شده است، می خواهیم داده و اطلاعات دقیقی داشته باشیم، به ویژه که نابودی بندر بیروت به معنای نابودی شریان اقتصادی لبنان است و تبدیل لبنان از یک کشور محاصره شده به کشوری که در دریا غرق شده است.
تاریخ لبنان در سیاست و قضاوت شرم آور است
وی خاطرنشان کرد: ما واقعاً با یک مشکل واقعی روبرو هستیم، مسئله لبنان است. باید تصمیم جسورانه و تاریخی را، در سیاست و قضاوت اتخاذ کنیم، زیرا تاریخ این کشور در سیاست و دستگاه قضایی شرم آور و فاجعه بار است، به ویژه که ما یک کشور شکست خورده هستیم. پراکنده، فلج و شکسته، اکنون در بدترین محاصره تاریخی به رهبری واشنگتن برای گرسنگی ما و له کردن ما، قرار داریم.
وی در مورد سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان اظهار داشت: اگر رئیس جمهور فرانسه می خواهد از لبنان سود ببرد و سفر وی زیارت بی ثمر نباشد، باید اولاً از واشنگتن  و سیاست های آمریکا رها شود. بنابراین، این یک دیدار از یک رئیس قدرتمند دولت نبود. اهمیت سفر رئیس جمهور فرانسه در آزادی وی از واشنگتن و نیامدن وی به لبنان نهفته است، زیرا واشنگتن به عنوان یک هیمنه جهانی تصمیم بزرگی را برای غرق کردن کشور، محاصره کردن آن، تخلیه آن و قطع شریان های آن دارد. من دوست داشتم رئیس جمهور ماکرون نسخه ای از قانون اساسی لبنان را مطالعه کند که آیا حق دخالت در این کشور را دارد به خصوص از آنجا که فرانسه کسی بود که پایه های نهاد فرقه ای لبنان را پایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: مردم این کشور یک تاریخ دارند، درد آنها یکی است، نان آنها یکی است، اضطراب آنها یکی است، آرزوهای آنها یکی است و همه ما قربانی فساد قدرت و پروژه فرقه ای تاریخی ده ها سال هستیم. بنابراین دولت باید از فاجعه کشور و مردم آگاه باشد که مردم بین گرسنگی، فقر، غارت، انحصار، کرونا، عدم موفقیت دولت و شکست پروژه ها زندگی  می کنند، این بدان معنی است که دولت باید در مدت زمان بسیار کوتاهی از همه ابزار های خود استفاده کند و به سرعت پروژه را برای نجات لبنان آغاز کند، به خصوص که فاجعه نابودی بندر بیروت باعث تسریع در خفقان لبنان و کاهش نفس آن خواهد شد. هر کس به عنوان یک مسؤول با سران بزرگ پیوند خورده است.
دولت لبنان باید از ایران، عراق، چین و روسیه کمک بگیرد
وی بیان کرد: مردم از فاجعه و همچنین گرسنگی و نسل کشی اجتماعی ناله می کنند. دولت نباید خود را از هر کشوری به ویژه، از سوریه، از عراق، چین، ایران، روسیه، دور کند و باید سریع این ابتکار عمل را به خرج دهد و از آنها کمک بگیرد زیرا ضعف سیاسی بین المللی به معنای نیاز به خفه ماندن و بی صداماندن لبنان و برای آماده سازی مجدد آلودگی درآن است.
وی خطاب به خانواده های قربانیان، و به همه کسانی كه در این واقعه غم انگیز آسیب دیده یا مجروح شده اند، بیان کرد: خواسته ما از شما استقامت و صبر است و بگذارید ما مانند یک ساختمان محكم با این فاجعه روبرو شویم، زیرا همه ما قربانیان این سیستم فرقه ای هستیم كه زمان رهایی آن فرا رسیده است، زیرا این حادثه سرچشمه هر فساد و همه فاسدان است. لبنانی ها باید مختار باشند، در آغاز ساخت دولت ملی، دولت انسانی، دولت مردمی که آزادی و عزت می خواهند. لبنانی ها باید در صورت بروز بلایا، تحقیر و ذلت را تحمل نکنند. تصمیم با ما و در ذهن و وجدان هرکدام از ما است. ما در معرض چالش و بزرگی این فاجعه هستیم که ممکن است در محدودیت ها متوقف شویم، یا با پیاده روی و بدون راهنمایی ادامه می دهیم.
وی در پایان گفت: آرزوی رحمت برای شهدا  و برای مجروحان بهبودی سریع و برای مفقودین، ​​مصائب و آوارگان صبر و تسکین از جانب خدا را خواستارم.

برچسب‌ها:

نظر شما