شناسهٔ خبر: 41845825 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

غفلت از تولید ۶۰ هزار تن شیر خشک در کشور؛ عده‌ای از ممنوعیت صادرات سود می‌برند!

سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید شیر خشک وجود دارد که به دلیل ممنوعیت صادرات حجم تولیدات به ۱۲۰ هزار تن رسیده است.

صاحب‌خبر -
شبر خشکبه گزارشخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شیر خشک به عنوان یکی از فرآورده های لبنی، جزو ارزشمند ترین محصولات داخلی در صحنه تجارت خارجی است که از ظرفیت تولید زیادی نیز در کشور  برخوردار است.
 
کشورهای محدودی در جهان از تولیدات دامی و فرآورده های دامی برخوردارند و درصد اندکی از این کشورها دارای فناوری تولید شیر خشک هستند و با وجود نیاز شدیدی که به این محصول در دنیا وجود دارد، مشتری برای شیر خشک در بازارهای جهانی زیاد است.
 
همانطور که اشاره شد، ظرفیت تولید شیر خشک مازاد بر نیاز داخل در کشور وجود دارد و با وجود نیازی که در بازارهای جهانی به این محصول احساس می شود، سالیانه حجم قابل توجهی از صادرات شیر خشک عاید کشور خواهد شد.

اما با این وجود متاسفانه چند سالی است که به دلایل غیر منطقی صادرات شیر خشک محدود و به صورت قاچاق انجام می گیرد که این موضوع می تواند ضربه شدیدی به این صنعت وارد کند.

صنعت شیر خشک تشنه  صادرات

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت صادرات شیر خشک اظهار کرد: پس از برداشته شدن محدودیت صادرات به دلیل شیوع ویروس کرونا، دوباره مجوز صادرات ۱۰ هزارتن شیر خشک به انجمن داده شد.

وی افزود: این حجم از صادرات هم اکنون انجام گرفته است و با این وجود بازهم با مازاد تولید در کشور مواجه شده ایم و حجم زیادی از شیر خشک در کشور انبار شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک با ذکر این مطلب که سالیانه در حدود ۱۲۰ هزار تن تولید در کشور داریم، بیان کرد: ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن شیر خشک در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ درصد از آن استفاده می‌شود.
 
بیشتر بخوانید

سلیمی ادامه داد: نیاز بازار‌های داخلی به شیر خشک سالیانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است که در مقایسه با وضعیت تولید کنونی، بیش از ۵۰ هزار تن مازاد تولید در کشور داریم.

وی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات شیر خشک موجب شده تا حجم زیادی از این محصول در انبار‌های کشور دپو شود و عده‌ای در قالب قاچاق این منابع را به کشور‌های همسایه صادر کنند و باعث آشفتگی در بازار شوند.

سلیمی عنوان کرد: افرادی که به صورت قاچاق شیر خشک را از کشور خارج می‌کنند، از این وضعیت ممنوعیت صادرات رضایت دارند و سود زیادی عایدشان می‌شود که دولت باید هرچه سریعتر در جهت جلوگیری از فعالیت این افراد اقدام کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک با اشاره به دلیل ممنوعیت صادرات، ابراز کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حجم زیادی از شیر خشک به کشور‌های مقصد صادر شد و در همین راستا قیمت شیر خام در کشور افزایش یافت و به همین دلیل وزارت صمت در یک تصمیم یک طرفه و بدون مشورت با انجمن‌ها و تشکل‌ها دست به ممنوعیت صادرات شیر خشک زد.

سلیمی مطرح کرد: ۱۲ کشور در جهان از جمله کشور‌های اوراسیا، ترکیه و امارات مشتریان شیر خشک ایرانی هستند و در صورتی که وزارت صمت تصمیم جدیدی در این خصوص نگیرد، ممکن است این بازار‌های جهانی را در این زمینه از دست بدهیم.

درخواست مجوز جدید برای صادرات

علی احسان ظفری رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: دولت در ابتدا ۲ مجوز ۱۰ هزار تنی برای شیرخشک صادر کرد که برای ۱۰ هزار تن سوم و چهارم در کش و قوس اخذ عوارض است، این در حالی است که بار‌ها اعلام کرده ایم که این موضوع به صلاح نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به مازاد شیرخشک انتظار می‌رود که دولتمردان تصمیماتی را اتخاذ کنند، چرا که اگر مجوز صادرات داده نشود، در چند ماه آینده شیرخشک تولیدی به کلوخ تبدیل می‌شود که این امر معضلات جدی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

۴۰ درصد واحد‌های کوچک لبنی تعطیل شدند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان لبنی در پایان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بر کاهش فروش محصولات لبنی تاثیر گذار بوده است، تصریح کرد: با توجه به تعطیلی کارخانه‌های کوچک، کارخانه‌های بزرگ لبنی رونق یافتند، چرا که با تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصدی واحد‌های لبنی، فضا برای حضور بازار‌های بزرگ باز می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما