شناسهٔ خبر: 41840161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ارتقا سواد رسانه‌ای مردم، راهکار مواجهه با انتشار مطالب کذب در فضای مجازی / طرح حمایت از خبرنگاران خبرگزاری‌ها در استان کرمانشاه تهیه شد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کرمانشاه گفت: نمی‌توانیم شبکه‌ای به این گستردگی فضای مجازی را ساماندهی کنیم ولی راهکار مواجهه فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم است تا آنها اخبار جعلی و فضاسازی دشمن را متوجه شوند.

صاحب‌خبر -

وحید خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه ، با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت کلی رسانه در استان کرمانشاه اظهار داشت: خبرنگاران در جایگاه مطالبه‌گران خردمند با بیان مشکلات مردم موجب پیشرفت کشور می‌شوند و با رسیدن به اهداف خود در تعالی پیشرفت نظام موثر هستند.

خسروی با بیان اینکه خبرنگاران استان پویایی و نشاط کافی را در امر اطلاع‌رسانی دارند و ما انتظار داریم همانطور که خبرنگاران در عرصه‌های مختلف، در بحران‌ها نقش‌آفرینی مثبتی دارند برای توسعه و پیشرفت استان دغدغه‌مند شوند بیان کرد: امیدواریم همراهی و همدلی رسانه‌ها را در بیان راهکارها و انتقادات حرفه‌ای مشاهده کنیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کرمانشاه افزود: اگر بخواهیم مردم را به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در توسعه پایدار جوامع امروزی همراه با برنامه‌های نظام مقدس اسلامی همراه کنیم رسانه‌ها می‌توانند با خبرنویسی و دغدغه‌مندی حرفه‌ای در کنار عمل به رسالت واقعی و داشتن صداقت؛ این شرایط را فراهم کنند.

خسروی با اشاره به اینکه رسانه‌های استان کرمانشاه پویایی بسیار مناسبی از لحاظ کمیت دارند عنوان کرد: اما بنده معتقدم به لحاظ کیفیت خیلی می‌توانیم از این قوی‌تر باشیم و باید قلم‌های نخبگان و صاحبنظران  را در رسانه‌ها بیشتر ببینیم زیرا نوشتار این افراد برای مردم جایگاه والایی دارد و مدیران دستگاه اجرایی ما هم می‌توانند از نوشتار حرفه‌ای صاحبنظران برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

وی افزود: رسانه‌ها باید این پل ارتباطی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی را تقویت کنند و در مسیر پیشرفت و مطالبات مردم حرکت کنند.

شیوه ارتباط مدیران با رسانه‌ها، ملاک ارزیابی عملکرد

خسروی در پاسخ به این سوال که تاکنون در بحث ارتقا سواد رسانه‌ای مدیران استان کرمانشاه چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود گفت: بر حسب درخواست استاندار یکی ملاک‌های ارزیابی مدیران میزان پاسخگویی و شیوه ارتباط آنها با رسانه‌ها است و نهادهای اجرایی کارآمد دستگاه‌هایی پاسخگو هستند که در سیستم تحول نظام اداری باید همه دستگاه‌ها پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی منوط به این است که ما مدیرانی با سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشیم که بتوانند درک و تحلیل مناسبی را از اخبار ، گزارشات و شرایط داشته باشند عنوان کرد: در دستگاه‌های اجرایی باید روابط عمومی‌های توانمند حضور داشته باشند.

مدیر روابط عمومی استانداری استان کرمانشاه بیان کرد:  این افراد توانمند علاوه بر وظیفه اطلاع‌رسانی، انعکاس واقعیات، تعامل با رسانه‌ها، سنجش‌گر و پایش‌گر محیط باشند و مشاور خوبی برای مدیران اجرایی باشند و ارتقا سواد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با سواد رسانه‌ای نوین به لحاظ ارتباط کاری و لزوم ارتباط با رسانه و مردم آشنایی کافی داشته باشند عنوان کرد: یکی از درخواست‌های استاندار در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه مدیران، اهتمام جدی در فراگیری سواد رسانه‌ای نوین است تا در حوزه پاسخگویی به مردم کوشا باشند و در جریان مشکلات مردم قرار بگیرند و در شرایط سخت فعلی علاوه بر اینکه مدیران باید پاسخگو باشند باید در رفع مشکلات در کنار مردم باشند.

خسروی با بیان اینکه اما داشتن سواد رسانه‌ای تنها وظیفه مدیران نیست و اصحاب رسانه نیز باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا دهند گفت: به این معنا که تمایزی در گفتمان و نوشتار در رسانه‌ها داشته باشیم و اینکه متوجه شویم رسانه ما رسانه‌ای است که به رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، چارچوب نقد با اطلاعات و دانش و اندیشه و اخلاق پایبند است.

وی با اشاره به اینکه رسانه ما زمانی که بتواند چالش‌های استان کرمانشاه و برنامه‌ها را به نقد بکشاند و بتواند راهکار ارائه دهد و در این نقد به مسئولان و دستگاه‌های اجرایی، مردم کمک کند؛ دارای سواد رسانه‌ای است افزود: این توقع را داریم که این فرهنگ‌سازی در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای به یک جریان دو طرفه مثبت در بین رسانه و دستگاه اجرایی تبدیل شود و لازمه آن این است که ما در گفتار و نوشتار گفتمان مدیران و رسانه‌ها شواهدی از درک و میزان فرهیختگی در کلام و رفتار قائل باشیم.

مدیر روابط عمومی استانداری استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که با وجود گسترش فعالیت کانالهای تلگرامی خبری اما آنها سواد خبرنگاری ندارند و عمدتا هم با شکایت افراد مختلف روبرو شده‌ به پلیس فتا احضار شده‌اند گفت: ما اکنون در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم و فضایی ایجاد شده که همه شهروندان می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اما رسانه تعریف متفاوتی دارد و رسانه زمانی شکل می‌گیرد که پیامی در بستر ارتباطی به یک مخاطب منتقل شود عنوان کرد: تا زمانی که مخاطب نداشته باشیم هنوز رسانه شکل نگرفته است پس شبکه‌های اجتماعی ابزار ارتباطی ما هستند و این شرایط به دلیل تحولی که در دنیا امروزی رخ داده برای همه افراد جامعه فراهم شده تا بتوانند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند.

 خسروی با بیان اینکه این شبکه‌های اجتماعی دارای مزایا و معایبی هستند و از مزایای آن این است که همه شهروندان می‌توانند نقش نظارتی در آن داشته باشند بیان کرد: اما تفاوت شبکه‌های اجتماعی با کانال‌های تلگرامی در ماهیت وجودی این دو فضا است زیرا رسانه در قبال مطالب منتشر شده مسئولیت دارد و کار رسانه‌های ما تنها اطلاع‌رسانی نیست و رسانه کارکرد آموزشی و فرهنگی دارد و کاربردی برای توسعه و پیشرفت نظام دارد و رسانه نسبت به جامعه و مردم مسئولیت‌پذیری دارد.

وی اظهار کرد: اما کانالهای تلگرامی و پیچ‌های اینستاگرامی در دنیای امروزی ما وجود دارند و حذف آنها امکان‌پذیر نیست و تنها با ارتقا سواد رسانه‌ای مردم این مشکلات برطرف می‌شود.

مدیر روابط عمومی استانداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی به لحاظ پدیدآورندگان و مطالب تنوع بسیاری دارد و این تنوع مردم را روزانه با هزاران خبر مواجه می‌کند بیان کرد: لازمه آن این است که مردم از بین این اخبار گزینش داشته باشند و اخبار و گزارشات را تحلیل و اخبار درست را از نادرست تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه با تحریف اخبار دنبال تغییر افکار عمومی هستند و با اخبار کذب سعی در ایجاد شکاف بین مردم و نظام دارند که با توکل به خداوند متعال تاکنون موفق نشده‌اند گفت: رسانه‌های رسمی ما مرجعیت و صلاحیت دارند و مردم ما باید در کانالهای تلگرامی فعالیت یا اخباری که برای آنها ارسال می‌شود را با مرجعیت و اصالت خبر بسنجند.

خسروی با اشاره به اینکه به نظر بنده در این رابطه نه سازمان  ارشاد و نه خانه مطبوعات کم کاری نکرده‌اند و تنها لازمه آن سواد رسانه‌ای است گفت: ما نمی‌توانیم شبکه‌ای به این گستردگی را ساماندهی کنیم و نیازمند فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم است تا از اخبار جعلی و دروغ و اخبار علیه نظام جمهوری اسلامی دوری کنیم.

تهیه طرح حمایت از خبرنگاران خبرگزاری‌ها در استان کرمانشاه

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجودی که بار اصلی اطلاع‌رسانی در استان کرمانشاه را خبرنگاران خبرگزاری‌ها برعهده دارند، اما مشمول طرح‌های حمایتی نشده‌اند بیان کرد:  ماهیت کار خبرگزاری‌های رسمی پویایی، سوژه‌یابی، دغدغه‌مندی و خدمت به مردم است و کسی که در خبرگزاری فعالیت می‌کند پویایی روزانه و ثانیه‌ای دارد و لحظه به لحظه پیگیر مطالبات به حق مردم است و به همین دلیل خبرگزاری به نوعی مواد اخبار و گزارشات برای سایر رسانه‌ها هستند.

 مدیر روابط عمومی استانداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در خبرگزاری‌ها افراد توانمند و حرفه‌ای فعالیت دارند و مطالبات خبرنگاران در خبرگزاری‌ها مطالبات کاملا به حقی است افزود: با همفکری خبرنگاران و مدیران خبرگزاری‌ها ما برای بحث تسهیلات حمایتی که به رسانه‌های مکتوب داده شده درخواستی در ستاد ملی کرونایی استان مطرح کردیم که این مطالبه از سوی خبرنگاران را به نتیجه برسانیم و تسهیلات حمایتی نیز برای خبرنگاران خبرگزاری‌ها لحاظ شود.

وی در مورد اینکه آیا به سازمانی برای تشخیص صلاحیت خبرنگاران نیاز هست یا خیر گفت: وجود یک نهاد حقوقی در بخش خصوصی یا دولتی که صلاحیت افراد، دانش، مهارت، قابلیت و توانایی خبرنگاران را تشخیص دهند امری بسیار ضروری است و در حوزه رسانه در مرحله اول باید دانش تئوریک داشته باشیم.

خسروی بیان کرد: مبنای این آموزش‌های تئوریک این است که یک سری آموزش‌های لازم را در این عرصه فرابگیریم و این آموزش‌ها می‌تواند دانشگاهی یا وابسته به نهادهای دولتی و خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه بنده به صراحت اعلام می‌کنم نه در حوزه ارائه مجوز به رسانه‌ها و نه در حوزه تشخیص صلاحیت خبرنگاران چنین موارد لازمی انجام نمی‌شود و یکی از آفت‌های حوزه رسانه کمیت این رسانه‌ها است که خیلی از آنها با وظایف و رسالت رسانه‌ای و خبرنگاری خود آشنا نیستند و اگر در این زمینه سنجشی صورت بگیرد سبب تمایز بین فرهیختگان رسانه‌ و افرادی که ادای رسانه‌ای بودن دارند، می‌شود.

انتهای پیام/833/ت

برچسب‌ها:

نظر شما