شناسهٔ خبر: 41839478 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برانکو ایستاد و کمک کرد اما استراماچونی نه؛

علی‌نژاد: برای مبارزه با فساد، علیه من و وزیر هجمه‌های زیادی ایجاد شد

تهران- ایرنا- معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: از روزی که موضوع فساد در فوتبال مطرح شد، هجمه زیادی علیه من و وزیر آغاز شد. این آغاز مبارزه با مسوولانی است که فساد دارند.

صاحب‌خبر -

«مهدی علی‌نژاد» روز جمعه در برنامه تلویزیونی افزود: عزم جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. نامه‌نگاری از سوی وزیر ورزش و جوانان با وزارت اطلاعات انجام شده و از وزیر اطلاعات در این زمینه کمک خواسته شده است. سربازان گمنام امام زمان (عج) فعالیت خوبی را آغاز کردند و در هفته گذشته معاون یکی از باشگاه‌ها دستگیر شد و این آغاز مبارزه با مسوولانی است که فساد دارند و این کار با مربیان، دلالان، خبرنگاران و ورزشکاران متخلف ادامه دارد.

وی ادامه داد: از روزی که این موضوع گفته شده، هجمه‌ زیادی علیه وزیر و من شروع شد و منشا آن مبارزه با فساد است که در مراجع قضایی پیگیری خواهد شد. در گذشته سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد و پرونده‌هایی تشکیل شد و به طور حتم متناسب با اتفاقات رخ داده با آنها برخورد شده است. مدیران ۲ باشگاه نیز معذوراتی داشتند و این‌گونه نیست که حتماً جرمی اتفاق نیفتاده است. بدهی استقلال و پرسپولیس بخش عمده آن پرداخت شده و برای الباقی نیز نگرانی نداریم.

وزارت ورزش مصمم به واگذاری سرخآبی‌ها

علی‌نژاد همچنین درباره خصوصی‌سازی سرخآبی‌های پایتخت گفت: فرآیند جدید برای واگذاری از اواخر مهرماه سال گذشته انجام شده است. امسال هم من و هم وزیر ورزش و جوانان، هر هفته چند جلسه با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم. وزارت ورزش مصمم به انجام این کار است تا اشتباه ۴۰ ساله که دولت، باشگاه‌داری کند را اصلاح کند. به این موضوع خوش‌بینیم. البته موانع و مشکلات زیادی بوده است.

وی در ادامه افزود: ۲ ورزشگاه مرغوبکار و حجازی را به استقلال و ۲ ورزشگاه درفشی‌فر و شهدای گمنام را به پرسپولیس واگذار کردیم. مراحل صدور سند این کار در حال انجام است. خیلی حرف‌ها در گذشته بیان شده، اما پیش‌بینی ما این است که در بازه زمانی گفته شده یا حداکثر اواخر مهر ماه ورود این ۲ باشگاه را به بورس داشته باشیم.

۸۵۰ هزار یورو از طلب برانکو و دستیارانش هفته گذشته پرداخت شد

وی همچنین خاطرنشان کرد: هفته گذشته اگر اشتباه نکنم ۸۵۰ هزار یورو از طلب برانکو و دستیارانش را پرسپولیس پرداخت کرد و این پرداخت بدهی ادامه پیدا خواهد کرد. سه دستیار برانکو مطالبات‌شان پرداخت شده است. بخشی از بدهی برانکو نیز پرداخت شده است. البته شاید به خاطر محدودیت بانکی چند روز طول بکشد. اینکه وکیل برانکو عنوان کرده که تنها پنج درصد پرداخت شده به این خاطر است که این بخش از سوی پرسپولیس و باقیمانده از سوی فیفا پرداخت خواهد شد.

کل حاکمیت در موضوع استراماچونی ورود کرد

علی‌نژاد درباره اعتراض هواداران استقلال به وزارت ورزش مبنی بر ایجاد تبعیض بین آنها و پرسپولیس اذعان داشت: مالکیت ۲ باشگاه با وزارت ورزش است و اقدامات ما نسبت به ۲ باشگاه واحد است. برانکو و دستیارانش، یک و نیم میلیون یورو طلب داشتند که پرداخت نشد، اما شخصیت برانکو او اینگونه بود که ایستاد و کمک کرد. کل طلب استراماچونی ۲۰۰ هزار یورو بود که با رقم قبلی قابل قیاس نبود و به رفتار فرد بستگی داشت. وزیر ورزش، رییس بانک مرکزی و کل حاکمیت در موضوع استراماچونی ورود کرد تا مشکلی ایجاد نشود. وزیر تضمین‌های شخصی در روز تعطیل داده بود و خیلی بیشتر از کارهای دیگران انجام شد. یکی از این باشگاه‌ها اول و دیگری دوم است و این موضوع نشان می‌دهد حال استقلال و پرسپولیس خوب است.

وی یادآور شد: پرسپولیس چهارمین قهرمانی خود را جشن می‌گیرد و استقلال در رتبه دوم جدول جای دارد. دیگر بالاتر از این باید چه اتفاقی بیفتد؟ هر ۲ باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا هستند. پرسپولیس ۲ سال پیش به فینال این رقابت‌ها رسید و استقلال به یک‌چهارم نهایی آسیا صعود کرد. شرایط اقتصادی کشور متفاوت شده است. دلار ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود و حالا به ۲۳ هزار تومان رسیده است. بسیاری از این مدیران می‌آیند تا کمک کنند و وقتی افراد می‌بینند نمی‌توانند کاری کنند، درخواست تعویض می‌کنند. افرادی که سالیان گذشته مسوولیت داشتند، این دفعه آمدند و زود رفتند. این نشان می‌دهد شرایط متفاوت است. پیش‌تر برخی سامانه‌ها پول خوبی می‌دادند که آن هم جمع شد. تأمین منابع مالی و هزینه‌های سنگین، کار را دشوار می‌کند و مسوولان تصمیم می‌گیرند نمانند. اکنون شرایط پایداری در ۲ باشگاه داریم و از این بابت نگرانی خاصی نداریم.

معاون وزیر ورزش همچنین درباره اینکه اجازه داده نشد تا اسکوچیچ به استقلال بیاید گفت:‌ صنعت نفت آبادان تمایل نداشت اسکوچیچ را از دست بدهد. آنها پس از چند ماه جمع‌بندی و توافق کردند. اسکوچیچ هم خداحافظی کرد و گفت نمی‌توانم بمانم. او در آن مقطع با نفت آبادان کار می‌کرد و تیم ملی زمانی به سراغ اسکوچیچ رفت که او قراردادش را با صنعت نفت فسخ کرده بود.

همیشه بدی‌ها برای ما بوده

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سووال که هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند قهرمانی‌های فعلی این تیم تنها به خاطر برانکو ایوانکوویچ بوده و نه به خاطر شرایط مدیریتی و وزارت ورزش، ‌ گفت: همیشه بدی‌ها برای ما بوده و خوبی‌ها برای افراد دیگری بوده است.

هشت هزار باشگاه در سایت کارا ثبت نام کردند

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص وضعیت کرونا در ورزش اظهار داشت: دوم اسفند ۹۸ ستاد مقابله با کرونا در ورزش را در وزارت ورزش و جوانان تشکیل دادیم و نتایجش را هم می‌بینید. شهرها به سه بخش سفید، زرد و قرمز تقسیم شدند و برای هر بخش، تعریف جداگانه‌ای داده شد. پس از شروع موج دوم کرونا در کشور مجبور شدیم قرنطینه‌هایی داشته باشیم و به عقب برگردیم. اختیاراتی در این زمینه به استانداری‌ها داده شده و استان‌ها در این باره تصمیم می‌گیرند. در برخی استان‌ها از این پروتکل‌ها عبور کرده‌اند و سختگیرانه‌تر اقدام می‌کنند. درباره خسارات هم با هماهنگی معاونت رییس جمهور و وزارت کار، بنگاه‌های اقتصادی در ورزش یعنی باشگاه‌های ورزشی در سایت کارا ثبت‌نام کردند تا نفرات بیمه‌شده را به ما بگویند.

علی‌نژاد افزود: بسیاری از مربیان و کارکنان، بیمه نبودند که تا پایان مرداد به آنها هم فرصت ثبت‌نام داده شد. حدود هشت هزار باشگاه ثبت‌نام کردند که تقریبا ۲۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد. تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲ ساله و تنفس چهار ماهه برای هر نفر دیده شده است و به نظرم دولت فرصت خوبی فراهم کرد. در هر باشگاه حداقل پنج یا ۶ نفر کار می‌کنند که این کمک، بخشی از مشکلات را حل می‌کند. می‌گویند شرایط در پاییز حادتر می‌شود، اما کرونا ویروسی جدید است و دیدگاه‌های متضادی درباره آن گفته می‌شود. پیش‌تر گفته می‌شد کرونا در گرما از بین می‌رود که دیدیم تأثیری نداشت. با رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و نرفتن به سفرهای غیرضروری می‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره رشته‌های پربرخوردی چون کشتی خاطرنشان کرد:‌ این ورزش‌ها ممنوع است. سایر لیگ‌ها مشروط بر رعایت پروتکل‌ها ممکن است برگزار شوند. شرایط خوابگاه‌ها خیلی مهم است و اتاق‌ها باید تک‌نفره باشند وگرنه قابل قبول نیست. زمانی که فوتبال قرار بود آغاز شود، برخی می‌گفتند چرا می‌خواهید فوتبال را شروع کنید. ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت ورزش به فوتبال مجوز دادند و اختیار آن با فدراسیون فوتبال است، اما اتفاق بدی نیفتاد و مسابقات ۲ هفته دیگر به پایان می‌رسد. برگزاری رقابت‌ها با تماشاگر ملاحظاتی دارد که اجتماعات خطرناک است. خروج ورزشکاران برای ما خیلی مهم است و باید بدانیم شرایط کشورهای اروپایی بهتر از ماست. با توجه به هر رویدادی، قرار است وزارت ورزش تصمیم‌گیری داشته باشد. اینکه بخواهیم از یک سال قبل از المپیک  شرایط قرنطینه را فراهم کنیم این کار به صلاح نیست.

کشتی‌گیران با شرایط قرنطینه شاید بتوانند تمرین کنند

در مورد کشتی احتمالاً مسابقات جهانی این رشته آذر ماه برگزار خواهد شد و اتحادیه جهانی کشتی مُصر به برگزاری مسابقات است.  بر همین اساس با وزارت بهداشت نامه‌نگاری کردیم تا برای کشتی‌گیران شرایطی فراهم شود و با ایجاد شرایط قرنطینه تمرینات خود را آغاز کنند. هنوز مجوز این کار به ما داده نشده است، اما در حال رایزنی برای پیگیری این موضوع هستیم.

نظر شما