شناسهٔ خبر: 41839179 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اشرف غنی: روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی نیستیم

رئیس جمهور افغانستان در لویه جرگه مشورتی کابل اظهارداشت که روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی در منطقه نیستیم و از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم آغاز به کار لویه جرگه مشورتی برای تصمیم گیری درباره آزادی زندانیان طالبان اظهارداشت که در این لحظه مهم که نیاز به به اتخاذ تصمیم بزرگ است به مردم مرجعه کرده‌ایم.

وی افزود که دلایل عدم آزادی 400 زندانی طالبان را مستند سازی کردیم و با این گروه در میان گذاشتیم، آزادی این زندانیان در صلاحیت رئیس جمهور افغانستان نیست.

اشرف غنی گفت که افغانستان به صلح و ثبات پایدار نیاز دارد و در این لویه جرگه گرد هم آمده‌ایم تا بهای نهایی صلح را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که طالبان فهرست 5 هزار زندانی را در اختیار دولت گذاشت در حالی که تاکنون 5100 زندانی را آزاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره لویه جرگه گفت که از بیانیه امروز آمریکا درباره لویه جرگه مشورتی استقبال می‌کنم اگر چه که این بیانیه به خواست من بود. از تلاش‌های آمریکا در مسیر صلح قدردانی می‌کنم و درباره تصمیم به خروج نظامیان این کشور از افغانستان نیز احترام می‌گذارم.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که افغانستان نسبت به توافقنامه آمریکا و طالبان در قطر تعهدی ندارد و تنها برای برقراری صلح اقدام به آزادی زندانیان طالبان کرده است.

وی ادامه داد که در توافقنامه صلح قطر تنها گفته شده است که «تا» 5 هزار زندانی آزاد شوند.

اشرف غنی همچنین با اشاره به دوستی با همه کشورهای منطقه و جهان اظهارداشت که روابط ما با آمریکا بنیادی است اما «افغانستان عمق استراتژیک هیچ کشوری نیست و ما دوست استراتژیک همه هستیم و این دوستی نیز در محور منافع مشترک قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست خواهد بود».

رئیس جمهور افغانستان در لویه جرگه تاکید کرد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

لویه جرگه مشورتی 3 هزار نفری درباره آزادی 400 زندانی طالبان در حالی تصمیم خواهد گرفت که برخی از کارشناسان و حقوقدانان آن را غیرقانونی می‌دانند.

از سوی دیگر، طالبان تاکید کرده است که اگر تمام 5 هزار زندانی این گروه آزاد نشود، وارد مذاکرات بین‌الافغانی نخواهد شد.

نظر شما