شناسهٔ خبر: 41838836 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور مرموز جانسون و کاهش اعتماد عمومی انگلیسی‌ها به دولت

لندن – ایرنا – تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که رسوایی نقض محدودیت‌های قرنطینه از سوی «دومینیک کامینگز» مشاور ارشد نخست وزیر که ابتدا با دروغ‌گویی و سپس به رغم آشکار شدن تخلف او، مورد حمایت دولت قرار گرفت، اعتماد عمومی به حزب حاکم محافظه کار را بشدت تحت شعاع قرار داده است.

صاحب‌خبر -

نتایج این تحقیقات که از سوی دانشگاه لندن (یوسی‌ال) به‌دست آمده حاکیست که رفتار مشاور نخست وزیر سبب شد تا از آن پس، انگلیسی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی را کمتر رعایت کنند.

تحقیق یادشده محصول نظرسنجی از ۴۰ هزار شرکت‌کننده در فاصله زمانی ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) تا ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) است. در این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان درباره اعتماد آنها به نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت سووال شد و نتایج نشان داد که اعتماد مردم نسبت به نظرسنجی دوره  قبل ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، کامینگز بعد از اینکه مشخص شد برخلاف مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه صدها کیلومتر رانندگی کرده و به شمال شرقی انگلستان رفته، با فشارهای روزافرونی برای استعفا روبه رو شده است.

گفته می‌شود که او پس از ابتلای همسرش به «ویروس کرونا»، فرزندانش را در اوج محدودیت های قرنطینه به والدینش در شهر «دورهام» سپرده است.         

او بعدا در نشستی با خبرنگاران گفت که از اقدامش "پشیمان" نیست و بر اساس شرایطی که با آن روبرو بوده بهترین تصمیم را گرفته است.

وی گزارش‌ و انتقادهای رسانه‌ها درباره خود را "نادرست" عنوان کرد و به خبرنگاران گفت که در سفر به دورهام از والدینش فاصله گرفته بوده و از زمان بازگشت به لندن در کنار همسرش بوده است.

در همین حال نخست وزیر انگلیس ضمن حمایت از مشاورش گفت؛ او "چاره‌ای" جز این سفر نداشته و کارش "قانونی" و در حمایت از خانواده‌اش بوده است. بوریس جانسون گفت: "او از هر نظر مسؤولانه، قانونی و سالم عمل کرده است".

کامینگز طراح اصلی سیاست بد نام و مثال زدنی ایمنی گله‌ای بود که در ابتدای شیوع کرونا با اعمال محدودیت‌های قرنطینه مخالفت می‌کرد. 

در این سیاست قرار بود با باز گذاشتن راه ویروس، زمینه ابتلای بین ۶۰ تا ۸۰ درصد جامعه فراهم شده تا بدین ترتیب ایمنی همگانی ایجاد شود.  

با این حال، زمانی که گروه مشاوره راهبردی دولت درباره افزایش آمار مرگ و میر در صورت عدم اجرای مقررات قرنطینه هشدار داد، کامینگز و به تبع او جانسون موضع خود را به کلی تغییر داده و مقررات قرنطینه با تأخیر نسبت به سایر کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته شد.

جالب اینجاست که دولت انگلیس در حالی تمام قد از کامینگز حمایت کرده و می‌کند که مشاور علمی دولت و طراح اصلی قرنطینه در این کشور خرداد ماه گذشته به دلیل تخلف از محدودیت‌ها استعفا کرد و دولت واکنش چندانی نشان نداد؛ در واقع شاید بتوان گفت وزیر بهداشت انگلیس تنها مقام ارشد دولت بود که در واکنش به این رویداد عنوان کرد، پلیس مرجع تصمیم‌گیری درباره نحوه رسیدگی به تخلف «نیل فرگوسن» است

«فرگوسن» پس از گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف در خصوص دیدار با نامزدش در دوران قرنطینه پذیرفت که کارش "اشتباه" بوده و کناره‌گیری کرد.

رفتار متناقض دولت جانسون تاکنون با واکنش‌های زیادی از جمله استعفای معاون وزیر امور اسکاتلند و هشدار جامعه کشیشان انگلیس مواجه شده است. نظرسنجی موسسه معتبر یوگوو (YouGov) هم خرداد ماه گذشته نشان داد که حزب حاکم محافظه کار پنج درصد از محبوبیت خود را در قیاس با حزب مخالف دولت (کارگر) از دست داده است.

با این اوصاف هنوز علت وابستگی جانسون به کامینگز یا به عبارت دیگر تسلط مرموزانه کامینگز بر جانسون برای کسی روشن نیست. این درحالیست که در آستانه موج دوم کرونا در انگلیس می‌توان رگه‌هایی از سیاست ایمنی گله‌ای کامینگز را در نحوه مدیریت این بحران مشاهده کرد.

دولت جانسون به تازگی نسبت به موج دوم شیوع کرونا در انگلیس و سراسر اروپا هشدار داده اما چندان رقبتی به احیای محدودیت‌های قرنطینه در کشور نشان نمی‌دهد. 

نظر شما