شناسهٔ خبر: 41824237 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

گزارش «اعتمادآنلاین» از شرایط عجیب ووشو ایران:

آرامشی که با دوپینگ به هم ریخت

در فاصله یک هفته، ووشو ایران از عرش به فرش رسید. رشته‌ای موفق که قدرت اول جهان است و بعید به نظر می‌رسید که این جایگاه را خیلی راحت از دست بدهد. حالا خبر مثبت شدن تست دوپینگ قهرمانان این رشته همه چیز را به هم ریخته است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| دوپینگ ورزش ایران را آشفته کرده و این اتفاق تنها در فاصله یک ماه رخ داده است. ابتدا دوپینگ قهرمان ووشو ایران مثبت شد، کمتر از چند ساعت بعد از اعلام این خبر، دوپینگ یک قهرمان دیگر ووشو مثبت شد. مصطفی ماهی بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال خوزستان، مهدی پاشازاده را متهم به ترویج دوپینگ در فوتبال کرد و حالا هم تست دوپینگ مریم هاشمی دیگر قهرمان ووشو ایران مثبت اعلام شده است. در فاصله یک هفته، ووشو ایران از عرش به فرش رسید. رشته‌ای موفق که قدرت اول جهان است و بعید به نظر می‌رسید که این جایگاه را خیلی راحت از دست بدهد. حالا خبر مثبت شدن تست دوپینگ قهرمانان این رشته همه چیز را به هم ریخته است.

 

تقوی و قلی‌پور محروم شدند

 

حمیدرضا قلی‌پور اولین ورزشکاری بود که تست دوپینگش مثبت شد. تست دوپینگ قلی‌پور مربوط به سال 2018 میلادی است؛ زمانی که تیم ملی ووشو در رقابت‌های جهانی چین با کسب هفت مدال طلا و یک نقره به قهرمانی رسید. حالا با اعلام فدراسیون جهانی ووشو، قلی‌پور چهار سال از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شده است. چند ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که فدراسیون جهانی ووشو از مثبت شدن تست دوپینگ معین تقوی دیگر ووشوکار ایران خبر داد.

 

امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو درباره اعلام دوپینگ قلی‌پور و تقوی بعد از گذشت 2 سال می‌گوید: «موضوع دوپینگ این 2 ورزشکار مربوط به مسابقات جام‌جهانی 2018 چین است و بعد از بررسی، نمونه‌ها به ورزشکاران اعلام شد. همچنین یکی از ورزشکاران درخواست نمونه B کرد و دیگری خواستار ارائه دفاعیات خود شد.»

 

قلی پور دوپینگ

 

دوپینگ قهرمان ووشو زنان هم مثبت شد

 

ورزش ایران هنوز از شوک مثبت شدن دوپینگ قلی‌پور و تقوی خارج نشده بود که با اعلام فدراسیون جهانی ووشو، دوپینگ مریم هاشمی قهرمان ووشو زنان جهان هم مثبت شد و رئیس فدراسیون ووشو ایران هم این خبر را تایید کرد. صدیقی درباره مثبت شدن تست دوپینگ هاشمی می‌گوید: «نمونه دوپینگ یکی از ورزشکاران ما که سال 2019 در مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته است مثبت بوده، اما موضوع همچنان در دست بررسی است و هنوز رأی صادر نشده و به ما هم اعلام نکرده‌اند.»

 

داستان هاشمی اما با ماجرای تقوی و قلی‌پور فرق می‌کند؛ دوپینگ هاشمی برخلاف آن 2 ووشوکار در سال 2019 مثبت شده و هیچ ارتباطی با رقابت‌های جهانی چین در سال 2018 ندارد. موضوعی که می‌تواند زنگ خطری برای این رشته ورزشی باشد. تایید سه مورد دوپینگ طی یک سال خبر از مشکلات بیشتر می‌دهد و برخی بر این باورند که تعداد ورزشکاران دوپینیگی ایران در این رشته ورزشی بیشتر از اینهاست و به احتمال زیاد باید منتظر خبرهای جدیدی در این رشته ورزشی باشیم.

 

دوپینگ

 

فدراسیون ووشو پنهان‌کاری کرد؟

 

سه قهرمان ایران در سال‌های 2018 و 2019 دست به دوپینگ زدند و طبق گفته رئیس فدراسیون ووشو، حکم محرومیت این ورزشکاران یک سال و نیم است که در سایت فدراسیون جهانی وجود دارد. اما سوالی که بی‌پاسخ مانده این است که چرا این خبر تازه رسانه‌ای شده است؟ به همین خاطر است که رسانه‌ها فدراسیون ووشو را متهم به پنهان‌کاری کرده‌اند، صدیقی هم به این اتهام واکنش نشان داده و ضمن رد هرگونه پنهان‌کاری در این فدراسیون گفته است: «آرای دوپینگ قلی‌پور و تقوی یک سال و نیم است که روی سایت فدراسیون جهانی بوده، اما هیچ کسی به سراغ این خبر نرفته است. بهتر است رسانه‌ها وظیفه خود را انجام دهند تا به ما اتهام نزنند.»

 

ووشوی مردان

 

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و رشته ووشو

 

داستان پنهان‌کاری فدراسیون ووشو تا آنجا پیش رفت که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مجبور شد واکنش نشان دهد. فرشاد شارکی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، در مورد شائبه‌های به‌وجود‌آمده در خصوص پنهان ماندن تست مثبت دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی در داخل کشور و این مساله که مدت‌ها قبل این خبر از سوی فدراسیون جهانی ووشو اعلام شده است می‌گوید: «باید بگویم هر نهادی که متولی انجام تست دوپینگ است وظیفه مدیریت نتایج تست را نیز بر عهده دارد. در این مورد به‌خصوص هم فدراسیون جهانی ووشو مسئول انجام تست دوپینگ بوده و بعد از اعلام جواب تست‌ها آن را رسانه‌ای کرده و در اختیار فدراسیون ووشو هم گذاشته است.»

 

مهدی علی‌نژاد و سوالی که باید جواب دهد

 

طبق اعلام فدراسیون جهانی، تاکنون سه ووشوکار ایرانی به دلیل دوپینگ با محرومیت‌های سنگین روبه‌رو شده‌اند و تا چهار سال دیگر اجازه فعالیت در این رشته ورزشی را ندارند. اما سوالی که حالا مطرح شده این است که فدراسیون ووشو چه نقشی در این اتفاق دارد؟ فدراسیونی که حالا یک رئیس جدید دارد، اما باید قبول کنیم که هیچ مسئولیتی در این موضوع نداشته است. تنها فردی که باید پاسخگوی این فاجعه باشد مهدی علی‌نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و رئیس پیشین فدراسیون ووشو است. تمام این اتفاقات زمان حضور او در رأس فدراسیون ووشو رخ داده است و حالا به عنوان مهم‌ترین معاون وزارت ورزش و جوانان باید پاسخگوی عملکرد خود در این فدراسیون باشد. بی‌شک، علی‌نژاد زحمات زیادی برای این رشته ورزشی کشیده و کسب نتایج درخشان در این رشته ورزشی گواهی بر این مدعاست؛ اما این نتایج درخشان باعث نمی‌شود افراد از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کنند.

 

نظر شما