شناسهٔ خبر: 41817460 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

استاد حوزه علمیه در گفت و گو با الیوم:

واقعه کربلا نتیجه عدم اجابت به دعوت غدیرخم است/ غدیر به مهمترین مسائل روز جهان پاسخ می دهد/ واقعه غدیرخم؛ راهکار تداوم حقیقت، نبوت و معجزات

آیت الله قائم مقامی گفت: انسان ها در عصر آخرالزمان توفیق پیدا می کنند که در سطح عمومی تجربه پیدا بکنند، غدیری بشوند یعنی حاکمیت دین خدا را باید بپذیرند چون دین در صورتی زلال بودن خودش را حفظ می کند که حاکم بر انسان باشد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سید محمد قائم مقامی استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در مورد غدیر و اهمیت غدیر تا قیام قیامت اگر سخن بشود حق آن ادا نخواهد شد، گفت: یکی از مطالب این است که عید غدیر موضوعی در کنار موضوعات نیست، مقوله ای در کنار سایر مقولات نیست بلکه مقوله اصلی و موضوع اصلی است و ما معتقدیم به واسطه غدیر ما در جهان و در عالم وجود دو جریان داریم؛ دو مقوله که یکی غدیر است، مسلک غدیر، جریان غدیر ، یک مطلب و جریانی است جهانی و در برابر آن هم مکتب ضد غدیر در مقابل غدیر که آن هم جهانی است و عمومیت دارد، از جهات مختلف می شود درمورد آن صحبت کرد. وی افزود: یکی از معانی غدیر این است که انسان و جهان وقتی با بینات و معجزات روبرو می شود و عید غدیر را می بیند وجود انبیاء یعنی بینات، یعنی معجزات، یعنی حقایق روشن بعد از آن دچار سیر ارتجاعی نشود، به تعبیر قرآن کریم اتخاذالعجل نکند موسی علیه السلام با بینات به نزد بنی اسرائیل آمدند و یک معجزات عظیم را نشان دادند که یعنی اثبات عینی وجود خداوند نه فقط اثبات ذهنی و فلسفی، یعنی در معجزه انسان به طور عینی می بیند که خداوند وجود دارد، قدرت دارد و خدا حق است، که شما بعد از موسی علیه السلام و بینات اتخاذالعجل می کردید و به سراغ گوساله پرستی رفتید یعنی انحراف، یعنی سقوط. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه معنای غدیر این است که انسان وقتی با چنین مقطعی از عمرش روبرو می شود که معجزات وکرامات را می بیند، تاکید کرد: انسان با واقعه غدیرخم عصمت و علم را می بیند، نبوت را می بیند و فلسفه غدیر این است که ادامه پیدا بکند، غدیر راهکار تداوم حقیقت است، راهکار تداوم نبوت است، راهکار تداوم معجزات است. آیت الله قائم مقامی با اشاره به اینکه غدیر به ما می گوید بینات و معجزات درخصوص مقطعی نبود و در حضور وحی انجام می شد، بلکه اگر کسی لیاقت داشته باشد، فهم داشته باشد، توفیق داشته باشد و راهکار را بپذیرد مربوط به همیشه اوقات می شود، افزود: با غدیرخم حقایق نبوت و معجزات و بینات نبوت ادامه پیدا می کند و یکی از مسائل بسیار مهم ماجرای غدیر در واقع پاسخ به این پرسش عظیم جهانی است، از قدیم بوده هنوز هست، همان نبا العظیم، خبری که در آن اختلاف هست و آن خبر این است که آیا ممکن است دین بعد از نزول و وحی همچنان پاک و زلال و خالص باقی بماند یا نه، این سوال انسان ها بوده و انسانها در سطح بررسی جمعی خود پاسخ منفی دادند؛ پاسخ غدیر در این مورد روشن است که می گوید بله دین نیامده است که در مقطعی فقط زلال و پاک و حاکم باشد دین آمده است که همیشه اینگونه باشد به شرطها و شروطها، و شرط و شروط آن را غدیر ذکر می کند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» . این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: غدیر مسائل بیشماری دارد و بروزترین مسائل در گرو غدیر است و غدیر به مهمترین مسائل روز جهان پاسخ می دهد. وی معتقد است ماجرای غدیر حقیقت عالم وجود و اصلی ترین مقوله عالم است و غدیر هم باید توسط علما و فقها و محققین با علم و عقل و استدلال بیان بشود و هم در بعد هنری و در بعد ذوق و تخیل و احساس و حب و زیبایی است. آیت الله مقامی در این خصوص گفت: البته از قدیم هم اینطور بوده است که ماجرای غدیر علاوه بر انعکاس در عالم اندیشه و معارف... در عرصه هنر هم تجلی کرده است، مثلا در عرصه شعر، به طوری که علامه امینی کتاب الغدیر را بر مبنای بازتاب این واقعه در اشعار نوشته است ، از اول این واقعه انعکاس در شعر داشته است و شعر هم به عنوان یکی از منابع اصلی می باشد و در تمام ابعاد هنری زمان ما، هنرهای معاصر و سینما و تلویزیون و هنرهای دیجیتالی و غیره باید این حقیقت ابلاغ و اعلام بشود و این حقیقت باید به گوش انسان برسد. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هنر هم یک زبان گویا، بلیغ و رسایی است، افزود: کار هنر این است که به عنوان زبان، حقیقت را ابلاغ و اعلام بکند و انعکاس بدهد، در حال حاضر کار سینما باید این باشد که حقیقت غدیر را به طرز شایسته و مناسب ارائه بدهد و به گوش انسان برساند و انسانها بفهمند که یا باید زیرسایه غدیر باشند یا زیرسایه ضد غدیر و سومی ندارد. وی ابراز داشت: یکی از نکات مهم این است که ماجرای غدیر کل انسان و جهان عالم را به دو بخش تقسیم می کند، انسان یا زیرسایه غدیر قرار می گیرد البته با درجات مختلف یا در زیر سایه نقطه مقابل، هنرها باید در این زمینه به میدان بیایند و نپندارند که ماجرای غدیر و عاشورا را به عنوان موضوعی در کنار موضوعات ببینند اینطور نیست، و سوژه ای در کنار سایر سوژه ها نیست، اینها سوژه ی اصلی می باشد و به آن اصطلاحا سوژه مهیمن می گویند یعنی مسلط و حاکم و غالب، کربلا و عاشورا که بعد از غدیر می آید علت آن است که وقتی انسان به ندای غدیر پاسخ منفی داد نتیجه آن می شود عاشورا و کربلا. آیت الله قائم مقامی با بیان اینکه واقعه کربلا نتیجه عدم اجابت انسان به دعوت غدیر است، افزود: کربلا و عاشورا موضوعی در کنار موضوعات نیست و موضوع مهیمن و اصلی است ، هنر هم باید اینگونه باشد و هنرمند هم باید بگوید من در تمام کارهای خودم و در تمام فیلمها، موسیقیها و نقاشی های خودم می خواهم این حقیقت را انعکاس بدهم و هربار هم به نحوی می خواهم آن را به این حقیقت ربط بدهم که اگر هنرمند این حقیقت را پیدا بکند هنر او واقعا هنر است ، زمانی بگوییم که حق یا شکرانه آن زبان را که نعمت خداوند است ادا کردیم و آن هنر را نعمت خداوند می دانیم و خوب سخن گفتن هم هنر است و شکرانه این نعمت این است که حرف خوبی داشته باشیم و بزنیم و مهمترین حرف خوب هم غدیر می باشد و اعلام این حقیقت به انسان و آنچه که با انبیا به این جهان آمد قابلیت تداوم را دارد و مقطعی نبوده است. این استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب مبارک اسلامی ایران، جهان در آستانه این حقیقت قرار گرفته است کل جهان در آستانه فهم قرار گرفته که باید تجربه عظیمی را برای اولین بار انجام بدهد ولی متاسفانه در سطح وسیع حقیقت غدیر را تجربه نکرد ، تجربه غدیر همیشه اختصاص به خواص داشت ، ما معتقدیم در عصر آخرالزمان انسان ها توفیق پیدا می کنند که در سطح عمومی تجربه پیدا بکنند، غدیری بشوند یعنی حاکمیت دین خدا را باید بپذیرند چون دین در صورتی زلال بودن خودش را حفظ می کند که حاکم بر انسان باشد نه اینکه محکوم به آرا و هواهای بشر شده باشد، تجربه غدیر با انقلاب اسلامی شروع شده به لطف خدا روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

نظر شما