شناسهٔ خبر: 41816978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گمانی‌زنی‌ها درپی احتمال جنگ سوم اسرائیل و حزب‌الله لبنان؛

لباس سیاه بر تن عروس غرب آسیا

با توجه به مشکلات اقتصادی از پیش موجود در لبنان و فعال بودن آتش زیر خاکستر اعتراضات این کشور، روزنامه الدیار با بیان گستره دامنه‌ی خسارات انفجار نوشت: "این حادثه می‌تواند باعث بروز بحرانی قابل توجه شود که بحران اقتصادی موجود را تشدید و آن را به یک فاجعه ملی تبدیل می کند مگر اینکه دنیا اقداماتی را به نفع لبنان آغاز کند."

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ لبنان کشوری با جمعیت شش میلیونی در غرب آسیا و در همسایگی مدیترانه، که بالاترین میزان درآمد سرانه غیرنفتی در منطقه را دارد و به عنوان "عروس خاورمیانه" طی سال‌ها از پتانسیل‌های گردشگری، توریستی و همچنین ظرفیت های لازم برای سرمایه‌گذار‌های خارجی برخوردار بوده است.

سالانه ۱۸ درصد از درآمد سرانه این کشور از طریق گردشگری تامین می‌شود. بندر بیروت در غرب لبنان، از جمله مبادی اصلی اقتصادی این کشور محسوب می‌گردد که سالانه پذیرای حدود سه هزار کشتی برای انجام صادرات و واردات است؛ ۷۰ درصد کالاها و ۸۰ درصد مواد غذایی  مورد نیاز این کشور از طریق بندر بیروت انجام می‌شود.

در کنار این، افزایش فساد دولتی و افزایش قیمت‌ها در این کشور سبب گردید تا لبنان از اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراضات مردمی باشد و تلاش نخست‌وزیر سابق و فعلی لبنان تا امروز به نتیجه‌ی مطلوبی در حوزه‌ اقتصادی به دنبال نداشته‌است. حدود ۹۰ میلیارد دلار بدهی خارجی، افزایش نرخ بیکاری تا ۴۰ درصد، کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم تا ۱۲ درصد، تحریم‌های امریکا و در ماه‌های اخیر گسترش ویروس کرونا و ابتلای ۴۹۰۵ نفر به این بیماری، بر پیچیدگی اوضاع اقتصادی این کشور افزوده بود. علاوه‌بر این، از سویی اختصاص سالانه ۱۸ میلیارد دلار بودجه، که ۲ میلیارد آن از طریق صادرات تامین می شده  و بندر بیروت نقش اساسی داشته  و از سویی دیگر آلوده شدن حدود ۱۵ هزار تن گندم با سم ناشی از انفجار  نیترات آمونیوم و برآورد خسارات احتمالی ۳ تا ۵ میلیارد دلاری به این کشور، می‌تواند لبنان را در وضعیتی بسیار سخت‌تر از گذشته قرار دهد.

لباس سیاه بر تن عروس غرب آسیا

این حادثه که ناشی از انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت بوده، محموله‌ی مصادره شده‌ای است که یک کشتی، در سپتامبر ۲۰۱۳ با پرچم کشور مولداوی و با ۲۷۵۰تن نیترات آمونیوم، از گرجستان به سمت موزامبیک در حرکت بود که توقف در بندر بیروت برای انجام ترمیماتی در کشتی، بازرسان بندر با کشف محموله موجود در کشتی مانع از حرکت آن شده و در این بندر متوقف و مصادره گردید و  در سال ۲۰۱۴، نیترات آمونیوم به  انبار شماره ۱۲ بندر بیروت منتقل و به دلیل اختلاف نظرهای قضایی  به مدت ۶ سال، این محموله همچنان در بندر باقی ماند.

حسن دیاب نخست وزیر این کشور پس از انفجار در بندر بیان داشت: "آنچه امروز اتفاق افتاد بدون حساب نخواهد بود و مسئولان این فاجعه هزینه آن را پرداخت خواهند کرد". همچنین در اظهار نظری دیگر گفت حقایقی در این خصوص از ۲۰۱۴ وجود دارد اما تا اعلام نتایج تحقیقات پیگیری نخواهد کرد.

با توجه به مشکلات اقتصادی از پیش موجود در لبنان و فعال بودن آتش زیر خاکستر اعتراضات این کشور، روزنامه الدیار با بیان گستره دامنه‌ی خسارات انفجار نوشت: "این حادثه می تواند باعث بروز بحرانی قابل توجه شود که بحران اقتصادی موجود را تشدید و آن را به یک فاجعه ملی تبدیل می کند مگر اینکه دنیا اقداماتی را به نفع لبنان آغاز کند".

تاکنون اظهارنظری مبنی بر تروریستی بودن حادثه اخیر به طور رسمی منتشر نشده؛ اما در مصاحبه‌ای که "خلیل الحلو" کارشناس نظامی و سرتیب بازنشسته لبنانی با العین‌نیوز داشته است، اظهار داشت: "شواهد و مدارکی وجود دارد که احتمال وقوع این حادثه را در نتیجه بمب گذاری اسرائیل حذف نمی کند و قبل از انفجار پرواز هواپیماهای اسرائیلی در این کشور ثبت شده است."

لباس سیاه بر تن عروس غرب آسیا

سایت خبری "المصری الیوم" در گزارشی بیان داشت که کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، یک ساعت پیش از حادثه، با پخش گزارشی به طور زنده از منطقه مرزی رژیم‌صهیونیستی و لبنان، از آمادگی حداکثری ارتش این کشور در مرز با لبنان تاکید کرده است."

همچنین عمربن عبدالعزیز یکی از مخالفین دولت سعودی با مقایسه انفجار در بندر بیروت و انفجار‌ رخ داده طی هفته های اخیر در ایران این حوادث را از عملیات کیفی رژیم صهیونیستی، علیه محور ایران دانست.

علی‌رغم برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه که می‌توانسته اقدامی علیه مقر تسلیحات حزب الله لبنان در بندر بیروت بوده باشد و این حادثه مقدمه و آغازگر جنگ سوم با حزب‌الله لبنان و یا جنگ‌ داخلی لبنان باشد. با وجود مشکلات ناشی از بحران اقتصادی-سیاسی  و در حال حاضر تخریب گسترده‌ی گلوگاه اقتصادی که نوعی تشدید محاصره اقتصادی این کشور خواهد بود، بیروت در موضع ضعف قرار گرفته و شکست آن محتمل خواهد بود. این رژیم در ساعت اولیه انفجار بر دست نداشتن در این حادثه تاکید و آمادگی تل‌آویو را برای کمک به حادثه‌دیدگان لبنان اعلام داشت.

لباس سیاه بر تن عروس غرب آسیا

اما علی‌رغم اظهارات متفاوت  پیرامون حادثه‌ای که آن را می‌توان هیروشیمای غرب‌آسیا دانست؛ سردبیر الاخبار "ابراهیم العین" این حادثه را سقوطی بزرگ دانسته که می‌تواند تصویری از فروپاشی بزرگی که مرکز کشور را تحت تاثیر قرار داده است، باشد. در واقع العین این فروپاشی را فروپاشی تراژدیکی می داند که اعتماد مردم را نسبت به افراد، گروه و احزاب لبنانی از بین برده و این فروپاشی مقدمه نوعی فروپاشی اخلاقی در لبنان خواهد بود.

گزارش از سعیده اسدی

نظر شما