شناسهٔ خبر: 41815154 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کرونا کارکرد تلویزیون را تغییر داد

«رسانه معلم» جایگزین رسانه سرگرمی‌ساز

روزنامه جوان

مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما به تازگی گزارش نظرسنجی خود از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷سال درباره برنامه‌های سیما در فصل بهار۱۳۹۹ را منتشر کرد که با اعلام‌این نتایج مشخص شد ۷/ ۸۳ درصد از این رده سنی، بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند.

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بر اساس این نظرسنجی، شبکه پویا با جذب ۸/ ۴۱ مخاطب نوجوان، در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن شبکه‌های ۲ (۳ /۳۲) و آموزش (۸/ ۳۰) در رتبه‌های بعدی جا گرفته‌اند. تحلیل و بررسی این آمار، اما نکته‌های مهمی را به دست می‌دهد. بر اساس این نظرسنجی، نوجوانان در فصل بهار به طور متوسط سه ساعت و ۱۹دقیقه در شبانه‌روز برنامه‌های سیما را تماشا کرده‌اند. نکته ویژه اینکه بدون شک در این بین استقبال کودکان و نوجوانان و تا حدی جوانان به بهره‌گیری از برنامه‌های شبکه آموزش است.

این مهم وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که در نظر بگیریم در این ماه‌ها و در شرایط تعطیلی مدارس، رویکرد رسانه‌ای این گروه سنی بنا به طبیعت ساختاری در این فصل و البته در شرایط تکثر رسانه‌ای در سال‌های اخیر به تماشای برنامه‌های تفریحی در قیاس با برنامه‌های آموزشی متمرکزتر است.

با این توضیح وقتی در نظر بگیریم به جز شبکه پویا، شبکه ۲ نیز به عنوان شبکه ستادی کودک و نوجوان در چارت سازمان صدا و سیما معرفی شده است و از دیگر سو برنامه پرمخاطب «بچه محل» با هنرمندی «داریوش فرضیایی» نیز از جمله پربیننده‌ترین برنامه‌های گروه سنی کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان است، به نتیجه قابل توجهی می‌رسیم.

بار‌ها از زبان مدیران سازمان صدا و سیما شنیده‌ایم که پس از شیوع ویروس کرونا دو مسئولیت کمک به جبهه آموزش و از سوی دیگر بهداشت ایران دو بال اصلی رسانه ملی جهت پرواز مخاطبان از قفس کرونا بوده است. آمار اخیر که به خوبی گواه بر مقبولیت بالای برنامه‌های آموزشی شبکه «هفت» به ویژه «مدرسه تلویزیونی ایران» است، جدای از اثبات موفقیت این شبکه در این راه، سند مشخصی برای نمایش جای خالی سامانه «رسانه معلم» در سیستم آموزشی کشور است.

«رسانه معلم» به حکم شیوع ویروس کرونا، حالا به توفیقی اجباری برای وزارت آموزش و پرورش بدل شده است تا نه تنها این روز‌ها بلکه در برنامه‌ریزی برای دوران «پسا کرونا» از این بستر در راه اجرای عدالت آموزشی و فراهم‌کردن فرصت برابر آموزشی برای جامعه هدفش طرحی نو دراندازد.

نظر شما