شناسهٔ خبر: 41813365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و اوکراین درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

دنیای‌اقتصاد : وزرای امورخارجه ایران و اوکراین درباره نتایج سفر اخیر هیات مذاکره‌کننده ایرانی به کی‌یف برای پیگیری روند رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت‌وگو کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در گفت‌وگوی تلفنی دیروز وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین نتایج سفر اخیر هیات مذاکره‌کننده ایرانی به کی‌یف برای پیگیری روند رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای PS۷۵۲ اوکراین مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

دو وزیر امورخارجه نشست اخیر هیات‌های مذاکره‌کننده را گامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کردند با تداوم این مذاکرات و تبادل اطلاعات بین مراجع ذی‌ربط و ذی‌صلاح دو کشور این پرونده هرچه سریع‌تر به‌صورت رضایت بخش برای مردم دو کشور بالاخص خانواده و بستگان قربانیان این حادثه تاسف‌بار حل‌وفصل شود. در این گفت‌وگوی تلفنی ظریف بر آمادگی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده و بستگان قربانیان این حادثه به‌عنوان گامی در راستای کاهش غم و اندوه آنان تاکید کرد. در این تماس تلفنی وزیر امورخارجه اوکراین نیز بر آمادگی طرف اوکراینی برای سفر هیات مذاکره‌کننده آن کشور به تهران در مهر ماه سال‌جاری برای ادامه مذاکرات تاکید کرد.

گزارش معاون ظریف از مذاکرات بر سر هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه از برگزاری دور آتی مذاکرات با طرف اوکراینی درباره سانحه سقوط هواپیمای این کشور در نیمه دوم مهرماه در تهران خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محسن بهاروند»، درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و فرآیند خوانش جعبه‌های سیاه در فرانسه گفت: جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در فرانسه و در حضور نماینده کشورهایی که به‌نحوی در این موضوع دخیل بودند انجام و براساس آن تحلیل هم ارائه و صورتجلسه شد و همکاران سازمان هواپیمایی کشوری اینها را با خودشان به ایران برگرداندند.

او با بیان اینکه جزئیات اندکی باقی مانده است که به‌زودی گزارش نهایی آن منتشر می‌شود، اظهار کرد: این گزارش به اطلاع سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) و همچنین مردم خودمان خواهد رسید. در نهایت، توصیه‌هایی در این گزارش خواهد آمد که چگونه از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنیم.بهاروند درباره درخواست کشورهای ذی‌نفع برای انتشار کامل اطلاعات ابراز کرد: این صحبت‌ها، تکرار مکررات و بدیهی است چون گزارش در نهایت باید منتشر شود و اصولا انجام تحقیقات برای جلوگیری از تصادفات مشابه است، بنابراین باید این گزارش منتشر شود. توصیه‌هایی هم مطرح می‌شود که کشورهای دیگر از این تجربه استفاده کنند و از بروز چنین تصادفاتی در آینده جلوگیری شود. او افزود: بعضی از کشورها به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی موضوع و درخواست جدیدی از سوی آنها مطرح شده است یا ایران تحت فشار قرار دارد که این کار را انجام دهد درحالی‌که مساله انتشار گزارش کاملا بدیهی و روتین است.معاون وزارت امورخارجه درباره سفر هیات ایرانی به ‌ریاست خود به کی‌یف در هفته گذشته هم گفت: این سفر به‌همراه هیاتی متشکل از ۹ نفر از نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط از نیروهای مسلح، قوه قضائیه، ریاست‌جمهوری و سازمان هواپیمایی کشوری به اوکراین انجام شد و با همکاران اوکراینی مذاکرات خوبی داشتیم.

جلسه بعدی نیمه دوم مهر در تهران

بهاروند درخصوص مذاکرات با طرف اوکراینی توضیح داد: در روز اول سفر با نمایندگان ذی‌ربط اوکراینی و نمایندگان وزارت امورخارجه این کشور مذاکره داشتیم. در روز دوم هم با وزیر امورخارجه اوکراین مذاکره کردیم. ما نسبت به مذاکراتی که انجام شد تا اینجا خوش‌بین هستیم و تفاهم خوبی با همکاران اوکراینی داشتیم و سعی کردیم که سوءتفاهم‌ها رفع شود. او اضافه کرد: به‌دلیل شیوع کرونا و بعضی از مسائل حقوقی، این دیدارها مقداری با تاخیر مواجه شده بود که تا حدودی مسائل را در دیدار با همکاران اوکراینی برطرف کردیم و قرار شد در نیمه اول ماه اکتبر- حدود نیمه دوم مهرماه- جلسات در تهران ادامه پیدا کند.

این مقام مسوول در وزارت امورخارجه با بیان اینکه در دور آتی مذاکرات سه جلسه فنی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: یکی از این جلسات در مورد بحث‌های فنی است که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد، یک جلسه در مورد مسائل قضایی است که همکاران قوه قضائیه انجام می‌دهند و یک جلسه هم در مورد مسائل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیماست.بهاروند با ابراز اینکه «پس از آنکه این سه گروه با یکدیگر ملاقات کردند و پیشرفت حاصل شد، یک جلسه عمومی خواهیم داشت»، یادآور شد: در آن جلسه، من و همتای اوکراینی به‌علاوه همه گروه‌هایی که با هم مذاکره کردند، حضور خواهیم داشت و پیشرفت‌های آنها را می‌بینیم. او ادامه داد: اگر راهنمایی لازم باشد، راهنمایی‌هایی را انجام می‌دهیم و قدم‌های بعدی را تعریف می‌کنیم که دور بعدی مذاکره باشد. سعی‌مان این است که هرچه سریع‌تر در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه برسیم.

مبنای پرداخت غرامت

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اوکراینی‌ها مبنی بر دریافت حداکثر غرامت از ایران گفت: در مورد اصل غرامت ما موافق هستیم، به‌هرحال اشتباهی از جانب ما صورت گرفته است و مشکلی در این مورد نیست ولی مبنای غرامت باید مشخص شود. ما به همکاران اوکراینی گفته‌ایم که مبنای ما اسناد بین‌المللی است که عضو آن هستیم و نسبت به آن تعهد داریم. بهاروند با بیان اینکه مبانی پرداخت غرامت را می‌توان براساس اسناد بین‌المللی تعریف کرد، گفت: هر دو طرف می‌دانند این اولین تصادف هوایی نیست، بنابراین کاری هم که ما انجام خواهیم داد خیلی دور از تجربه سایرین در اتفاقات مشابه نباید باشد.

ما هم اسناد بین‌المللی را که به آنها تعهد داریم در نظر می‌گیریم و هم اینکه سعی می‌کنیم اگر امکانش وجود داشته باشد از عرفی که در سیستم بین‌المللی وجود دارد، خیلی فاصله نگیریم.

تایید فرآیند بررسی جعبه‌های سیاه

او درباره حضور نماینده ایکائو در پاریس برای خوانش جعبه‌های سیاه هم توضیح داد: نماینده سازمان ایکائو در پاریس حضور داشت و روند کار را کاملا تایید کرد، نمایندگان سایر کشورها هم کاملا تایید کردند، این تایید شامل دو مورد می‌شود؛ نخست تایید کردند که جعبه‌های سیاه هیچ‌گونه دستکاری نشده و کاملا به همان شکل طبیعی خود با وجود تصادفی که داشته، بوده است.

نظر شما