شناسهٔ خبر: 41812229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۰ درصد آتش‌سوزی مراتع در مناطق غربی و جنوبی استان اصفهان است

اصفهان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۵۶ مورد حریق از ابتدای سال تاکنون در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی استان رخ داد که ۹۰ درصد از آنها در مناطق غربی و جنوبی بوده است.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تا اکنون ۵۶ مورد آتش سوزی در۱۴۰ هکتار از مراتع اصفهان رخ داد که ۴۷ درصد آنها در مناطق غربی، ۴۳ درصد در مناطق جنوبی و  ۱۰ درصد در مناطق دیگر استان بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان حریق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت، اظهارداشت: ۹۰ درصد علت این آتش سوزی‌ها، بی احتیاطی افراد مختلف مانند گردشگران و دامداران است که مبادرت به روشن کردن آتش مراقبت نشده می‌کنند اما عوامل طبیعی مانند خشکی و خزان زود هنگام مراتع و پوشش‌های گیاهی مرتعی این شرایط را تشدید و وسعت حریق را افزایش داده است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه دمای هوا در تابستان امسال نسبت به شرایط معمولی، یک تا ۲ درجه افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، چادگان، گلپایگان، بویین و میاندشت، سمیرم، خوانسار، لنجان و نطنز گزارش شده است.

وی به وقوع حریق در مراتع " سِفتِجان " شهرستان فریدن اشاره کرد و گفت: این حادثه ساعت ۱۶ امروز به مساحت حدود ۲ هکتار اتفاق افتاد که با تلاش یک ساعته عوامل امدادی مهار شد.

سفتجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان است.

شیشه فروش از مردم خواست که از روشن کردن آتش و انداختن بطری و اشیای فلزی در مراتع خودداری کنند و با مشاهده آتش در مراتع و عرصه‌های زیست محیطی آن را در اسرع وقت به شماره‌های ۱۱۲ هلال احمر یا ۱۵۰۴ فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

حدود ۲ میلیون هکتار از اراضی مرتعی استان، مستعد آتش‌سوزی است که بیشتر آن در شهرستان‌های غربی و جنوبی قرار دارد و به همین دلیل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست کرد تا ۲ پایگاه دائمی اطفای حریق در این مناطق ایجاد کند.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار  مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های طبیعی و ملی تشکیل می‌دهد و از این میزان حدود یکصد هزار هکتار جنگل، ۶ میلیون هکتار مرتع و سه میلیون هکتار بیابان است.

نظر شما