شناسهٔ خبر: 41807525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مصاحبه| تحلیلگر لبنانی: انفجار بیروت بخشی از یک رخداد مهم و سرنوشت ساز در صحنه سیاسی لبنان است

یک نویسنده و سیاستمدار لبنانی با اشاره به انفجار مهیب بیروت گفت: انفجار روز سه شنبه می‌تواند بخشی از یک رخداد مهم و سرنوشت‌ساز در صحنه سیاسی لبنان باشد و از نظر حجم فاجعه انسانی در کشور نیز یک رخداد خاص است.

صاحب‌خبر -

دکتر« نسیب حطیط» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در خصوص انفجار روز گذشته در بندر بیروت پایتخت لبنان اظهار داشت: فرضیه اقدام تروریستی به ویژه در لبنان و در برهه زمانی مشکوک کنونی منتفی نیست زیرا پیش از صدور حکم دادگاه بین المللی در ارتباط با ترور رفیق حریری رخ داده است .

وی در خصوص جزئیات این انفجار مهیب و دلیل انبار کردن این حجم زیاد سدیم نیترات بدون توجه و مراقبت دقیق از آن گفت: در مورد جزئیات انفجار آنطور که نهادهای امنیتی و رسانه‌ای اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که این حادثه  ناشی از انفجار مخزن سدیم نیترات بود که به اشتباه از 6 سال پیش در این محل ذخیره شده بود و سهل انگاری و کوتاهی در نظارت بر این محموله موجب وقوع  انفجار روز گذشته  شد اما فرضیه اقدام تروریستی به ویژه در لبنان و در برهه زمانی مشکوک کنونی منتفی نیست زیرا این حادثه پیش از صدور حکم دادگاه بین المللی رخ داده است.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی ادامه داد: با یک نگاه تحلیلگرانه در خصوص اخباری که رسانه‌های لبنانی و عربی در خصوص انفجار روز گذشته منتشر کردند شاهدیم که گویی به دنبال ضربه مشخص و یا یک حادثه امنیتی مشخصی در قبال حزب الله و مقاومت در لبنان بودند زیرا در لحظات نخست انفجار این رسانه ها اعلام کردند که یک اقدام نظامی اسرائیلی علیه انباری در بندر بیروت رخ داده است که وابسته به حزب الله است و سپس اعلام کردند که نیروهای مسلح حزب الله در بندر حضور دارند و همچنین  در ابتدا اعلام کردند، انفجار در ضاحیه جنوبی لبنان رخ داده است.

حطیط اظهار داشت: این یک ارزیابی تحلیلگرانه است که بر اساس آن می‌توان گفت، گویی آنان در جریان یک اقدام امنیتی در آستانه صدور تصمیم دادگاه بین المللی و یا همزمان با آن در خصوص ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان بودند و زمانی که انفجار رخ داد تصور کردند آنچه به آنان اطلاع داده شده ، تحقق یافته  است.

به گفته وی ، لبنان از بیش از دو یا سه هفته پیش شاهد مقدمات و زمینه چینی برای یک حادثه پیش از صدور تصمیم دادگاه بین المللی بود از جمله اتفاقاتی که موجب شد برخی از وزیران استعفا دهند و سپس برخی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های لبنانی و عربی به تکاپوی تحریم و فتنه انگیزی افتادند و علاوه بر این در لبنان حوادث امنیتی مشکوکی از دخالت نهادهای جاسوسی منطقه‌ای و عربی و غیر عربی در شمال سوریه رخ داد بنابراین انفجار روز سه شنبه می‌تواند بخشی از یک رخداد مهم و سرنوشت ساز در صحنه سیاسی لبنان باشد و از نظر حجم فاجعه انسانی در کشور نیز یک رخداد استثنایی به شمار می‌آید که لبنان در زمان جنگ داخلی و یا خارجی و در جریان حملات اسرائیل و یا در سطح سیاسی مشابه آن را به خود ندیده بود .

اکنون باید پرسید آیا این حادثه که رخداد فاجعه بار انسانی به شمار می‌آید می‌تواند موجب پایان تحریم شود یا از آن سوء استفاده خواهد شد؟ اگر باور ما این است که آمریکا و متحدانش هیچ حس انسانی ندارند آیا از این رخداد فاجعه بار برای اجرای تحریم و یا درخواست امتیاز دهی تحت عنوان ارتباط دادن کمک‌های انسانی و شکست تحریم در مقابل این امتیازدهی‌ها بهره برداری خواهند کرد؟

وی ادامه داد: معتقدم کسانی که در لبنان ایستادند، همچنان ایستادگی خواهند کرد و شکست نخواهند خورد و پرچم سفید را با وجود این حادثه فاجعه بار از چند محور بالا نخواهند بود؛ محورهایی که شامل تحریم اقتصادی و یا اقدامات تحریک آمیز اسرائیل و یا نرخ ارز و دلار می‌شود و مسائل معیشتی را نیز در برمی‌گیرد .

این کارشناس لبنانی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در هرحال فاجعه بزرگ در لبنان رخ داده است و ممکن است شمار قربانیان به پنج هزار نفر شامل شهید و مجروح و مفقودین برسد به اضافه خسارت‌های مادی و اقتصادی سنگینی که برجا گذاشته است.

حطیط در ارزیابی نهایی خود در قبال این انفجار تصریح کرد: شتاب برخى سیاستمداران مشکوک که استعفا دادند و یا برخی رسانه های مشکوک براى تشکیل کمیته تحقیق بین المللى بلافاصله پس از انفجار و‌کمتر از 24 ساعت پس از آن ، مهر تایید و یا دلیلی بر این است که به این باور برسیم که حادثه بندر بیروت، یک حادثه اتفاقی نبود بلکه رخدادی طراحی شده پس از شکست دادگاه بین المللی در متشنج کردن لبنان و اتهام زنی به مقاومت و قطع سر آن پس از حدود 14 سال فرسایش مالی و سیاسی و فتنه انگیزی در لبنان  است.

انتهای پیام/

نظر شما