شناسهٔ خبر: 41806487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد تند مقامات سابق آمریکا علیه اظهارنظر ترامپ درباره علت انفجار بیروت

مقامات سابق دولت آمریکا در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور این کشور درباره «حمله به بندر بیروت»، این اظهارات را غیرمسئولانه توصیف کرده و گفتند او منبع موثقی محسوب نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات سابق دولت آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را به‌خاطر اظهارنظر درباره علت وقوع انفجار در بیروت به باد انتقاد گرفتند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «برت مک‌گورک»، مقام امنیت ملی سابق دولت آمریکا در واکنش به ادعای ترامپ گفت: «برای یک رئیس‌جمهور به‌شدت غیرمسئولانه است که در جایگاه مخصوص ایستاده و درحالی که صدها نفر همچنان مفقود هستند یا تحت مداوا قرار دارند درباره این حادثه بین‌المللی اینطور اظهارنظر کند».

مک‌گورک افزود، وزارت دفاع آمریکا باید فوراً این گندکاری ترامپ را رفع و رجوع کند.

«والتر شاب» مدیر سابق امور اخلاقی کارکنان دولت آمریکا نیز گفت، آمریکا باید تا زمانی که اطلاعات موثق درباره این حادثه منتشر نشده است از گمانه‌زنی در این رابطه پرهیز کند و ترامپ‌‌ «منبع موثقی» در این خصوص نیست.

همچنین سه منبع مطلع در وزارت دفاع آمریکا نیز در رد ادعاهای ترامپ، به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته‌اند که ارتش ایالات متحده هیچ شواهد و مدارکی ندارد که نشان دهد انفجار مهیب روز سه شنبه در بندر بیروت ناشی از یک حمله باشد (جزئیات بیشتر).

 ترامپ روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود که به نظر میرسد این انفجار ناشی از «یک حمله وحشتناک» باشد.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود که سران نظامی آمریکا ارزیابی کرده‌اند که به نظر می‌رسد انفجارهای بیروت ناشی از یک حمله یا یک بمب باشد.

در پی انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت تا کنون مرگ بیش از یکصد نفر تایید شده و بیش از ۴۰۰۰ نفر نیز مجروح شده اند.

انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتداء انفجار کوچک و سپس انفجار شدید رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شدت انفجار در بندر بیروت به‌قدری مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.

دیده‌بان زمین لرزه اردن اعلام کرد که نیروی انفجار بیروت معادل نیروی زلزله‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر بوده است.

انتهای پیام/م

نظر شما