شناسهٔ خبر: 41806079 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی:

اسلام مسئله فقرزدایی را یکی از مهم‌ترین دستورات خود قرار داده است

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت:یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فقر، فقر فرهنگی به معنای نداشتن آگاهی لازم در نگرش به زندگی است که ریشه بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در پیامی به همایش پیامد‌های فقر فرهنگی و فرهنگ فقر از منظر حضرت علی (ع) که در اراک در حال برگزاری است، آورده است: قبل از هر چیز برگزاری این همایش و تقارن آن با ایام مبارک عید غدیر را به همه شرکت کنندگان در این مراسم تبریک و تهنیت می‌گویم.

در این پیام آمده است: اسلام مسئله فقرزدایی را یکی از مهم‌ترین دستورات خود قرار داده و راهکار‌های برون‌رفت از آن را در آیات و روایات بیان داشته است، البته واژه فقر را از جنبه‌های مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد، اگر فقر، "فقر الی الله" باشد یعنی انسال خالق هستی را منبع خیرات بداند و خود را در همه چیز نیازمند و محتاج خدایی بداند که بی‌نیاز و ستوده است و او را بندگی و عبودیت کند، چنین فقری پسندیده و موجب مباحات بیشتر است.

در این پیام می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فقر، فقر فرهنگی به معنای جهالت و نداشتن آگاهی لازم در نگرش به زندگی است که ریشه بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی است که مبارزه جدی را می‌طلبد و برنامه‌ریزی‌های صحیح، اصلاح فرهنگ عمومی جامعه، پرداختن به مقوله اخلاق اسلامی و عزم جدی در این مبارزه نقش بسزایی دارد. از این رو لازم است همه علما، اندیشمندان، متفکران اسلامی ضمن تبیین و تشریح همه جوانب آن، برای زدودن ریشه‌های این معضل بکوشند.

در این پیام آمده است: یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله و الله هو الغنی الحمید" (فاطر ۱۵) یا همانگونه که علی (ع) می‌فرماید:" الهی کفی بی اذا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا"، اما در مقابل این فقر ممدوح، موارد دیگری نیز وجود دارد که از نظر اسلام مورد نکوهش واقع شده است، امیرالمومنان علی (ع) در خطبه ۲۶ نهج‌البلاغه ضمن بیان فقر‌های موجود در آن زمان از جمله فقر فرهنگی، دینی، اخلاقی، اقتصادی و امنیتی، هدف از بعثت پیامبر (ص) را خروج از این وضعیت به می‌شمارد.

در ادامه این پیام آمده است: امیدوارم این همایش ملی با بررسی ابعاد ظاهری و پنهانی، فردی و اجتماعی این مساله بتوانند راهگشای اهل علم و مدیران عمل در حل آسیب‌ها و پیامد‌های اجتماعی فقر فرهنگی باشد، در خاتمه بار دیگر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش تشکر نموده و توفیق سعادت همگان را از خداوند منان خواستارم.

همایش پیامد‌های فقر فرهنگی و فرهنگ فقر از منظر حضرت علی (ع) به همت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ح

نظر شما