شناسهٔ خبر: 41805811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پادشاه سابق اسپانیا به دوستانش گفته، خروجش موقتی است

فرزانه جوادی

روزنامه اسپانیایی "لا ونگوردیا" همزمان با سردرگمی به وجود آمده درباره برنامه‌های پادشاه پیشین اسپانیا، گزارش داد که "خوان کارلوس"، پادشاه پیشین سوار بر جتی که او را به خارج اسپانیا می‌برد، به دوستان خارجی خود گفته که خروج ناگهانی او از اسپانیا موقتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در پیامی به دوستان خود اظهار کرد: من نه در تعطیلات و نه در حال ترک اسپانیا هستم. این فقط یک پرانتز است!

کاخ سلطنتی اسپانیا در کمال تعجب اسپانیایی‌ها، روز دوشنبه اعلام کرد خوان کارلوس که با اتهامات فساد روبه‌روست، تصمیم به ترک اسپانیا گرفته تا جلوی تحت‌الشعاع قرار گرفتن سلطنت پسرش به خاطر مسائل شخصی خودش را بگیرد.

اما، بدون تأیید رسمی محل تقریبی خوان کارلوس ۸۲ ساله، گمانه‌زنی‌ها به قوت خود باقی می‌مانند. روزنامه "ال پائیس" نیز گزارش داد که پادشاه سابق به دوستان خود گفته خروجش موقتی است و اضافه کرده "دیگران در دولت گمان می‌کنند که آن قدرها هم آسان نیست".

خوان کارلوس در سال ۱۹۷۵ بعد از مرگ ژنرال "فرانسیسکو فرانکو" به پادشاهی رسید و به خاطر نقشش در کمک به هدایت اسپانیا از دیکتاتوری به دموکراسی، مورد احترام گسترده‌ای واقع می‌شد؛ اما رسوایی‌های اخیر تصویر او را خدشه‌دار کرد.

اخبار خروج پادشاه سابق همچنان در حال ایجاد امواج بزرگی در اسپانیا است.

یک طومار آنلاین برای تغییر نام دانشگاه خوان کارلوس، صبح امروز بیش از ۳۹ هزار امضا جمع کرده است.

در این طومار آمده "پرونده‌های فساد پیرامون خانواده سلطنتی همچنان ظاهر می‌شوند و تصویر پادشاهی که به ما "سالم" و "متواضع" ارائه شده بود را خراب می‌کنند.

ال پائیس و "ال کانفیدنشال" با ارجاع به منابع متعدد، گفته‌اند خوان کارلوس در کشور پرتغال است؛ جایی که جوانی خود را در آنجا گذرانده است.

روزنامه لا ونگوردیا و "ای‌بی‌سی" گزارش کردند که او پیش از آنکه با هواپیما به جمهوری دومینیکن- جایی که به عنوان مهمان یک خانواده ثروتمند اقامت داشته باشد- سفر کند، از طریق ماشین به کشور پرتغال رفته است.

اما مقامات دومینیکن به رویترز گفتند آخرین حضور پادشاه سابق اسپانیا در دومینیکن، بین ۲۸ فوریه و ۲ مارس (۲ تا ۱۲ اسفند) بوده و آن‌ها هیچ اطلاعی از ورود احتمالی پادشاه به این کشور ندارند.

یک سخنگوی کاخ سلطنتی و وکیل خوان کارلوس هر دو گفتند که چیزی برای گفتن ندارند. آن‌ها فراتر از اعلامیه روز دوشنبه مربوط به خروج پادشاه، هیچ نظری در عموم ابراز نکردند.

در ماه‌های اخیر، دادستان‌های سوئیس و اسپانیا تحقیقات درباره ادعاهای رشوه مربوط به قرارداد قطار سریع‌السیر در عربستان را آغاز کرده‌اند. ‌

با وجود آنکه خوان کارلوس به طور رسمی تحت بازجویی قرار ندارد، جزئیاتی از تحقیقاتی که نزد مطبوعات افشا شده حاکی از فشار به پادشاه برای انجام اقدامی در جهت حفظ پادشاهی است. خوان کارلوس مکرراً از طریق وکیلش از اظهارنظر درباره این پرونده سر باز زده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما