شناسهٔ خبر: 41804138 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی درمان کووید-۱۹ با کمک موش‌های مهندسی شده

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند راهبردهای درمانی کووید-۱۹ را با استفاده از موش‌های مهندسی شده، مورد بررسی قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهشگران "دانشگاه ییل"(Yale University) آمریکا، عفونت ناشی از کروناویروس را روی موش‌ها بررسی کرده‌اند و به آزمایش داروها و واکسن‌ها روی آنها پرداخته‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که پروتئین‌های ضد ویروسی مهم علاوه بر محافظت از ریه‌ها، به آسیب بیشتر بافت‌ها نیز منجر شوند.

پژوهشگران باید مدل‌های حیوانی مبتلا به کروناویروس را بررسی کنند تا بهتر از عهده درک این ویروس برآیند و گزینه‌های احتمالی را برای درمان و ابداع واکسن ارائه دهند. موش‌ها نسبت به حیوانات دیگر بیشتر مورد استفاده پژوهشگران قرار می‌گیرند اما موضوع در مورد بررسی کروناویروس متفاوت است زیرا این حیوانات نمی‌توانند به کروناویروس مبتلا شوند. کروناویروس نمی‌تواند به پروتئین گیرنده موسوم به "ACE2" در موش‌ها متصل شود که راه ورود ویروس به سلول‌ها است.

موش‌هایی که مورد مهندسی ژنتیکی قرار گرفته‌اند تا نوع انسانی پروتئین ACE2 را داشته باشند، به کروناویروس مبتلا می‌شوند اما دسترسی به این گونه موش‌ها محدود است و موجب می‌شود که پژوهشگران نتوانند تاثیر کروناویروس بر موش‌ها را بررسی کنند.

پژوهشگران دانشگاه ییل در این پروژه، یک مدل جایگزین از موش‌های مبتلا به کروناویروس ابداع کرده‌اند که ژن انسانی ACE2 را در خود دارند.

"آکیکو ایواساکی"(Akiko Iwasaki)، سرپرست این پژوهش و همکارانش دریافتند که کروناویروس می‌تواند در این موش‌ها تکثیر شود و واکنش التهابی شبیه به واکنش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در آنها پدید آورد. بسیاری از سلول‌های ایمنی طی این واکنش، فعال می‌شوند.

ایواساکی گفت: موش‌های مبتلا به کروناویروس، فورا پادتن‌های خنثی کننده را برای مقابله با بیماری منتشر می‌کنند.

وی افزود: موش‌هایی که ما برای این بررسی ارائه داده‌ایم، به صورت گسترده در دسترس قرار می‌گیرند و به ما کمک می‌کنند تا جنبه‌های مهم ابتلا به کووید-۱۹ و تکثیر کروناویروس را درک کنیم. این موش‌ها، پلتفرمی حیاتی برای بررسی راهبردهای درمانی مقابله با کووید- ۱۹ به شمار می‌روند.

این پژوهش، در "Journal of Experimental Medicine" به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظر شما