شناسهٔ خبر: 41800907 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انفجار بیروت به روایت تصویر

تهران - ایرنا - یک روز بعد از انفجار مهیب در بندر بیروت پایتخت لبنان که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد، انتشار عکس‌های اولیه از این حادثه عمق فاجعه و شدت انفجار را به خوبی به تصویر کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شدت انفجار به حدی بود که بخشی از ساختمان نخست وزیری هم تخریب شد و صدای آن کیلومترها دورتر هم شنیده شد. برخی خبرگزاری گزارش دادند که در قبرس هم لرزش ناشی از انفجار احساس شده است.  

این حادثه ناشی از انفجار ۲۷۵۰ تن نتیرات آمونیوم بوده که در یکی از انبارهای این بندر دپو شده بود و بر اساس اعلام هلال احمر لبنان تاکنون ۱۰۰ کشته و ۴ هزار زخمی بر جای گذاشته است.

به دنبال حادثه انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بندر بیروت دولت لبنان گروه بحران تشکیل داد. به گزارش پایگاه خبری العهد، به دستور میشل عون رییس جمهوری لبنان، گروه بحران به ریاست "انطوان شقیر" مدیر کل نهاد ریاست‌ جمهوری لبنان در کاخ ریاست جمهوری تشکیل شد. بر اساس این گزارش هدف از تشکیل این گروه، پیگیری عواقب حادثه انفجار و هماهنگی با دستگاه های مرتبط است.

در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ عصر سه‌شنبه در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور حاوی نیترات آمونیوم رخ داد.

پیش‌تر «حسان دیاب» نخست وزیر در پی وقوع انفجار در بندر بیروت و کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان لبنانی روز چهارشنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرده و از امروز پرچم لبنان به حالت نیمه افراشته شد.
در همین ارتباط، ‌ شورای عالی دفاع لبنان بامداد چهارشنبه در جلسه فوق العاده خود به ریاست «میشل عون» سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی را در این کشور اعلام کرد.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه اعلام کرد که در انفجار بیروت ۴۸ نفر از کارکنان این سازمان زخمی شدند.

به گزارش الجزیره، حق افزود: همچنین ۲۷ نفر از اعضای خانواده کارکنان سازمان ملل و ۳ نفر که به دیدار آن‌ها رفته بودند نیز در این انفجار زخمی شدند.

پیش‌تر «آندریا تیننی» سخنگوی رسمی نیروهای یونیفیل مستقر در لبنان هم در بیانیه ای اعلام کرده بود که در نتیجه انفجار مهیب عصر سه شنبه در بیروت، یکی از کشتی های یونیفیل مستقر در این بندر آسیب دیده و شماری از نیروهای حافظ صلح نیز زخمی شده اند که حال برخی از آنها وخیم است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا ادعای زودهنگام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور که انفجار مهیب بیروت پایتخت لبنان را ناشی از «حمله» احتمالی از طریق انفجار بمب خوانده بود، رد کردند.

شبکه سی. ان. ان بامداد چهارشنبه به نقل از «سه مقام وزارت دفاع آمریکا» که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد که نمی‌دانند دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا درباره چه چیزی حرف می‌زند.
ترامپ سه‌شنبه به وقت محلی آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید با این پرسش روبرو شد که آیا وی «مطمئن» است که انفجار لبنان «یک حمله بوده و حادثه نیست؟»
وی پاسخ داد: با توجه به انفجار، به نظر می‌رسد که این گونه باشد.  
ترامپ همچنین با اشاره به اینکه با ژنرال‌های آمریکایی تشکیل جلسه داده اند، افزود: به نظر می‌رسد که آنها احساس می‌کنند یک حمله باشد. بله، نوعی بمب بود.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم صبح چهارشنبه از ارسال دو هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به وزن ۹ تُن مواد غذایی، دارو و ملزومات پزشکی برای توزیع در میان حادثه دیدگان از انفجار اخیر در بندر بیروت به لبنان خبر داد.

یک مقام رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این رژیم با انفجار بزرگ روی داده در اسکله بندر بیروت، ارتباطی ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، مقام مزبور که نامش در خبر ذکر نشده، ابراز داشت که اسراییل در این رویداد هیچ دخالتی نداشته است.

«گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز پیشتر مدعی شد که احتمالا این حادثه ناشی از آتش‌سوزی بوده است. اشکنازی نسبت به هرگونه پیش‌بینی در این خصوص هشدار داد.

 "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا هم در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک، در تماس تلفنی با "سعد الحریری" نخست‌ وزیر سابق لبنان، با ابراز همدردی نسبت به حادثه انفجار دیروز (سه شنبه) در بیروت، مدعی همبستگی کامل آمریکا با این کشور شد.

  «روبرت بائر» عامل سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که سال ها در منطقه خاورمیانه برای این سازمان اطلاعاتی آمریکایی خدمت کرده در تحلیلی درباره انفجار بیروت به شبکه خبری سی ان ان ادعا کرد: انفجار بیروت قطعا انفجاری از نوع انفجار تسلیحات (مهمات) نظامی است.

درحالی که بسیاری از شبکه های خبری دنیا منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از این اتفاق بودند، همگان از اتهام زنی سریع شبکه های سعودی به مقاومت اسلامی لبنان تعجب کردند.

کشورهای مختلف جهان روز چهارشنبه با صدور پیام هایی با مردم و دولت لبنان در ارتباط با وقوع انفجار در بندر بیروت پایتخت لبنان در عصر سه شنبه که ۱۰۰ کشته و بیش از ۵ هزار زخمی به دنبال داشت، ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کردند.

"میشل عون" رئیس جمهوری لبنان در ابتدای جلسه اضطراری شورای عالی دفاع لبنان به دنبال وقوع انفجار مهیب در بیروت با بیان اینکه مصیبتی بزرگ بر لبنان وارد شده خواستار برگزاری فوری جلسه شورای وزیران شد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، میشل عون خواستار  نشست فوق العاده شورای وزیران در ظهر چهارشنبه در کاخ بعبدا به منظور اجرایی کردن توصیه های شورای عالی دفاع این کشور و پیگیری نتایج حادثه انفجار روز سه شنبه در بیروت شد.

رییس جمهوری لبنان در ابتدای جلسه فوری شورای عالی دفاع گفت که تماس هایی از سوی دولت های عربی و خارجی برای اعلام همبستگی با لبنان و ارسال کمک های فوری گرفته شده است.

نظر شما